Średnia wartość koszyka zakupowego w 13 największych sieciach handlowych wzrosła o ok. 30 zł (tj. 12,5%) r/r do 268,49 zł w 2022 r., wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Największy wzrost cen nastąpił w kanale e-grocery (19,01%) oraz w sieciach: Dino (16,38%) i Carrefour (16,37%). Najbardziej stabilną politykę cenową natomiast prowadziły: Selgros C&C (3,85%) i Lidl (4,15%).
„Auchan konsekwentnie buduje swoją pozycję lidera najniższych cen. W 2022 roku średnia wartość koszyka zakupowego w Auchan wyniosła 216,47 zł, co zapewniło sieci najlepszy wynik nie tylko w swoim kanale dystrybucji – hipermarketach, ale też w całym zestawieniu” – czytamy w komunikacie.
W Auchan największą różnicę w wartościach można zaobserwować przy produktach sypkich (18,81% poniżej średniej wszystkich sieci), dodatkach (16,92% poniżej średniej wszystkich sieci) oraz chemii domowej i kosmetykach (16,68% poniżej średniej wszystkich sieci). Jedynie produkty tłuszczowe klienci mogli znaleźć taniej w innej sieci – Makro C&C, wskazano.
Na drugim miejscu uplasował się Lidl, z koszykiem o wartości 231,07 zł, a także najlepszym wynikiem w swoim kanale dystrybucji – dyskontach, trzecią pozycję na podium zajęło Makro C&C, gdzie klienci za te same produkty musieli zapłacić 244,45 zł, co także sieci zapewniło pierwszy wynik w swoim kanale dystrybucji – C&C.
Najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach, gdzie średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 243,57 zł. Nieco drożej było w hipermarketach (244,4 zł) oraz C&C (252,32 zł) i supermarketach (258,73 zł), podano także.
Kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka równą 282,85 zł zajął ostatnią, trzynastą pozycję, z różnicą do lidera wynoszącą 66,38 zł, czyli 30,66%, podano także.
Analitycy ASM Sales Force Agency zwracają uwagę na zjawisko tzw. downsizingu, czyli celowego zmniejszania opakowań w skali niewidocznej na pierwszy rzut oka dla klientów.
„Podczas zakupów stacjonarnych i internetowych klienci powinni zachować czujność i dokładnie sprawdzać gramaturę lub objętość produktów. Taka polityka producentów choć może wzbudzać niechęć konsumentów, nie jest niedozwolona. W obliczu kilkunastoprocentowej inflacji tego typu zabiegi przyniosą producentom zysk jedynie w ograniczonym zakresie” – podsumowano
Realizowane przez ASM Sales Force Agency badanie uwzględnia najpopularniejsze artykuły FMCG podstawowych dziesięciu kategorii: chemia domowa, kosmetyki; dodatki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; produkty sypkie; używki, piwo.
Źródło: ISBnews