Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 17-21 czerwca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Ceny skupu produktów rolnych: Ceny skupu podstawowych produktów rolnych spadły o 11,3% r/r oraz spadły o 0,3% m/m w maju br., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W maju 2024 r. w stosunku do kwietnia 2024 r. spadły ceny skupu żyta i mleka, podano także.
Reforma WPR: Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, dotyczącego m.in. uruchomienia płatności (uproszczonych) dla małych gospodarstw oraz odstąpienia od ugorowania 4% gruntów ornych, podało Centrum Informacyjne Rządu.
Kredyty dla producentów rolnych: Rząd planuje przyjąć w czerwcu nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które zakłada wydłużenie terminu udzielania kredytów płynnościowych dla producentów rolnych do 31 grudnia 2024 r, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Odpady żywności: Rada UE przyjęła stanowisko w sprawie ukierunkowanego przeglądu dyrektywy ramowej w sprawie odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów spożywczych i tekstylnych, a także ograniczenia marnowania żywności o 10% do 2030 r. i o 30% na mieszkańca w handlu detalicznym, restauracjach, gastronomii oraz gospodarstwach domowych, podała Rada.
Produkcja piwa: Zaległe zadłużenie browarów w Polsce wzrosło do 31,9 mln zł na koniec marca br. z 25,7 mln zł rok wcześniej, natomiast nieopłacone zobowiązania sklepów alkoholowych urosły w tym czasie do 71,6 mln zł z 64,6 mln zł, wynika z danych zebranych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK.
Odpady żywności: Polski rząd popiera propozycję UE dotyczącą zapobiegania powstawaniu odpadów żywności, ale jednocześnie uważa, iż cele Rady Unii Europejskiej w zakresie ograniczenia ilości odpadów są na tyle ambitne, że nie powinny być zwiększane w negocjacjach z Parlamentem Europejskim, ocenia minister klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska.
Wsparcie dla producentów owoców i warzyw: Od 20 czerwca do 22 lipca 2024 r. organizacje producentów owoców i warzyw mogą ubiegać się o dofinansowanie na realizację działań, które mają zapisane w swoich programach operacyjnych. Wsparcie jest realizowane z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Pomoc będzie wypłacana w okresie od 3 lat do 7 lat w zależności od tego, ile będzie trwała realizacja programu operacyjnego. Poziom refundacji wynosi do 50% wydatków poniesionych z funduszu operacyjnego na działania zatwierdzone w programie operacyjnym, a kwota pomocy będzie równa wysokości składek na fundusz operacyjny wpłaconych przez organizację lub związek.
Premie dla młodych rolników: 19 czerwca rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie premii dla młodych rolników i potrwa do 16 sierpnia 2024 r. O wsparcie, które jest realizowane z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, może ubiegać się osoba fizyczna, która m.in. w dniu złożenia wniosku ma ukończone 18 lat i ma nie więcej niż 40 lat (nieukończone 41 lat). Premie przyznaje się na rozpoczynanie i rozwój działalności rolniczej w gospodarstwie przez młodych rolników w zakresie wytwarzania nieprzetworzonych produktów rolnych lub przygotowania do sprzedaży nieprzetworzonych produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie. Pomoc ma formę premii, a jej kwota to 200tys.zł. Wypłacana jest w dwóch ratach: 70% kwoty przyznanej pomocy, tj. 140 tys. zł, jest wypłacane po podpisaniu umowy o przyznaniu premii i złożeniu wniosku o płatność I raty, a 30% kwoty pomocy, tj. 60 tys. zł, wypłacane jest po realizacji biznesplanu i złożeniu wniosku o płatność II raty.
Wsparcie dla rolników na bioasekurację: Producenci rolni, którzy prowadzą gospodarstwo rolne, w którym utrzymywane są świnie, mogą – od 3 do 26 lipca 2024 r. – składać wnioski o udzielenie pomocy o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację 100% wydatków poniesionych w roku 2024 r. na działania związane z bioasekuracją. Refundacji podlega: zakup mat dezynfekcyjnych; zakup sprzętu do wykonania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz produktów biobójczych, środków dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych; zakup odzieży ochronnej i obuwia ochronnego; zabezpieczenie budynków, w których są utrzymywane świnie, przed dostępem zwierząt domowych; przebudowę lub remont pomieszczeń w celu utrzymywania świń w gospodarstwie w odrębnych, zamkniętych pomieszczeniach mających oddzielne wejścia oraz niemających bezpośredniego przejścia do innych pomieszczeń, w których są utrzymywane inne zwierzęta kopytne – w przypadku gospodarstwa, w którym utrzymuje się średniorocznie nie więcej niż 50 sztuk świń.
Wsparcie dla rolników: 18 czerwca 2024 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Przepisy ustawy wdrażają na lata 2024-2027, w ramach płatności bezpośrednich, dwie nowe płatności: Płatność dla małych gospodarstw oraz Płatność do ekoschematu Grunty wyłączone z produkcji. Płatność dla małych gospodarstw jest przyznawana rolnikom posiadającym gospodarstwa o powierzchni do 5 ha użytków rolnych, a kwota wsparcia wyniesie równowartość 225 euro/ha, tj. maksymalnie 1 125 euro/gospodarstwo. Płatność dla małych gospodarstw zastępuje wszystkie rodzaje płatności bezpośrednich, w tym ekoschematy. Dodatkowo, rolnicy ubiegający się o tę płatność będą mogli wnioskować o przyznanie przejściowego wsparcia krajowego (tj. uzupełniającą płatność podstawową lub płatność niezwiązaną do tytoniu) oraz płatności obszarowe w ramach II filaru WPR (tj. płatności ONW, płatności ekologiczne, płatności rolno-środowiskowo-klimatyczne, płatności zalesieniowe) – jeżeli spełniają warunki przyznania tej płatności. Płatność do ekoschematu Grunty wyłączone z produkcji jest przyznawana: za wyłączenie z produkcji gruntów ornych, przy czym na gruntach tych obowiązuje zakaz prowadzenia produkcji rolnej (w tym zakaz wypasu i koszenia) oraz zakaz stosowania środków ochrony roślin; do powierzchni nie większej niż 4% powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie.
Eksport drobiu do RPA: Ambasada RP w Pretorii poinformowała o zniesieniu restrykcji w eksporcie żywego drobiu, mięsa drobiowo i produktów z mięsa drobiowego z Polski na rynek RPA i z dniem 17 czerwca br. wznowiono możliwości eksportu drobiu i mięsa drobiowego na tamten rynek. Eksportowane mięso drobiowe będzie przyjmowane wyłącznie z datą produkcji 5 kwietnia 2024 r. i późniejszą.
Eksport do Chin: Rynek chiński został formalnie otwarty dla polskiej karmy dla zwierząt towarzyszących i możliwa jest sprzedaży tradycyjna oraz w handlu elektronicznym. Generalna Administracja Celna ChRL (GACC) opublikowała na swojej stronie internetowej listę pięciu polskich producentów karmy dla zwierząt domowych uprawnionych do eksportu tego asortymentu z Polski do Chin. Data produkcji karm eksportowanych na rynek chiński musi być późniejsza niż data publikacji listy, tj. 30 maja 2024 r. Rejestracje zatwierdzonych podmiotów będą ważne przez 5 lat.
