Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w styczniu 2023 r. była wyższa o 14,3% r/r, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR). Łączna liczba sprzedanych opakowań produktów spadła jednak o niemal 1% w porównaniu ze styczniem 2022 r., więc za wzrostem wartości sprzedaży stały głównie wyższe ceny.
„W bardzo ciepłym styczniu 2023 r. sklepy małoformatowe do 300 m2 odwiedziło o 5% więcej klientów niż rok wcześniej. Jednocześnie jednak znacząco spadła średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów – w styczniu na paragonie znajdowało się średnio 3,7%, czyli o niemal 6% mniej niż rok wcześniej (i aż o 10% mniej niż dwa lata wcześniej, w czasie pandemii), jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była aż o 9% wyższa niż w styczniu 2022 r.” – czytamy w komunikacie.
Wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić znacznie więcej niż przed rokiem (o 30-40%) znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona. Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50% więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier – kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80% więcej niż rok wcześniej, wymieniono.
W porównaniu z grudniem, kiedy sprzedaż jest zwykle wyższa za sprawą świąt i sylwestra, liczba transakcji spadła w styczniu o 2%, natomiast wartość sprzedaży była o niemal 11% niższa, podano także.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews