Wartość sprzedaży farb dekoracyjnych – stanowiących największy segment rynku – zmalała r/r o 3,4% r/r do 2,32 mld zł w 2022 r. wobec wzrostu o 3,2% w 2021 r., podał Polski Związek Producentów Farb i Klejów (PZPFiK). Zmniejszył się także wolumen sprzedanych farb liczony w litrach o 16,9% w 2022 r. (w 2021 r. było to -2,3%).
Na wyniki branży farb dekoracyjnych w Polsce w roku 2022 wpłynęło kilka nakładających się na siebie negatywnych czynników. Po pierwsze, konflikt zbrojny za wschodnią granicą, który implikował kaskadę konsekwencji. Był to wzrost kosztów produkcji wynikający m.in. ze wzrostu kosztów energii czy cen coraz trudniej dostępnych surowców. Przerwane zostały łańcuchy dostaw i pojawiły się inne problemy związane z logistyką. Po drugie, sytuacja gospodarcza Polski: rosnąca i utrzymująca się wysoka inflacja powodująca spadek siły nabywczej Polaków. Tym samym wystąpił malejący popyt na produkty dekoracyjne czy wyposażania wnętrz, a także wzrost kosztów kredytu i załamanie się rynku nieruchomości, podkreślono.
„Trudno przewidzieć, jaki będzie rok 2023. Liczymy na pewne odmrożenie rynku nieruchomości – już widać tego zwiastuny. Być może przyczyni się do tego uruchomienie programu 'Pierwsze mieszkanie’. Nie ukrywam, że także środki z KPO m.in. na termomodernizację bardzo pomogłyby w rozwoju branży” – powiedział dyrektor zarządzający PZPFiK Bartłomiej Ślązak, cytowany w komunikacie.
Źródło: ISBnews