Eksport do Kazachstanu: Republika Kazachstanu wprowadziła ograniczenia importowe dla kolejnych województw z uwagi na występowanie ASF w Polsce – wprowadzono czasowe ograniczenia na wwóz i tranzyt przez terytorium Kazachstanu, następujących towarów, pochodzących z woj. mazowieckiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego i lubuskiego: żywych świń i nasienia knurów; mięsa wieprzowego, w tym mięsa pochodzącego od dzików oraz produktów pochodzących z ich przetwórstwa, które nie zostały poddane obróbce termicznej (w temperaturze co najmniej 70°C przez co najmniej 30 minut); skóry, rogów i kopyt, jelit, szczeciny, trofeów myśliwskich otrzymanych ze zwierząt podatnych na zarażenie; pasz i dodatków paszowych dla zwierząt, pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, w tym z drobiu i ryb, dodatków paszowych dla kotów i psów, które nie przeszły obróbki termicznej (przy temperaturze co najmniej 70° minimum 30 minut); używanego sprzętu do transportu trzody chlewnej, produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego, utrzymania, uboju i rozbioru trzody chlewnej.Obecnie, w związku z ASF występuje zakaz wwozu do Kazachstanu również produktów pochodzących z województw: podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, lubelskiego.
Rynek miodu: Polacy zjedli nieco ponad 30 tys. ton miodu w 2023 r., co oznacza spadek o ok. 20% r/r, według szacunków Polskiej Izby Miodu. Spożycie per capita w Polsce jest dużo poniżej średniej krajów Europy Zachodniej, gdzie wynosi 1,7 kg, a w takich krajach, jak Włochy czy Niemcy – ok. 2 kg rocznie, zaś w Grecji – 5 kg.
Gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi: Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie wystosowały list otwarty do samorządów ze Związku Miast Polskich (ZMP) wyrażając „głębokie zaniepokojenie” postulatami popieranymi przez przedstawicieli ZMP w obszarze gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z koncepcją Unii Metropolii Polskich, a popieranej przez przedstawicieli Związku Miast Polskich, nastąpiłoby wprowadzenie parapodatku (daniny publicznej), która miałaby być nakładana na każde opakowanie, po którym odpad zbierany jest w systemie komunalnym, w tym na opakowania do żywności, artykułów higienicznych pierwszej potrzeby oraz środków utrzymania czystości w gospodarstwie domowym. „Ów parapodatek, nazywany przez przedstawicieli Unii Metropolii Polskich oraz Związku Miast Polskich 'sprawiedliwą Rozszerzoną Odpowiedzialnością Producentów’, miałby w zamyśle autorów finansować gospodarkę odpadami w systemie komunalnym: danina określana byłaby przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pobierana przez Urzędy Marszałkowskie i przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz miałby zaś przekazywać większość tych środków samorządom gminnym, które miałyby zapewnić obniżkę opłat za gospodarkę odpadami. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób ta obniżka miałaby nastąpić, jak środki te miałyby zostać wykorzystane przez gminy i wobec jakich rodzajów odpadów” – czytamy w apelu organizacji. Organizacje pracodawców podkreślają, że koncepcja ta jest niezgodna z prawem unijnym i tym obowiązującym w Polsce, gdyż: pozbawia odpowiedzialności producentów za zagospodarowanie odpadów pochodzących z ich produktów; nakazuje producentom płacić koszty zagospodarowania odpadów innych, niż pochodzące z ich produktów; nie uwzględnia zasady kosztu netto, czyli ponoszenia kosztów selektywnej zbiórki i zagospodarowania odpadów pomniejszonych o przychody ze sprzedaży surowców; ingeruje w budowany system kaucyjny podważając pryncypia jego funkcjonowania, grożąc procedurą naruszenia prawa UE i związanymi z tym karami finansowymi dla Polski, które zmniejszą pulę środków finansowych dostępnych dla gmin na przedsięwzięcia środowiskowe. Ponadto koncepcja ta jest krzywdząca dla średnich i mniejszych miast w Polsce. Co więcej, forsowany przez Unię Metropolii Polskich i popierany przez przedstawicieli Związku Miast Polskich mechanizm nie przewiduje żadnych narzędzi poprawiających efektywność systemu.
Eksport drobiu: Republika Kirgistanu, z uwagi na wystąpienie grypy ptaków, wprowadziła zakaz importu do Kirgistanu towarów z woj. kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, lubelskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego. Zakaz dotyczy: żywego drobiu; jaj wylęgowych i konsumpcyjnych; zwierząt dzikich, zoologicznych i cyrkowych podatnych na zarażenie; mięsa drobiowego, gotowych produktów drobiowych i wszystkich produktów drobiowych, zawierających w swoim składzie produkty przetwórstwa drobiu, z wyjątkiem produktów poddanych obróbce, gwarantującej zniszczenie wirusa grypy ptaków; pasz i dodatków paszowych z drobiu (z wyjątkiem pasz i dodatków paszowych pochodzenia roślinnego oraz syntezy chemicznej i mikrobiologicznej, pasz i dodatków paszowych, przetworzonych zgodnie z artykułami 10.42 i 10.4.19 Kodeksu Zdrowia Zwierząt Lądowych WOAH); będącego w użyciu sprzętu, przeznaczonego do hodowli, uboju oraz rozbioru drobiu. Główny Lekarz Weterynarii zwrócił się do kompetentnych władz Kirgistanu o zniesienie zakazu w związku z uzyskaniem w kwietniu br. statusu kraju wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków w Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
System kaucyjny: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwie zgody na utworzenie operatorów systemu kaucyjnego, który wejdzie w życie w 2025 roku, podał Urząd. Decyzje dotyczą producentów napojów bezalkoholowych i piwa. Przeprowadzone postępowania wykazały, że koncentracje nie ograniczą konkurencji.
Napoje energetyczne: Udziały półkowe czterech największych producentów energetyków (Maspex, Coca Cola, Red Bull i Food Care) wzrosły o 8,9 pkt proc. kw/kw do 68,7% półki w I kwartale br., zaś największy wzrost zanotował Maspex – właściciel marki Tiger – do 19,2% z 13,2% udziału, wynika z raportu firmy eLeader.
Ceny detaliczne: Prawie 3/5 Polaków odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich domach (59,9%) obawia się, że w najbliższym czasie ceny w sklepach nadal będą rosły. 28,7% konsumentów jest przeciwnego zdania, a 11,4% nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii, wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista.
E-commerce: Ecommerce Europe – paneuropejska organizacja reprezentująca sektor handlowy i e-commerce’owy – opublikowała list otwarty do decydentów zarówno unijnych, jak i krajowych wzywający do efektywnej implementacji unijnego prawodawstwa i stosowania tych samych zasad wobec wszystkich graczy na unijnym rynku.
Ceny detaliczne: Liczba kategorii, które zanotowały spadek cen detalicznych, maleje z miesiąca na miesiąc. To może sugerować, że presja inflacyjna znowu wpływa na większość grup produktów, ocenia Joanna Wieprow z Uniwersytetu WSB Merito. Z raportu UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito, wynika, że w maju br. na 17 obserwowanych kategorii 4 potaniały r/r. W kwietniu dotyczyło to 5 grup towarów, a w marcu – 9.
Koniunktura konsumencka: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,8 pkt proc. m/m i wyniósł minus 12 pkt w czerwcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,3.
E-commerce: Z internetu codziennie korzysta 97% badanych Polaków, zaś 67% ankietowanych do przeglądania sieci wykorzystuje głównie urządzenia mobilne – smartfony i tablety. Zdecydowana większość Polaków uważa, że korzysta z internetu w sposób bezpieczny (78%) i ma świadomość zagrożeń (85%), wynika z badania Payback Polska.
Koszyk zakupowy: Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,79% r/r do 297,42 zł w maju, wynika z danych ASM Sales Force Agency. W ubiegłym miesiącu codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł r/r i m/m.
Niedziele handlowe: Lewica będzie jeszcze dyskutować nad finalnym stanowiskiem klubu w głosowaniu nad odrzuceniem projektu dot. niedziel handlowych, zapowiedział wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Wiesław Szczepański (Nowa Lewica). Wniosek o odrzucenie projektu został złożony w imieniu klubu podczas pierwszego czytania.
ROZWÓJ BIZNESU
Tarczyński: Akcjonariusze zdecydowali podczas walnego zgromadzenia o przeznaczeniu 32,91 mln zł z zysku netto za 2023 r., wynoszącego 118,75 mln zł, na dywidendę, co oznacza wypłatę 2,9 zł na akcję, podała spółka.
