Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z chińską Stecol Corporation umowę na zaprojektowanie i budowę 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Sokółka – Czarna Białostocka za 828,8 mln zł, podała Dyrekcja. To ostatni fragment S19 pomiędzy granicą państwa w Kuźnicy a Białymstokiem, wchodzący w etap realizacji. Ma być gotowy w 2028 r.
„Przetarg na odcinek Sokółka – Czarna Białostocka ogłosiliśmy 30 czerwca ubiegłego roku. Oferty złożyło 12 firm. Wszyscy wykonawcy zadeklarowali maksymalne okresy gwarancji, jakości (10 lat) oraz zagospodarowanie 100% destruktu. W tej sytuacji decydowała cena, a najniższą ofertę w wysokości 828,8 mln zł złożyła firma Stecol Corporation. […] Chińska firma nie jest debiutantem na polskim rynku. W latach 2019-2023 zrealizowała, w systemie Projektuj i buduj, drogę ekspresową S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Obecnie buduje odcinek autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód, a w czerwcu ubiegłego roku podpisała umowę na realizację S12 w woj. Lubelskim, na odcinku Dorohucza – Chełm” – czytamy w komunikacie.
Podlaski odcinek S19 Sokółka – Czarna Białostocka ma długość 24,1 km i będzie przedłużeniem budowanej już S19 z Kuźnicy do Sokółki. Umożliwi, poprzez obwodnice, wyprowadzenie ruchu drogowego z miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka. Jednocześnie, miejscowości te zostaną podłączone do drogi S19 poprzez planowane do wykonania cztery węzły drogowe: Sokółka Zachód, Geniusze, Straż i Czarna Białostocka.
Powstanie droga ekspresowa, o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Powstaną 22 obiekty mostowe, dziewięć z nich będzie pełniło funkcje przejść dla zwierząt, a dwa będą obiektami nad linią kolejową nr 6 i nr 57 oraz linią kolejową kolejki wąskotorowej. Wykonanych zostanie także siedem przepustów umożliwiających migrację zwierząt małych i płazów, podano także.
Wykonawca ma na realizacje zadania 39 miesięcy (bez wliczania dwóch okresów zimowych na etapie robót) od podpisania umowy. W ciągu pierwszych 10 miesięcy opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji o realizacji inwestycji drogowej (ZRID).
Źródło: ISBnews