Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 15-19 kwietnia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Grunty orne: Projekt ustawy o nowelizacji ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 przewiduje, że rolnicy zostaną zwolnieni z obowiązku ugorowania gruntów ornych i jednocześnie uzyskają możliwość ubiegania się o płatność w ramach nowego ekoschematu – Grunty wyłączone z produkcji. Jak poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski, uzasadnione jest, aby te rozwiązania weszły w życie jak najszybciej.
Rynek miodu: 18 kwietnia 2024 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju, zgodnie z którym na opakowaniach miodu muszą zostać podane kraj lub kraje pochodzenia surowca. Takie oznaczenie zastępuje dotychczasowe ogólne sformułowania „mieszanka miodów pochodzących z UE i niepochodzących z UE”, „mieszanka miodów pochodzących z UE” lub „mieszanka miodów niepochodzących z UE”. Przedstawiciele największych producentów zrzeszonych w Polskiej Izbie Miodu przewidują, że opakowania z nowych partii z wyszczególnionymi krajami zebrania miodu zaczną być widoczne w sklepach w okolicach czerwca.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
System kaucyjny: Rada Ministrów planuje przyjąć na przełomie II/III kwartału projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wynika z informacji w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ustawy ma celu doprecyzowanie przepisów dotyczących wydawania, cofania i zmieniania zezwolenia na prowadzenie systemu kaucyjnego.
System kaucyjny: Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) widzi konieczność zmian w ustawie wprowadzającej od 2025 r. system kaucyjny i uważa, że ich wdrożenie „to sprawa pilna”, napisał resort w odpowiedzi na apel branży handlowo-spożywczej do premiera o zmiany w systemie. Od marca prowadzone są konsultacje z branżą dotyczące planowanej nowelizacji ustawy, podkreślono.
Centra handlowe: Dynamika ruchu w galeriach i centrach handlowych w I kwartale br. wyglądała bardzo podobnie, jak rok wcześniej, wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy analityczno-badawczej UCE Research. Wprawdzie nieco ubyło wizyt (o prawie 5% r/r) i odwiedzających (o niecały 1% r/r), ale autorzy raportu przekonują, że tego typu placówki wciąż przyciągają wielu klientów.
System kaucyjny: Przedstawiciele m.in. związków handlowych i branży rolno-spożywczej zwrócili się z apelem do premiera Donalda Tuska i ministrów o pilne wdrożenie niezbędnych zmian w przepisach regulujących system kaucyjny na opakowania po napojach, których obecny kształt jest szkodliwy dla polskiego rolnictwa, przetwórstwa, konsumentów i środowiska, a które zapobiegną obciążeniu konsumentów podatkiem VAT od kaucji ok. 3 mld zł oraz wielomiliardowym stratom całej branży napojowej i sektora handlu detalicznego.
System kaucyjny: Zdecydowana większość badanych – 81% – popiera wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce, traktując je jako najlepsze rozwiązanie do efektywnej zbiórki opakowań po napojach, wynika z badania na zlecenie Tomra Collection. Zapytani o wysokość kaucji, badani wskazali, że zarówno 50 groszy, jak i 1 złoty zmotywowałby ich do zwrotu pojedynczego opakowania do sklepu.
Koszyk zakupowy: Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,41% r/r do 292,87 zł w marcu 2024 r., wynika z danych ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu m/m wzrosła o 5,65 zł (2%). Biedronka zdetronizowała Auchan w wyścigu o pozycję lidera najtańszych sieci handlowych.
Cyberbezpieczeństwo w handlu: Coraz częściej poprzez złośliwe oprogramowanie zainstalowane poprzez chmurowe aplikacje cyberprzestępcy kradną daną podmiotów z sektora handlu detalicznego, w także dane z transakcji płatniczych klientów, wynika z raportu Netskope Threat Labs. Atakują także infrastrukturę np. blokując strony internetowe i domagając się potem okupu za ich odblokowanie. W czasie takich ataków najczęściej są wykorzystywane botnety IoT, narzędzia zdalnego dostępu i infostealery, które były głównymi rodzinami złośliwego oprogramowania wykorzystywanymi przez atakujących w handlu detalicznym w ubiegłym roku.
ROZWÓJ BIZNESU
Eurocash: Grupa Eurocash podtrzymuje, że e-supermarket Frisco osiągnie cel 1 mld zł przychodów na koniec 2025 r. lub na początku 2026 r. i format stanie się rentowny, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
Eurocash: Sprzedaż LfL Delikatesów Centrum, która zanotowała dynamikę na poziomie 5% r/r w I kw. 2024 r., będzie w tym roku rosła powyżej wskaźnika inflacji, ocenił w rozmowie z ISBnews prezes Grupy Eurocash Paweł Surówka.
