Torpol w obliczu trwającego stanu zamrożenia środków z funduszy unijnych, w tym KPO, na projekty kolejowe w Polsce pozostaje zainteresowany rynkami zagranicznymi, w tym Niemcami i Ukrainą, wynika ze słów prezesa Grzegorza Grabowskiego.
„Torpol nie tylko myśli, ale i realizuje kierunki zagraniczne. […] To, o czym myślimy, to bardziej bliscy sąsiedzi – czyli rynek niemiecki, gdzie przygotowujemy się, żeby proces kwalifikacyjny uruchomić i przejść, co też nie jest takie proste. Patrzymy też na Ukrainę […] Jeżeli będzie tam rozwiązanie pokojowe, to na pewno chcemy być obecni na tym rynku. Mamy też tutaj przyzwoite zaplecze, wieloletnich pracowników, którzy na pewno w tym obszarze by się sprawdzili” – powiedział Grabowski podczas konferencji prasowej.
Zarząd przypomniał też, że Torpol uczestniczy w projekcie dotyczącym kolejowego połączenia stolic Litwy, Łotwy i Estonii z Warszawą i resztą Europy. Spółka złożyła wniosek o udział w pierwszym etapie postępowania. Projekt obejmuje m.in. montaż ok. 2 tys. km sieci trakcyjnej na długości ok. 870 km linii kolejowych.
W kwestii dywersyfikacji Torpol stawia też na rozwój spółki zależnej Torpol Oil & Gas.
„Spółka Torpol Oil & Gas w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. W kolejnych latach zakładamy dalszy wzrost jej działalności, angażowanie się w projekty o dużym stopniu innowacyjności oraz stabilizację pozycji finansowej. Ważnym krokiem w tym kierunku jest pozyskane ostatnio zamówienie od PGNiG (po przejęciu PKN Orlen) o wartości 393 mln zł brutto” – powiedział prezes.
Portfel zamówień TOG wynosi 318,03 mln zł netto, z tego 292,1 mln zł netto dotyczy zamówień pozyskanych od PKN Orlen (lub PGNiG).
W komentarzu do wyników za okres I-III kw. br. prezes wskazywał, że przed spółką niezwykle trudny 2023 rok. Cała branża budownictwa kolejowego będzie musiała zmierzyć się w nim z wieloma wyzwaniami, na czele z brakiem kontraktów na rynku oraz rozstrzygnięć co do ich finansowania, związaną z tym ostrą walką konkurencyjną na każdym postępowaniu, podkręcaną stosowanymi przez zamawiającego aukcjami elektronicznymi, nałożonymi na Rosję sankcjami gospodarczymi skutkującymi ponadprzeciętnym, niemożliwym do przewidzenia wzrostem cen materiałów, usług, energii i paliw oraz nieadekwatną do tych wzrostów waloryzacją przyjętą na realizowanych kontraktach.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w 2014 roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 121,42 mln zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews