Szacowana rentowność brutto na sprzedaży obecnego portfela Torpolu wynosi ok. 6%, poinformował wiceprezes zarządu ds. finansowych Marcin Zachariasz. Natomiast poziom przychodów wypracowany w br. w dużej mierze będzie zależał od czasu podpisania umowy na zadanie związane z przebudową katowickiego węzła kolejowego (odcinek Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice), dodał.
„Zakładamy rentowność w tej chwili na poziomie 6%. Historycznie, czy w 2022, czy w 2023 r. ta rentowność była wyższa. […] Na to miały przełożenie kontrakty zawierane w 2019 r., tych kontraktów w realizacji już nie ma” – powiedział Zachariasz podczas konferencji prasowej, pytany o szacowaną rentowność obecnego portfela Grupy.
W prezentacji spółka podała, że marża wyniku brutto ze sprzedaży wyniosła 14,5% w 2023 r. wobec 23,9% rok wcześniej.
„Tu rodzi się pytanie, czy wejdą i kiedy wejdą Katowice Szopienice. […] Bez tego kontraktu wydaje się, że 1-1,1 mld zł powinniśmy tych przychodów mieć. Jeżeli będą Katowice Szopienice, no to więcej” – powiedział także Zachariasz, pytany o oczekiwany poziom przychodów w 2024 r.
Na koniec okresu sprawozdawczego Grupa posiadała portfel zamówień o wartości ponad 2,44 mld zł netto bez udziału konsorcjantów. Ponadto po okresie sprawozdawczym oferta konsorcjum, której liderem jest Torpol, złożona w ramach postępowania pn.: „Realizacja robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizacja robót budowlanych na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice” została wybrana jako najkorzystniejsza spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. Cena oferty złożonej przez konsorcjum wyniosła ok. 3 402,3 mln zł netto, w tym udział spółki wynosi ok. 70% (2 381,6 mln zł netto). Uwzględniając wybraną ofertę spółki, wartość portfela zamówień Grupy po zawarciu umowy może wynieść ponad 4,82 mld zł netto bez udziału konsorcjantów.
W sprawie wyżej wymienionego zadania trwa postępowanie sądowe, poinformował wiceprezes ds. produkcji Konrad Tuliński.
„Z formalnego punktu widzenia zamawiający ma prawo już podpisać umowę. Czy zdecyduje się, czy będzie czekał na wyrok sądu – nie wiadomo. Z jednej strony przypuszczamy, że zamawiającemu się spieszy – ze względu na finansowanie i ze względów technicznych – jest realizowany sąsiedni kontrakt. […] Co do [względów] formalno-prawnych – możemy na to czekać. To już jest bardziej po stronie zamawiającego, czy zamawiający przed rozstrzygnięciem sprawy w sądzie 'odważy się’ na podpisanie umowy” – wyjaśnił wiceprezes.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,09 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews