Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 4-8 listopada.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Ubezpieczenia rolne: Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, który zakłada poszerzenie katalogu upraw, do których będą stosowane dopłaty do składek ubezpieczenia płaconych przez rolników, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Eksport bydła do Kazachstanu: Władze Kazachstanu zniosły restrykcje importowe w zw. z BSE. Zgodnie z informacją opublikowaną na stronie internetowej służby weterynaryjnej Kazachstanu zniesione zostały restrykcje dot. importu bydła z Polski, w tym z województwa dolnośląskiego, wprowadzone z uwagi na wystąpienie atypowego przypadku gąbczastej encefalopatii bydła.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Stopa oszczędności: Wysoka obecnie stopa oszczędności gospodarstw domowych pozostanie na podwyższonym poziomie przez cały horyzont projekcji, tj. w latach 2024-2026, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP). Według centralnej ścieżki projekcji inflacyjnej, spożycie gospodarstw domowych wzrośnie o 3,8% w 2024 r., o 3,1% w 2025 r. i o 3,2% w 2026 r. (po spadku o 1% w ub.r.).
Handel w Wigilię: Lewica chciałaby wprowadzenia wolnej Wigilii już w tym roku, poinformowała minister rodziny i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Zastrzegła, że zależeć to będzie od tempa prac parlamentarnych.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 16,5% r/r w październiku, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 14,5%, a średnią wartość koszyka o 1,7% r/r do 201,8 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo w Polsce spadła o 3% r/r we wrześniu 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 2%.
E-commerce: Zakupy online stanowiły w Polsce 46,62% zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy, podczas gdy zakupy offline – 53,38%, wynika z raportu AliExpress Consumer Insights. Polscy konsumenci wydali średnio 2661,31 zł online w ciągu ostatnich trzech miesięcy i wybierali kategorie takie, jak odzież, artykuły spożywcze i produkty zdrowotne oraz kosmetyczne, podano.
Obroty w sklepach: Ruch w sklepach convenience wzrósł o 9,5% r/r w III kw. br., wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud. W hipermarketach we wspomnianym okresie podniósł się o 1,7% r/r, natomiast spadł r/r w supermarketach – o 10,6%, a także w dyskontach – o 7%.
Powierzchnia handlowa: W fazie planowania, przygotowania lub w budowie są w Polsce 123 obiekty handlowe z terminem otwarcia do końca 2026 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). Mają łącznie 1,18 mln m2 powierzchni najmu (GLA), dzięki czemu w latach 2024-2026 całkowita baza nowoczesnej powierzchni handlowej w naszym kraju zwiększy się o 9%.
Sprzedaż alkoholu: Realizacja zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia dotyczącej zakazu sprzedaży alkoholu przez internet postawiłaby działalność wielu podmiotów z branży winiarskiej pod znakiem zapytania, napisali przedstawiciele ponad 20 stowarzyszeń i fundacji z branży w liście do premiera Donalda Tuska. Zaniepokojenie środowiska winiarskiego dotyczy kierunku, w którym zmierza zapowiadana nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
E-commerce: Wzrost rynku e-commerce w ujęciu wartościowym wyniesie ok. 12% w tym roku (wobec oczekiwanych na początku br. 15%), zaś w przyszłym roku „trochę przyspieszy”, prognozuje CEO Shopera Marcin Kuśmierz.
E-commerce: Ponad połowa badanych (58%) ma precyzyjny plan na zakupy w sezonie wyprzedaży i też ponad połowa ankietowany chętniej korzysta z promocji oferowanych w ramach Black Week, gdy wiedzą o nich z wyprzedzeniem, wynika z badania Danae przeprowadzonego zlecenie Allegro przy okazji Black Weeks.