Eurocash: Grupa podtrzymuje politykę przeznaczania połowy zysku na dywidendę i chciałaby, aby wzrost dywidendy podążał za wzrostami zysku netto, który w 2023 r. wzrósł o 62%, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
Eurocash: Spodziewa się, że wyniki finansowe w 2024 r. będą lepsze niż osiągnięte w 2023 r., wprowadził akcje oszczędnościowe (m.in. zwolnienia) i liczy na oszczędności rzędu 200 mln zł, co zniweluje wzrost kosztów m.in. płacy minimalnej, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
Kernel: Niedawne rosyjskie ataki rakietowe na dużą skalę, wymierzone w krytyczną infrastrukturę cywilną na Ukrainie, znacząco pogorszyły warunki pracy Kernel Holding, podała spółka.
Astarta: Odnotowała 61,9 mln euro skonsolidowanego zysku netto w 2023 r. wobec 65,16 mln euro zysku rok wcześniej, podała spółka.
Green Zebras: Złożył wniosek do Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) o wprowadzenie akcji na rynek NewConnect, podała spółka. Debiut na rynku alternatywnym planowany jest na ten rok, poinformowała prezes Ewelina Pawlus-Czerniejewska.
Eurocash: Odnotował 139 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA w I kw. 2024 r. wobec 165 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe wyniki.
Eurocash: Odnotował 99,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 67,11 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Pamapol: Miał 9,7 mln zł skonsolidowanego zysku netto w 2023 roku, wobec 33,6 mln zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Selena FM: Odnotowała 50,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2023 r. wobec 112,11 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Grupa Muszkieterowie: 18 kwietnia br. sieć supermarketów spożywczych Intermarché otworzyła drugi punkt sprzedaży w Zielonej Górze. Nowa placówka mieści się przy ul. Batorego 81, a jej właścicielem jest Marcin Rusiniak – menadżer z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu. Od 7 marca br. prowadzi Intermarché przy ul. Szosa Kisielińska 22. Kolejnym otwarciem symbolicznie umacnia powrót sieci do Zielonej Góry, która jest kolebką marki w Polsce.
Carrefour: Zgodnie z założeniem globalnej strategii „Carrefour 2026”, firma kontynuuje swoją transformację cyfrową na polskim rynku. Sieć uruchomiła zaawansowany system CRM, pozwalający na doskonaleniu relacji z klientami oraz zwiększanie efektywności wewnętrznych procesów ich obsługi. Dostawcą nowego rozwiązania jest Salesforce. Dzięki nowemu rozwiązaniu, sieć zyskała narzędzie umożliwiające efektywną obsługę klienta poprzez jednolity system zarządzania relacjami, który wspiera obsługę wielokanałową oraz oferuje kompleksowy widok na każdego klienta.
Auchan Polska: Uruchomił nową odsłonę sklepu internetowego, a jej wdrożenie to pierwszy z etapów działań przewidzianych w ramach partnerskiej umowy Auchan z brytyjską firmą Ocado z branży automatyzacji i robotyzacji logistyki dla e-grocery. W kolejnym etapie uruchomione zostanie zrobotyzowane centrum dystrybucyjne, które wspierać będzie obsługę klientów dzięki systemom automatyzacji oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w ramach autorskich rozwiązań Ocado Smart Platform. „Dostawy realizowane będą szybciej i w bardziej elastycznych przedziałach czasowych, przy równoczesnej poprawie kompletności i jakości zamówień. Rozszerzony zostanie także asortyment produktowy dostępny w naszym sklepie online – już dziś do 20 tys. produktów, a po uruchomieniu centrum dystrybucyjnego nawet do 40 tys.” – powiedział dyrektor Digital & E-commerce w Auchan Polska Szymon Turnau. Z nowej wersji sklepu internetowego Auchan jako pierwsi mogą od 16 kwietnia br. korzystać mieszkańcy Bydgoszczy, Torunia i okolic. Zakończenie sukcesywnej migracji na nową platformę w przypadku pozostałych miast objętych usługą sprzedaży online zaplanowane jest z początkiem lata br., wraz z udostępnieniem jej dla klientów z Warszawy i okolic. Do tego czasu funkcjonować będą równolegle obie wersje e-sklepu Auchan. Aktualnie zakupy internetowe z dostawą do domu transportem własnym Auchan realizowane są już dla klientów 12 aglomeracji w całej Polsce: Bydgoszczy i Torunia, Częstochowy, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Trójmiasta, Warszawy, Wrocławia i okolic tych miast.
Źródło: ISBnews