Nowa Strategia Grupy mBanku na lata 2021-2025 pt. „Od ikony mobilności, do ikony możliwości” zakłada m.in. wskaźnik koszty/dochody (C/I) na poziomie ~40% oraz wskaźnik ROE na poziomie powyżej 10% w 2025 r., podał bank. Długoterminowym celem mBanku jest wypłata dywidendy na poziomie 50% zysku netto.
„Zarząd mBanku opracował nową strategię na lata 2021-2025. Ma ona na celu wykorzystanie naszych obecnych przewag konkurencyjnych, dostosowanie się do nowego otoczenia i zaradzenie słabościom. W rezultacie ma zapewnić, że bank nadal będzie plasował się wśród najlepszych instytucji finansowych w Polsce i jednocześnie osiągnie lepszą wycenę. Określając nasze aspiracje, cele i inicjatywy, uwzględniliśmy między innymi przewidywane perspektywy gospodarcze i rynkowe, wymogi regulacyjne, postęp technologiczny, ewolucję zachowań konsumentów i jej dynamikę, lokalne ograniczenia oraz uwarunkowania wewnętrzne” – czytamy w „Strategii”
Misja banku to: „Wygodny, bezpieczny, z myślą o twojej przyszłości… mBank – więcej niż mobilny bank.”
Działania Grupy mBanku w latach 2021-2025 będą ukierunkowane na osiągnięcie następujących strategicznych celów finansowych:
Efektywność
Wskaźnik koszty/dochody (C/I): ~40% w 2025 roku
Stabilność
Współczynniki kapitałowe: znacząco powyżej wymogów KNF – przy obecnym reżimie regulacyjnym i przyjętych założeniach końcoworoczne poziomy wskaźnika Tier 1 co najmniej 2,5 pkt proc. powyżej minimów
Koszty ryzyka (COR): ~0,80% w średnioterminowej perspektywie
Wzrost
Średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w latach 2021-2025 w wysokości: ~8% dla kredytów, ~8-9% dla depozytów i ~9-10% dla przychodów ogółem
Zyskowność
Marża odsetkowa netto (NIM): ~2,5% w 2025 roku
Zwrot na kapitale (ROE): powyżej 10% w 2025 roku, wymieniono w dokumencie.
„Biorąc pod uwagę aktualne ograniczenia, długoterminowym celem mBanku jest wypłata dywidendy na poziomie 50% zysku netto” – czytamy dalej.
Strategicznym celem Grupy mBanku jest utrzymanie pozycji w gronie czołowych banków w Polsce, nie tylko pod względem wzrostu biznesu, ale także kluczowych miar finansowych, podkreślono także.
„W nadchodzących latach, nasza zyskowność będzie się systematycznie poprawiać, dzięki rosnącym dochodom, dobrej dyscyplinie kosztowej i ostrożnemu podejściu do zarządzania ryzykiem. Korzystne zmiany w strukturze bilansu, w połączeniu z podwyżkami stóp procentowych, przełożą się na polepszanie marży odsetkowej, a przyrost przychodów ogółem w tempie szybszym od dynamiki kosztów zapewni coraz wyższą efektywność. W konsekwencji, zakładamy osiągać zwrot dla akcjonariuszy, który będzie atrakcyjny w porównaniu do innych graczy w polskim sektorze” – napisano także w „Strategii”.
W strategii grupa skupi się na 5 obszarach:
Bankowość detaliczna:
„Naszą aspiracją jest stać się wiodącą bankowością detaliczną zintegrowaną z cyklem życia klienta. Udany wzrost organiczny będzie dalej zasilany przez ciągłą akwizycję nowych (przede wszystkim młodych) klientów i dojrzewanie obecnych” – napisano w dokumencie.
Bank zapowiedział skupienie się na kredytach hipotecznych (ekspansja przez poprawiony ich proces udzielania), kompleksowej ofercie inwestycyjnej (przez własne nowo utworzone TFI), narzędziach zarządzania finansami osobistymi i ekosystemie usług pozabankowych.
E-commerce:
„Mając silną pozycję wyjściową na rynku e-commerce w Polsce i ponadprzeciętne rozwiązania transakcyjne, aspirujemy do bycia preferowanym bankiem dla internetowych sprzedawców i sklepów, jak również ulubioną platformą dla klientów kupujących w sieci. Dostrzegamy szansę wzrostu w dalszym wzmacnianiu naszej oferty i uzupełnianiu jej o nowe elementy. Chcemy, aby nasz integrator płatności Paynow zyskał znaczący udział w procesowaniu wolumenów transakcyjnych” – czytamy dalej.
Bankowość korporacyjna:
„Chcemy rozwijać działalność w segmencie bankowości korporacyjnej, optymalizując ekspozycje w kierunku wyższej rentowności. Będziemy nawiązywać, rozszerzać i zacieśniać współpracę z przedsiębiorstwami z perspektywicznych branż i szybko rosnących sektorów gospodarki, które są zgodne z naszą agendą ESG. Zwiększymy naszą koncentrację na segmencie MŚP, aby zyskać na ich postępującej migracji do e-commerce” – zapowiedziano także.
Technologia, bezpieczeństwo i dane:
„Naszym głównym celem jest zapewnianie wysokiej jakości, dostępności i bezpieczeństwa serwisów mBanku oraz rozwiązań dla klientów. Dzięki gotowości na rozwiązania chmurowe, będziemy dążyć do utrzymania technologicznej przewagi mBanku w sektorze finansowym” – wskazano także w materiale.
Pracownicy i kultura organizacyjna:
„Opracujemy najlepsze w swojej klasie środowisko pracy hybrydowej. Menadżerowie mBanku nabędą praktyczne umiejętności w kierowaniu rozproszonymi zespołami, a nasi pracownicy będą korzystać z nowej technologii komunikacji i współpracy. […] Zmodyfikujemy system wynagradzania, aby stał się atrakcyjny z perspektywy pracownika i wspierał cele organizacji” – zapowiedział też bank.
mBank należy do czołówki uniwersalnych banków komercyjnych w Polsce. Strategicznym akcjonariuszem mBanku jest niemiecki Commerzbank. Bank jest notowany na GPW w 1992 roku. Aktywa razem banku wyniosły 180,14 mld zł na koniec 2020 r.
Źródło: ISBnews