Dystrybucja piwa: Sieci Auchan i Leclerc w I poł. 2024 roku mogły pochwalić się największą i najbardziej zróżnicowaną ofertą piwną. W kategorii dyskontów najlepsze okazały się pod tym względem Lidl i Netto, a liderem wśród sklepów formatu proximity pozostaje Intermarche, wynika z raportu firmy eLeader dotyczącego półkowej ekspozycji piwa. Według raportu „Rynek piwa w Polsce. Ekspozycja w sieciach detalicznych w obiektywie AI”, liderem we wszystkich kategoriach był Auchan, na którego półkach można było znaleźć w badanym okresie 281 marek piwa i 138 jego producentów. Hipermarketom niewiele ustępuje Intermarche, gdzie narzędzia AI naliczyły 130 producentów i 266 brandów. W kategorii dyskontów najlepszy okazał się Lidl, który ze średnio 111 producentami i 219 markami piwa, wyprzedził sieci takie jak Biedronka czy Netto. Auchan posiadał rekordowy wśród badanych sieci udział piw kraftowych (38,6%), oferował także największą liczbę marek piwa bezalkoholowego (30). W kategorii proximity dominował Intermarche, który w tyle pozostawił takie sieci jak Stokrotka, Polomarket czy Delikatesy Centrum. Eksperci sprawdzili, jak w sieciach detalicznych wyglądało czołowe 5 pozycji pod względem ilości face’ów (czyli tym, co widzimy na froncie sklepowego regału) na ekspozycji piwnej. W trzech z nich (Carrefour, Kaufland, Żabka) do pierwszej piątki zakwalifikowały się piwa z browarów regionalnych i rzemieślniczych. Na marki własne najmocniej stawiały: Aldi, Delikatesy Centrum, Dino, Netto i Polomarket. Resztę czołowych pozycji na półkach w badanych sieciach zajmowały piwa pięciu największych w Polsce Grup Piwowarskich (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska, Van Pur, Perła Browary Lubelskie).
Liczba sklepów: Od początku roku zlikwidowano 1,4 tys. placówek, a 7,6 tys. działalności zostało zawieszonych; na koniec września działało 376,6 tys. sklepów, wynika z danych Dun & Bradstreet cytowanych przez „Rzeczpospolitą”. ” Na czele pod względem dynamiki przyrostu firm i sklepów znalazła się branża motoryzacyjna, kolejny kwartał z rzędu piekarnicza i cukiernicza, sklepy sportowe, te z wyrobami medycznymi, kwiaciarnie i sklepy jubilerskie” – powiedział rzecznik firmy Tomasz Starzyk.
Expo 2025 Osaka, Kansai: 30 października 2024 roku zarząd Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu zatwierdził wybór Komisji Konkursowej o rozstrzygnięciu Konkursu na Operatora prowadzącego Restaurację w Pawilonie Polski na Expo 2025 Osaka, Kansai. Spośród 3 zgłoszonych ofert najwyższą liczę punktów otrzymała oferta złożona przez firmę Eliksir S.P. Cywilna Mariusz Trzeciak, Paweł Wątor, ul. Hemara 1, 80-280 Gdańsk.
Innowacyjne sklepy: Biedronka, Kaufland, POLOmarket, Żabka, Chata Polska, Maxi Zoo, 4f, Dealz, Super-Pharm, Delio i Allegro to najbardziej innowacyjni retailerzy w Polsce, wynika z piątej edycji programu branżowego „Blix Awards – Wybór Konsumentów”, w którym głos zabrało blisko 140 tys. konsumentów. W tej kategorii zostały wyróżnione także sieci sklepów ABC, PSB Mrówka i Drogerie Natura.
ROZWÓJ BIZNESU
MCI: Grupa MCI podpisała umowę o zakupie 55% udziałów dostawcy cateringów dietetycznych Nice To Fit You, podało MCI Capital. NTFY to historycznie największa inwestycja MCI o wartości zaangażowanego kapitału ok. 186 mln zł wspierana finansowaniem dłużnym w strukturze wykupu lewarowanego tzw. LBO, wskazał partner w MCI Capital Paweł Sikorski w komentarzu dla ISBtech.
InPost: Program lojalnościowy InPostu zgromadził do tej pory 8 mln użytkowników, poinformowała Chief Marketing & ESG Officer spółki Izabela Karolczyk-Szafrańska.
InPost: Spodziewa się dalszego wzrostu wolumenów w tempie wyższym od rynku w IV kw. 2024 r., wynika ze słów założyciela i prezesa Rafała Brzoski.
Dino Polska: Podtrzymało plany zwiększenia liczby sklepów o niskich kilkanaście procent i capex na poziomie 1,5-1,6 mld zł w tym roku i zapowiedziała wyższe tempo rozwoju sieci w 2025 r. Spółka podała też, że planuje dalsze inwestycje w OZE.
Dino Polska: Spodziewa się, że deflacja cen wielu towarów oferowanych w sklepach Dino może ograniczać wzrost sprzedaży LfL do poziomu średniego jednocyfrowego w IV kw. 2024 r., podała spółka. W I-III kw. br. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 4,9%.
Dino Polska: Odnotowało 438,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 424,04 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
InPost: Odnotował jak dotąd w IV kw. br. wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent r/r, podała spółka.
InPost: Odnotował 254,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2024 r. wobec 250,4 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Ambra: Odnotowała 4,99 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. roku obrotowego 2024/2025 r. (lipiec-wrzesień 2024 r.) wobec 9,76 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Studenac Group: Stawia na dalszy rozwój w Chorwacji i Słowenii oraz ekspansję międzynarodową, a celem jest osiągnięcie 3 400 sklepów do końca 2028 roku organicznie i dzięki przejęciom, podała spółka. Studenac Group prognozuje też wzrost przychodów o ok. 30% r/r w ujęciu pro forma w 2024 roku oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w perspektywie średnioterminowej.
Studenac Group: Zamierza przeprowadzić pierwszą publiczną ofertę akcji (IPO), która ma ma obejmować emisję nowych i sprzedaż istniejących oraz zadebiutować na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu, podała spółka. Z emisji nowych akcji zamierza pozyskać ok. 80 mln euro brutto. Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do ok. 10% akcji oferowanych w ramach oferty.
Dino Polska: Zdecydowało o rozpoczęciu budowy nowego centrum dystrybucyjnego w Brzegu (opolskie), podała spółka. Szacowane nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 130 mln zł netto i zostaną sfinansowane ze środków własnych.
Lidl Polska: Osiągnął ponad 5-procentowy wzrost obrotu porównywalnego like4like (LfL) w III kw. 2024 r., podała spółka.
Grupa Żabka: Na razie nie planuje wypłaty dywidendy, ale pomyśli o niej „później”, poinformowali przedstawiciele spółki. Podtrzymali też szacunki wzrostu przychodów LfL o 7,5-9% i otwarcia łącznie 1,1 tys. sklepów w 2024 roku, poprawy skorygowanej marży EBITDA w średnim terminie do 12-13% oraz plany rozwoju sklepów w Rumunii.
Shoper: Liczy na realizację planów na bieżący rok w zakresie m.in. utrzymania marży EBITDA na poziomie powyżej 30% i wskaźnika take rate na poziomie z ub.r., a w przyszłym roku liczy na dalsze wzrosty wyników, poinformował CEO Marcin Kuśmierz.
Shoper: Zaoferuje wkrótce przesyłki zagraniczne od InPostu, wykorzystujące zarówno automaty paczkowe, jak i sieć punktów odbioru (PUDO), zapowiedział CEO Shopera Marcin Kuśmierz.
Grupa Żabka: Nie widzi istotnych zmian w pozytywnym trendzie na rynku handlu detalicznego w październiku i w nastrojach konsumentów, poinformował Group Chief Strategy & Development Officer Tomasz Blicharski.
Grupa Żabka: Spodziewa się „delikatnego wzrostu” zadłużenia netto do skorygowanej EBITDA na koniec 2024 r. z 1,4x na koniec III kw. br., poinformowała CFO Grupy Marta Wrochna-Łastowska.
POLOmarket: Rada nadzorcza powołała na prezesa zarządu Marka Wądołowskiego z dniem 4 listopada, podała spółka. Wądołowski zastąpił na stanowisku Marcina Sowę, który złożył rezygnację z końcem czerwca br.
Shoper: Odnotował 7,84 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 5,33 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Grupa Żabka: Odnotowało 319 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2024 r. wobec 225 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
DS Smith: Zainwestował łącznie ponad 25 mln euro w linie produkcyjne i parki maszynowe w Kielcach, Bełchatowie i Sosnowcu, podała spółka. To część strategii rozwoju DS Smith w Europie Środkowo-Wschodniej, której celem jest utrzymanie pozycji lidera w zakresie dostarczania zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych dla klientów w całym regionie. W wyniku poczynionych inwestycji DS Smith spodziewa się zwiększyć roczne moce produkcyjne w Polsce o około 25 mln m2.
Danone: W Katowicach otwarto Danone Planning Center – specjalistyczne centrum, w którym międzynarodowy zespół ekspertów odpowiadać będzie za planowanie w łańcuchu dostaw dla europejskich fabryk organizacji dostarczających świeże produkty mleczne i pochodzenia roślinnego oraz żywność specjalistyczną.
Netto Polska: Z początkiem listopada do zespołu Netto dołączył Tomasz Kaźmierczak na stanowisko dyrektora finansowego oraz Krzysztof Dobczyński jako dyrektor commercial. Tomasz Kaźmierczak specjalizuje się w finansach sektora handlowego. Doświadczenie zdobywał w firmach takich jak Jeronimo Martins Polska, sklepy Komfort i DOZ, a w ostatnim czasie pełnił funkcję CFO w Fuste Polska, gdzie odpowiadał za zarządzanie finansami w sektorze budowlanym i usługowym. Krzysztof Dobczynski przez ostatnie lata pełnił funkcję dyrektora handlowego w Carrefour Polska, a wcześniej zdobywał doświadczenie w strukturach Eurocash, Makro Cash & Carry czy PKN Orlen.
Lagardère: Lagardère Travel Retail w Polsce wprowadziła na rynek nową markę własną – BOSKO. Marka zaoferuje szerokie portfolio artykułów w kategoriach food i non-food, które będą dostępne wyłącznie w sklepach i restauracjach należących do sieci. Pierwsze produkty, napoje energetyczne, właśnie trafiły do sprzedaży.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Największa sieć handlowa w kraju, która już od ponad dekady angażuje się w rozwój polskiego sportu, będąc oficjalnym sponsorem reprezentacji narodowej w piłce nożnej, podjęła decyzję o wsparciu kolejnej biało-czerwonej drużyny. Woda Polaris, dostępna wyłącznie w sklepach sieci, została oficjalną wodą polskiej piłki ręcznej.
Grupa Muszkieterowie: Przedsiębiorcy Intermarché i Bricomarché przekazali darowiznę w wysokości 1 000 000 zł na rzecz Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Zbiórka została zainicjowana w odpowiedzi na dramatyczną sytuację powodziową w południowo-zachodniej Polsce. Środki wpłacone przez przedsiębiorców na konto Fundacji Muszkieterów, którą współtworzą od ponad 20 lat, zostaną przeznaczone na zakup sprzętu, niezbędnego do prowadzenia skutecznych i bezpiecznych akcji pomocowych. Uroczystość przekazania symbolicznego czeku miała miejsce 7 listopada 2024 roku (czwartek) w Muzeum Niepodległości w Warszawie.
Drogeria dm: 7 listopada drogeria dm otworzyła swój pierwszy sklep w Dąbrowie Górniczej – przy al. Józefa Piłsudskiego 87B. To 7. drogeria w województwie śląskim i 42. w Polsce.
Popeyes: 14 listopada o godzinie 11.00 w Centrum Handlowym Riviera Popeyes otworzy swoją pierwszą restaurację w Trójmieście. To 8. restauracja Popeyes w Polsce.
PKP PLK: Spółka ogłosiła postępowania przetargowe na wynajem lokali handlowo-usługowych na stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji ponad 5000 m2 powierzchni handlowo-usługowej. Na dwóch poziomach oddanych zostanie 26 lokali z przeznaczeniem pod różnorodne funkcje: kawiarnie, drogerie, saloniki prasowe, operator spożywczy, sklepy wielobranżowe, restauracje i inne.
Grupa Żabka: Skierowała swoją ofertę do miłośników włoskiej kuchni, oferując im gorącą pizzę w stylu neapolitańskim. Mogą oni spróbować dwóch rodzajów pizzy – Margherity i Pepperoni.
Społem PSS Kielce: Sieć Społem Kielce wybrała recyklomaty od TOMRA Collection Polska, aby zapewnić swoim klientom wygodny i skuteczny sposób zwrotu opakowań kaucyjnych.
Primark: Międzynarodowy detalista odzieżowy ogłosił datę otwarcia siódmego sklepu w Polsce – pierwsza lokalizacja na północy kraju będzie znajdować się w bydgoskim centrum handlowym Zielone Arkady, a otwarcie zaplanowano na 27 listopada o godz. 9:00. Sklep Primark w Bydgoszczy zajmie łączną przestrzeń handlową o powierzchni 3200 m2 na dwóch kondygnacjach. W pierwszy sklep na północy kraju Primark zainwestował ponad 9 mln euro.
Źródło: ISBnews