Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora medycyny i biotechnologii z okresu 20-24 stycznia.
RYNEK MEDYCYNY I BIOTECH
Ochrona zdrowia: Rada Ministrów przyjęła nowelizację ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zakładającą m.in. wprowadzenie zakazu sprzedaży e-papierosów beznikotynowych osobom do 18. roku życia oraz zakazu stosowania tzw. aromatu charakterystycznego w podgrzewanych wyrobach tytoniowych, poinformowała minister zdrowia Izabela Leszczyna.
Zdrowie psychiczne: Dobrostan psychiczny pracowników wspiera 62% małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a 38% firm nie proponuje żadnych możliwości wsparcia zdrowia psychicznego i walki ze stresem, zaś w szczególności dotyczy to mikrofirm – 85% z nich w ogóle nie wspiera pracowników w tym obszarze, wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL).
RYNEK FARMACEUTYCZNY
Produkty bez recepty: Wartość rynku produktów bez recepty, takich jak leki OTC (ang. over-the-counter) i suplementy diety, przekroczyła 21 mld zł w 2024 r., wynika z raportu firmy PMR Market Experts.
ROZWÓJ BIZNESÓW
Synektik: Zwyczajne walne zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2023/2024 i przeznaczyło zysk netto w kwocie 77,52 mln zł następująco: kwota 70,37 mln zł, stanowiąca 90,8% jednostkowego zysku netto zostanie przeznaczona na wypłatę dywidendy (co oznacza dywidendę w wysokości 8,25 zł na jedną akcję), kwota 7,16 mln zł zostanie przeznaczona na zasilenie kapitału zapasowego. ZWZ ustaliło dzień dywidendy na 28 stycznia 2025 r. i dzień wypłaty na 31 stycznia.
Diagnostyka: Grupa zamierza wypłacić dywidendę za 2024 r., poinformował prezes Jakub Swadźba. Uważa, że przeznaczanie 50% zysku do podziału z akcjonariuszami to dobre rozwiązanie w obliczu planów wzrostu spółki.
Diagnostyka: W obszarze przejęć Diagnostyka koncentrować się będzie w najbliższym czasie na rynku diagnostyki obrazowej i prowadzi obecnie do ok. 10 rozmów, wynika ze słów przedstawicieli zarządu. Na rynku laboratoryjnym spółka chce nadal kupować ok. 10 małych podmiotów rocznie. Ponadto Diagnostyka nie planuje ekspansji zagranicznej.
Diagnostyka: Strategia Grupy Diagnostyka zakłada dalsze zdobywanie udziału w rynku poprzez fuzje i przejęcia, podano w prospekcie opublikowanym w związku z rozpoczynającą się dziś pierwotną ofertą publiczną akcji spółki. Grupa szacuje nakłady inwestycyjne za 2024 r. na ok. 259,11 mln zł.
Diagnostyka: Zarząd zamierza rekomendować wypłatę dywidendy w kolejnych latach na poziomie 50% zysku netto, z możliwością jej zwiększenia w latach wyjątkowo dobrych wyników finansowych, podano w prospekcie opublikowanym w związku z rozpoczynającą się dziś pierwotną ofertą publiczną akcji spółki.
Diagnostyka: Oferta publiczna do 16 147 124 istniejących akcji (posiadanych przez podmiot kontrolowany przez MidEuropa) Diagnostyki rozpoczyna się dziś wraz ze startem przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych oraz book-buildingu wśród inwestorów instytucjonalnych, podano w prospekcie. Cena maksymalna została ustalona na 105 zł za sztukę.
E-shopping Group: Prezes zarządu Maciej Nowak złożył rezygnację z zasiadania w składzie zarządu ze skutkiem natychmiastowym, jako przyczynę rezygnacji wskazując względy osobiste, podała spółka. Rada nadzorcza spółki podjęła uchwałę w sprawie powołania Jarosława Kaim na stanowisko prezesa zarządu, podano także.
Comarch: Zdecydował o rozpoczęciu procesu przeglądu opcji strategicznych dla działalności prowadzonej w ramach Sektora Administracji Publicznej oraz Sektora e-Zdrowie, podała spółka.
Prosoma: Fundusz Smartlink Partners, tworzony przez JRH ASI oraz czołowych polskich przedsiębiorców zrzeszonych w Corporate Connections Polska, zainwestował 1 mln euro we właściciela aplikacji Living Well, medtech Prosoma, zajmujący się opieką nad pacjentami onkologicznymi.
Holi Health: Polski startup Holi Health planuje drugą rundę inwestycyjną w pierwszej połowie 2025 roku, podała spółka. Pozyskane środki wesprą ekspansję zagraniczną oraz rozwój narzędzi wspomaganych sztuczną inteligencją. W pierwszej rundzie finansowania klinika Holi pozyskała 4 mln zł, m.in. od monachijskiego funduszu branżowego YZR Capital.
