poniedziałek, 16 czerwca 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Średni koszt podróży autem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km

Dodane przez Bartłomiej Supernak
13 grudnia 2023
w dziale Biznes
1
auto
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Średni koszt podróży samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km, wynika z badania EV 1000 przygotowanego przez EV Klub Polska. Kierowcy, którzy ładują się tylko w domu (58%), płacą za energię 12-15 zł na 100 km, natomiast średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Przeciętnie, w ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują 15-20 tys. km, czyli tyle samo, co kierowcy samochodów konwencjonalnych.

„Dane od respondentów ukazują nam kluczowe informacje na temat korzystania z pojazdów elektrycznych w Polsce. Poza faktem, że łącznie przejechano nimi ponad 36 milionów kilometrów, to zdecydowana większość użytkowników (60%) zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tys. Swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58%) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie parkując w strefie płatnego parkowania” – powiedział prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.

Z badania wynika, że ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych. W przypadku najbardziej popularnej taryfy (G11) jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł.

„Uwzględniając stawki wszystkich użytkowników mających możliwość ładowania się w domu, średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 zł” – wskazał Lewandowski.

W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52% przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48% pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim. Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają ok. 48 razy.

Po uwzględnianiu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt przeciętnie ok. 23 zł. Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 zł na zakup energii elektrycznej, wynika także z materiału.  

„Przy określeniu średnich kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie ujawniło, że 58% sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16% na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9% sesji odbywa się w miejscu pracy, 8% w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5% w mieście z użyciem prądu stałego, a 3% w innych lokalizacjach. Co ciekawe sesje ładowania AC na trasie stanowią 2%” –  dodał senior new mobility manager Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) Albert Kania.

41% respondentów ładuje swoje pojazdy 1-2 razy w tygodniu, 17% codziennie, a 26% 2-4 razy w tygodniu. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów. 18% respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km, a po 17% pytanych wskazało na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.

W badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000 wzięło udział 965 respondentów. Zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania. Partnerem strategicznym opracowania jest PSPA.

Źródło: ISBnews

Poprzedni post

Erste Group spodziewa się utrzymania stóp proc. bez zmian co najmniej przez 2-3 kwartały

Następny post

mPay podpisał z Totalizatorem Sportowym list intencyjny dot. udostępniania usług

finanse

EuCO konsekwentnie realizuje postanowienia układowe – płatność drugiej raty układowej

biznes

UOKiK postawił zarzuty 11 przewoźnikom z Górnego Śląska i Zagłębia ws. zmowy przetargowej

fotowoltaika

Wystartowało 16 farm fotowoltaicznych wspieranych przez Allegro

Żabka

Żabka uruchomiła prawie 160 sklepów sezonowych

praca

Medinice uzyskało patent w Korei Płd. na krioaplikator w ramach systemu CoolCryo

wodor

Polenergia ma decyzję o dofinansowaniu projektu wodorowego H2Silesia kwotą 618,32 mln zł

Komentarze 1

  1. Tomasz P says:
    2 lata ago

    Czyli okazało się to, co wszyscy przypuszczali: zakup elektryka nie ma sensu dla przeciętnego kierowcy. Biorąc pod uwagę średni dystans przejeżdżany miesięcznie, zakupiony elektryk zacznie na siebie zarabiać po ok. 20-25 latach. A właściwie to nie zacznie nigdy, bo po tym czasie jego akumulatory nie będą pozwalały nawet na dojechanie do najbliższego sklepu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

finanse

EuCO konsekwentnie realizuje postanowienia układowe – płatność drugiej raty układowej

budowa

Oferta Mirbudu za 83,42 mln zł wybrana na realizację budynków wojskowych

finanse

Dochody z VAT wzrosły o 13,3% r/r do 138,3 mld zł po maju

pieniądze

Wydatki budżetu wzrosły o 5,5% r/r do 331,3 mld zł na koniec maja

biznes

UOKiK postawił zarzuty 11 przewoźnikom z Górnego Śląska i Zagłębia ws. zmowy przetargowej

fotowoltaika

Wystartowało 16 farm fotowoltaicznych wspieranych przez Allegro

Produkcja miedzi płatnej KGHM wzrosła o 7% r/r do 62 tys. ton w lutym

Deficyt w budżecie to 108,29 mld zł na koniec maja

finanse

Spadek dochodów w I-V r/r jedynie efektem innego podziału wpływów z PIT i CIT

Żabka

Żabka uruchomiła prawie 160 sklepów sezonowych

badania

PolTREG powołał spółkę Immuthera w USA w celu skuteczniejszego wejścia na rynek

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.