Ponad 1/3 przedstawicieli branży TSL (38%) ocenia, że sytuacja ich firmy pogorszyła się w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, wynika z raportu Transcash.eu. Powodem był przede wszystkim wzrost kosztów zatrudnienia, na który wskazało blisko 70% ankietowanych. Kolejną przyczyną są opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów.
Badanie „Finansowy Indeks Branży TSL” pokazało, że aktualna sytuacja firm z branży TSL jest względnie stabilna. 45% ankietowanych przyznało, że kondycja ich firm nie uległa zmianie w ciągu 6 miesięcy poprzedzających badanie, ale jedynie 17% doświadczyło poprawy w tym względzie. Pozostali, czyli 38% zadeklarowali pogorszenie sytuacji w swoich firmach.
Wśród najbardziej palących problemów branży na pierwszy plan wysuwa się wzrost kosztów zatrudnienia. Wskazało go 68% ankietowanych, którzy zadeklarowali pogorszenie sytuacji swojej firmy.
„W 2024 roku koszty zatrudnienia napędzały znaczące podwyżki płacy minimalnej, która osiągnęła 4 300 zł brutto. Zgodnie z decyzją rządu, w 2025 roku płaca minimalna ma wzrosnąć do 4 666 zł brutto. Druga kategoria kosztów zatrudnienia jest specyficzna dla branży TSL i dotyczy konieczności zrównania stawki wynagrodzenia z tą obowiązującą w kraju wykonywania przewozu. To obowiązek w przypadku przewozów typu cross-trade i kabotażu objętych przepisami o delegowaniu ” – powiedziała marketing & sales area leader w Transcash.eu Agnieszka Nosal, cytowana w komunikacie.
Wysokie koszty odwodzą przedsiębiorców od korzystania z zewnętrznego finansowania. Ci, którzy to robią, sięgają głównie po produkty szybko dostępne, takie jak faktoring. Korzystanie z zewnętrznego finansowania zadeklarowało 54% ankietowanych, a do najczęściej wybieranych należą faktoring, kredyt obrotowy oraz leasing. Najmniejszą popularnością wśród uczestników badania cieszą się finansowanie skonta oraz standardowy kredyt, wskazano w materiale.
„W ostatnich latach banki niemal co kwartał zaostrzały kryteria udzielania kredytów, będących wciąż dominującym źródłem środków dla firm. Sytuacja uległa zmianie w II kwartale 2024 roku, gdy nastąpiło pierwsze od 2017 roku złagodzenie kryteriów udzielania kredytów wobec dużych firm. W III kwartale tego roku objęło ono również branże MŚP, a zgodnie z zapowiedziami banków, trend łagodzenia powinien utrzymać się do końca roku. Ten fakt może przełożyć się na większą popularność zobowiązań długoterminowych w najbliższych miesiącach” – dodała Nosal.
Jest to I edycja cyklicznego badania kondycji finansowej firm realizowanego przez Transcash.eu, dostawcę usług finansowych dla branży transportowej. Raport Transcash.eu „Finansowy Indeks Branży TSL” ukaże się w grudniu 2024 roku i uwzględni zarówno zbiorcze dane o kondycji finansowej firm z branży transportowej, jak i ocenę sytuacji przewoźników i spedytorów z uwzględnieniem specyfiki ich działalności.
Źródło: ISBnews