Ongeno: Spółka z portfela JRH ASI pozyskała 15 mln zł finansowania, co pozwoli na kontynuowanie i zakończenie eksperymentu medycznego do końca 2025 r., podała spółka. Finansowanie zostało udzielone w drodze emisji nowych udziałów przy wycenie całej spółki na poziomie 300 mln zł. Spółka poinformowała również o pozytywnym zakończeniu etapu walidacji procesu separacji komórek macierzystych w terapii leczenia stwardnienia rozsianego (SM).
E-shopping Group: Zakończył przegląd opcji strategicznych i zdecydował o rozszerzeniu działalności o rynek ochrony zdrowia, w szczególności w obszarze zaawansowanej diagnostyki z wykorzystaniem technologii AI, podała spółka. E-shopping Group
Mercator Medical: Mercator Estates z Grupy Mercator Medical liczy, że w ciągu kilkunastu miesięcy uzyska pozwolenie na budowę i rozpocznie prace budowlane w projekcie rewitalizacji zabytkowych kamienic przy ul. Westerplatte i Lubicz w Krakowie, poinformował nowy prezes spółki Maciej Wójcik. Powiedział także, że Mercator jest obecnie zaangażowany kapitałowo w kilka projektów, a kolejne chce pozyskać jeszcze w tym roku.
Synthaverse: Oczekuje lepszych wyników w tym roku, rusza ze sprzedażą Onko BCG na dużych rynkach – Niemczech, Szwajcarii i Francji, poinformował ISBnews prezes Mieczysław Starkowicz.
Medicover: Sieć salonów optycznych Lynx Optique, od 2022 r. należąca do Medicover, od 22 stycznia br. będzie funkcjonować pod nazwą OKKO. Sieć składa się z 20 salonów.
Mercator Medical: Spółka Mercator Estates – należąca do Grupy Mercator Medical – powołała na stanowisko prezesa zarządu Macieja Wójcika. Firma deweloperska w IV kwartale ub.r. za 11 mln euro kupiła dwie zabytkowe kamienice w centrum Krakowa. Wójcik wcześniej, przez kilkanaście lat, pełnił funkcje zarządcze w spółce TDJ Estate z grupy kapitałowej TDJ.
PRACE B+R, WDROŻENIA, KOMERCJALIZACJE
Genomtec: Otrzymał z Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO) ochronę patentową na wynalazek związany z autorskim systemem bezkontaktowego grzania i detekcji temperatury, który znajduje zastosowanie w platformie diagnostycznej Genomtec ID, podała spółka.
Medicalgorithmics: Zawarł umowę z amerykańskim centrum diagnostycznym (IDTF) na świadczenie określonych usług oraz licencjonowanie wiodącego oprogramowania DeepRhythmPlatform (DRP) z algorytmami sztucznej inteligencji DeepRhythmAI (DRAI) do analizy sygnałów EKG z urządzeń partnera, podała spółka. Spółka szacuje, że łączne przychody z umowy, w tym za integracje i z tytułu analizowanych sesji, za pierwsze 24 miesiące po akceptacji integracji i rozpoczęciu komercyjnych badań wyniosą ok. 30,9-46 mln zł (7,7-11,5 mln USD).
McDonald’s Polska: Wesprze wolontariuszy 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W restauracjach McDonald’s w całej Polsce, z wyłączeniem restauracji znajdujących się na terenie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, każdy wolontariusz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniu 33. Finału będzie mógł odebrać mały, gorący napój: herbatę, albo kawę czarną, albo kawę z mlekiem oraz średnie frytki.
Mastercard: Po raz 13. jest partnerem Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i 8. rok z rzędu udostępnia pomagającym eSkarbonkę – narzędzie do wygodnego i bezpiecznego kwestowania online. eSkarbonkę napędzaną przez Mastercard może założyć każdy – zarówno osoby prywatne, jak i instytucje czy firmy. W tym roku już ponad 68 tys. pomagających skorzystało z eSkarbonki, łącznie zasilając ją kwotą ponad 5 mln zł. Zebrane tym razem środki będą przeznaczone na onkologię i hematologię dziecięcą.
Lavazza: Włoska firma kawowa – partner Finału WOŚP po raz piąty – realizuje szereg działań związanych ze zbliżającym się 33. Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która tym razem gra dla onkologii i hematologii dziecięcej. Działania pod hasłem „Razem rozgrzewamy serca” obejmują m. in. obecność marki w studio i strefie partnerów na błoniach PGE Narodowego, wsparcie dla wolontariuszy oraz konkurs dla konsumentów z atrakcyjnymi nagrodami z uniwersum Lavazza. Lavazza, wystartowała z aukcjami na rzecz celu 33.Finału, a wśród aukcji m.in. filiżanki zaprojektowane przez Jurka Owsiaka czy voucher do restauracji uhonorowanej gwiazdką Michelin.
Źródło: ISBnews