Z podpisu elektronicznego korzysta 75% polskich firm, wynika z raportu Asseco pt. „Luka paperless i inne wyzwania na drodze cyfryzacji dokumentów w biznesie”. Zakres wykorzystania podpisu wzrósł o 45% w wyniku pandemii Covid-19. Jednocześnie 16% przedsiębiorców korzysta z platform zarządzania dokumentami elektronicznymi, a 3% z elektronicznej identyfikacji tożsamości.
„Większość firm w Polsce korzysta z podpisu elektronicznego. To efekt intensywnej cyfryzacji, z którą mamy do czynienia w biznesie i wielu innych dziedzinach życia. Jednak, jeśli mówimy o wdrażaniu bardziej zaawansowanych i kompleksowych rozwiązań do cyfryzacji dokumentów – dane pokazują, że sytuacja wygląda znacznie gorzej. Mamy do czynienia z tzw. luką paperless, co oznacza, że firmy wdrażają narzędzia w ograniczonym i punktowym zakresie, co nie pozwala na pełną rezygnację z papieru. Przedsiębiorcy nadal drukują, przesyłają i archiwizują dokumenty w postaci papierowej w obszarach, w których szybciej i efektywniej można to zrobić cyfrowo. Sytuacja dotyczy zarówno relacji pomiędzy firmami, jak również w kontaktach z konsumentami, a także wewnętrznych procesów firm” – powiedział prezes Asseco Data Systems i wiceprezes Asseco Poland Andrzej Dopierała, cytowany w komunikacie.
Z badań wynika, że 96% organizacji stosuje kwalifikowany podpis elektroniczny, który jest równoważny podpisowi odręcznemu. Podpis zaufany lub zwykły wykorzystuje 41% firm. Co istotne, według deklaracji respondentów wdrożenie podpisu elektronicznego jest pozytywnie odbierane zarówno wewnątrz organizacji, wśród pracowników (84%), jak i na zewnątrz w opinii klientów oraz partnerów biznesowych (79%). Firmy doceniają również znaczne oszczędności związane z digitalizacją dokumentów – oszczędność czasu dostrzega 73% badanych, a oszczędność pieniędzy – 64%.
„Transformacja cyfrowa niesie za sobą mnóstwo korzyści, ale jednocześnie jest wyzwaniem. Wymaga szczegółowej analizy potrzeb i możliwości danej organizacji, a także właściwego przygotowania na zmianę, zarówno od strony procesowej, jak i mentalności ludzi, którzy często są przywiązani do obowiązujących procedur. Dlatego ważne jest, że 84% pracowników i 79% klientów docenia podpis elektroniczny i ma do niego pozytywny stosunek. Może to oznaczać, że w firmach mamy do czynienia z coraz większym otwarciem na zmianę, która wiąże się z transformacją cyfrową” – dodał Dopierała.
Badanie zostało przeprowadzone przez Civitta Polska na zlecenie Asseco Data Systems metodą CATI na próbie 316 firm zatrudniających 100 lub więcej pracowników. Rozkład badanej próby odzwierciedla strukturę przedsiębiorstw w Polsce w tym segmencie wielkości. Wśród badanych firmy były m.in. podmioty z branży przetwórstwa przemysłowego, handlu hurtowego i detalicznego, opieki zdrowotnej, budownictwa, sektora finansów i ubezpieczeń oraz transportu.
Źródło: ISBnews