IMC: Rada dyrektorów podjęła decyzję, że Alex Lissitsa, który jest dyrektorem generalnym spółki od 2013 r., obejmie stanowisko przewodniczącego rady dyrektorów od 1 lipca 2024 r. i będzie odpowiedzialny za długoterminową strategię spółki i nadzorowanie jej realizacji.
Żabka: CVC Capital Partners planuje wprowadzić spółkę Żabka Polska na giełdę w ramach pierwszej oferty publicznej (IPO) o wartości 1-1,5 mld USD, która miałaby zostać przeprowadzona w Warszawie we wrześniu, wynika z nieoficjalnych informacji Bloomberga.
Carrefour Polska: Z dniem 1 czerwca br. Eric Yung, były dyrektor Maison Johanès Boubée – winiarskiej spółki zależnej Carrefour – został powołany do zarządu Carrefour Polska na stanowisko dyrektora dandlowego supply chain. Eric Yung zastąpi na tym stanowisku Joëlle Bejjani, która objęła w Grupie Carrefour funkcję Multiformat Commercial Development Directorki. Do zarządu Carrefour Polska dołączył też Tomasz Waligórski, który objął stanowisko dyrektora operacyjnego (COO). Tomasz Waligórski był m.in. prezesem sieci Polomarket, dyrektorem generalnym retail Eurocash, a przez ostatnie trzy lata był dyrektorem generalnym sieci Intermarche.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Allegro: W ramach walki z nieoryginalnymi produktami i nieuczciwą konkurencją, Allegro wprowadziło nowe regulacje: aby sprzedawać produkty określonych marek, sprzedający muszą do 2 września zaakceptować nowe postanowienia i tym samym zadeklarować, że produkty które oferują są oryginalne, podała spółka.
Poczta Polska: Rozszerzyła sieć punktów partnerskich, gdzie można wysłać i odebrać doręczane przez nią przesyłki, o należące do Grupy Eurocash sklepy Duży Ben i Euro Sklep, a klienci zyskali kilkaset nowych lokalizacji, podała Poczta.
InPost: Grupa zaczęła pilotaż nowego modelu maszyny Paczkomat, w której zastosowanie wbudowanych paneli fotowoltaicznych i magazynów energii pozwoli stawiać urządzenia w dowolnym miejscu niezależnie od dostępu sieci elektrycznej, podała spółka. Pilotaż będzie prowadzony w Gdańsku oraz w Krakowie, a także na rynkach europejskich – w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i we Francji.
PepsiCo: Logicor przedłużył z PepsiCo Polska umowę najmu na niemal 58,5 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej w parku Logicor Mszczonów. Jest to największe centrum dystrybucyjne PepsiCo w Polsce. Umowa oznacza, że Mszczonów pozostanie główną bazą operacyjną PepsiCo.
Tchibo: Pierwsza w Polsce kawiarnia Tchibo została otwarta. W wyniku gruntownego remontu lokal przy ul. Nowy Świat 68 w Warszawie zyskał zwiększoną przestrzeń kawiarnianą wewnątrz oraz nowocześnie i praktycznie zaaranżowany ogródek. Wydzielono także część sklepową z akcesoriami do przygotowywania kawy i ekspresami oraz showroom z ofertą non-food. Nowy koncept punktów własnych to zwrot Tchibo w stronę jej historycznego kawowego dziedzictwa.
Allegro: Wprowadziło narzędzia reklamowe dla partnerów – właścicieli marek i producentów. Nowa funkcjonalność Ads4Brands pozwala im na promocję na Allegro produktów oferowanych przez wielu różnych sprzedających w ramach platformy. Wszystko z jednego panelu i jednego budżetu, a do włączenia usługi wystarczy konto firmowe i rejestracja w usłudze. Obecnie z rozwiązań reklamowych Allegro regularnie korzysta kilkaset marek.
Źródło: ISBnews