Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka spodziewa się, że polski rynek farb i lakierów skurczy się w tym roku o kilkanaście procent w ujęciu wolumenowym, a w ujęciu wartościowym będzie podobny lub nieco mniejszy (o kilka procent), poinformował prezes Piotr Mikrut.
„Szacujemy spadek całego rynku – wolumenowo – na podstawie tego, co już się wydarzyło, że to będzie kilkanaście procent i jest to bardzo duży spadek ilościowy. Wartościowo prawdopodobnie będzie to zbliżony poziom, ewentualnie kilkuprocentowy spadek w stosunku do roku poprzedniego” – powiedział Mikrut podczas konferencji prasowej.
„Ewidentnie widzimy wpływ niekorzystnych czynników makroekonomicznych na decyzje zakupowe konsumentów” – dodał.
W prezentacji Śnieżka podała, że przychody grupy na polskim rynku wyniosły w okresie I-III kw. br. 445,66 mln zł, co oznaczało wzrost o 2,6% r/r. Wzrost wartości sprzedaży w Polsce wynikał przede wszystkim z: aktualizacji cen wyrobów w odpowiedzi na rosnące ceny surowców, aktywności marketingowo-sprzedażowych, utrzymującej się migracji klientów w kierunku produktów premium oraz odpowiednio kształtowanej polityki cenowej. Rynek polski odpowiadał za 68,4% przychodów grupy.
Głównymi graczami działającymi na rynku farb i preparatów do ochrony i dekoracji drewna w Polsce (które łącznie odpowiadają za ponad 80% sprzedaży) są: PPG Deco Polska i Tikkurila Polska (od czerwca 2021 r. kontrolowana przez PPG), grupa kapitałowa Śnieżka i AkzoNobel Polska.
Śnieżka podała wartościowe udziały swoich marek w rynku polskim za 8 miesięcy 2022 r.:
– w kategorii farb wewnętrznych ma łącznie 24% udziału (Magnat 15% + Śnieżka 9%).
– w kategorii emalii 29% (Śnieżka 23% + Rafil 6%)
– w kategorii farb i preparatów do drewna 18% (w całości Vidaron).
Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka jest jednym z czołowych producentów farb i lakierów w Polsce. W 2003 r. zadebiutowała na warszawskiej giełdzie. Jej fabryki są zlokalizowane w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Węgrzech. W 2021 r. miała 795 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews