Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 23 grudnia – 3 stycznia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Browar Pinta: Nawarzył 32,15 tys. hektolitrów piwa (124 różne piwa, z czego 90 warzone po raz pierwszy) w 2024 roku, czyli ponad 10% więcej r/r, a browar Pinta Barrel Brewing – o ponad 18,5%, podała spółka. W 2025 roku Browar Pinta zamierza utrzymać liczbę warzonych piw na poziomie 120 i można spodziewać się większej ilości lagerów, które w 2024 r. stanowiły niecałe 9% produkcji browaru. Browar Pinta Barrel Brewing, wyspecjalizowany w warzeniu piw dzikich oraz starzonych w drewnianych beczkach po innych alkoholach nawarzył 271,1 hektolitrów piwa, czyli 42,4 hektolitra więcej niż w roku 2023. Przy tym liczba uwarzonych piw wzrosła z 29 w 2023 roku do 31 w 2024. Łączny eksport piw z browarów Pinta i Pinta Barrel Brewing wzrósł w 2024 roku o 4%, podano.
WPR: Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmiany Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, przedłożoną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uchwała wprowadza zmiany do Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, których celem jest doprecyzowanie i dostosowanie planu do aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej Polski. Zmiany dotyczą m.in. płatności bezpośrednich, dla których nabory wniosków o ich przyznanie rozpoczynają się w pierwszym kwartale 2025 roku.
Promocja produktów rolnych: Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszach Promocji Produktów Rolno-Spożywczych. Projekt przewiduje wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu mechanizmu naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Nowe rozwiązania będą miały pozytywny wpływ na sektor biokomponentów i biopaliw ciekłych.
Produkcja piwa: Otrzymanego ze słodu spadła o 13,9% r/r do 2,19 mln hl w listopadzie br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). W okresie styczeń-listopad br. odnotowano spadek produkcji piwa o 1,2% r/r do 32,26 mln hl.
Produkcja wódki czystej: (w przeliczeniu na 100%) wzrosła o 1,6% r/r do 103,81 tys. hl w listopadzie, a w okresie styczeń-listopad br. odnotowano spadek produkcji wódki o 0,4% r/r do 770,45 tys. hl.
Produkcja piwa bezalkoholowego: Spadła o 9,9% r/r do 82,37 tys. hl w listopadzie br. W okresie styczeń-listopad br. odnotowano wzrost produkcji piwa bezalkoholowego o 9,3% r/r do 2,39 mln hl, podał też GUS.
Produkcja win owocowych: Spadła o 2,3% r/r do 57,49 tys. hl w listopadzie br. W okresie 11 miesięcy br. odnotowano wzrost produkcji win o 2,6% r/r do 540,29 tys. hl.
Ubój: Produkcja produktów uboju bydła i cieląt spadła o 7,8% r/r do 166 tys. ton w okresie styczeń-listopad br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Mięso: Produkcja mięsa wołowego i cielęcego spadła o 2,8% r/r do 549 tys. ton w okresie styczeń-listopad br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja mięsa wieprzowego zwiększyła się o 8,7% r/r do 1,549 mln ton, a drobiowego – wzrosła o 6,5% r/r do 3,22 mln ton.
Nabiał: Produkcja mleka i śmietany w postaci stałej spadła o 13,7% r/r do 168 tys. ton w okresie styczeń-listopad br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja masła zmniejszyła się o 3,6% r/r do 232 tys. ton; serów świeżych – wzrosła o 6,1% r/r do 507 tys. ton, zaś serów podpuszczkowych dojrzewających – o 4% do 370 tys. ton.
Pieczywo: Produkcja pieczywa świeżego spadła o 0,2% r/r do 984 tys. ton w okresie styczeń-listopad br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja pieczywa pszennego wzrosła o 1,7% r/r do 466 tys. ton, zaś pieczywa z mąki mieszanej pszennej i żytniej spadła o 1,6% r/r i wyniosła 439 tys. ton.
Produkcja cukru i słodyczy: Produkcja cukru wzrosła o 20,4% r/r do 2,13 mln ton w okresie styczeń-listopad br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych spadła o 1,6% r/r i wyniosła 457 tys. ton.
Definicja rolnika: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) rozpoczęło powszechne konsultacje w zakresie zmiany definicji rolnika aktywnego zawodowo. Planuje się, że w pierwszej kolejności ustanowiony zostanie katalog rolników, których działalność pozwala automatycznie uznać ich za rolników aktywnych – np. rolnicy posiadający zwierzęta lub otrzymujący płatności związane z produkcją. W przypadku pozostałych rolników konieczne będzie opracowanie sposobu postępowania w celu udokumentowania działalności rolniczej (np. na podstawie ponoszonych kosztów lub osiąganych przychodów).
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Wydatki konsumentów: Ponad 1/3 Polaków (36%) nie wie, na co wyda swoje środki w 2025 roku, zaś 31% zamierza budować oszczędności, wynika z badania Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Niemal połowa badanych (49%) nie spodziewa się zwiększenia swoich dochodów w następnych 12 miesiącach, podano także. Czynniki geopolityczne i poczucie mniejszego bezpieczeństwa, mogą prowadzić do większej ostrożności w planowaniu wydatków i inwestycji długoterminowych.
Prezenty świąteczne: Ponad 75% z nas otrzymuje nietrafione prezenty świąteczne – zazwyczaj nie odpowiadają one gustom obdarowanych (46%) lub są im niepotrzebne (45%). Mimo to prawie połowa Polaków przyznaje, że zatrzymuje takie upominki, nawet jeśli ich nie używa, wynika z najnowszego badania SW Research dla Allegro. Nietrafionymi podarunkami zazwyczaj są ubrania i akcesoria (37%), dekoracje do domu i ogrodu (29%), jedzenie i napoje (28%) oraz kosmetyki czy perfumy (24%). W gusta i potrzeby częściej nie wpasowują się prezenty od przyjaciół i znajomych (40%) niż rodziców czy rodzeństwa (blisko 15%). Małżonkowie i partnerzy odpowiadają za 10% nietrafionych prezentów, a teściowie – za 1%.Jak pokazują dane Allegro Lokalnie, w ciągu 3 tygodni po świętach na platformie widoczny jest wzrost liczby nowych ofert w kategoriach prezentowych, szczególnie: kultura i rozrywka, elektronika, moda i zabawki.
E-commerce: Zakupy internetowe stają się dominującą formą nabywania świątecznych prezentów – 44% badanych realizuje je wyłącznie lub głównie online, podczas gdy zakupy stacjonarne preferuje 29% respondentów, wynika z badania Quality Watch na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jednocześnie coraz więcej osób korzysta z narzędzi pozwalających na rozłożenie kosztów w czasie – 9% badanych sfinansowało prezenty za pomocą zakupów z odroczoną płatnością, a tyle samo osób planuje skorzystać z tej opcji w najbliższym czasie.
ROZWÓJ BIZNESU
Dino Polska: Otworzyło 283 nowe sklepy w 2024 r. i na koniec roku sieć liczyła 2 688 sklepów, podała spółka.
DataWalk: DataWalk Inc. – spółka zależna DataWalk podpisała umowę z Amazon.com Services LLC z siedzibą w Seattle, której przedmiotem jest sprzedaż licencji platformy analitycznej DataWalk, podała spółka. „Amazon jest drugą pod względem wielkości spółką i zarazem największą platformą e-commerce w USA, światowym liderem handlu online. System DataWalk ma zostać wykorzystany do wewnętrznych i zewnętrznych dochodzeń i zapobiegania oszustwom, aby zapewnić bezpieczne i pewne miejsce handlu dla globalnych klientów platformy” – czytamy w komunikacie.
SM Wart-Milk: Spółdzielnia Mleczarska Wart-Milk z siedzibą w Sieradzu i Rolniczo-Produkcyjna Spółdzielnia Mleczarska w Szczercowie złożyły wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na Koncentracja polega na połączeniu, podał Urząd. Wniosek wpłynął 24 grudnia 2024 r. Sprawa jest w toku. Operacja ma polegać na połączeniu obu spółdzielni – których obroty roczne mają się do siebie jak 17 do 1 – w drodze przejęcia drugiej z nich przez pierwszą. Obszarem działalności obu przedsiębiorców jest województwo łódzkie.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Allegro: Zaprezentowało „Allegroverse 25: Legenda Allegrowicza” – interaktywne filmowe doświadczenie, w którym główną rolę odgrywają sami użytkownicy platformy. Dzięki zastosowaniu perspektywy POV widzowie mają szansę poczuć się częścią historii i dosłownie wejść w świat Allegroverse – nie tylko poznać świat marki, ale także odkryć, jak ich wybory przez lata wpływały na rozwój Allegro. Premiera inauguruje kampanię świętującą 25-lecie platformy. Reżyserię „Allegroverse 25: Legenda Allegrowicza” powierzono Kubie Michalczukowi, a produkcję firmie Moon Films. Za postprodukcję odpowiada Platige Image, a koncepcję kreatywną, scenariusz i kampanię w mediach społecznościowych opracowała agencja DDB Warszawa. Zakupem mediów zajął się wewnętrzny dział mediowy Allegro.
Folie rolnicze i azbest: Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski wystąpił do ministra klimatu i środowiska z prośbą o kontynuację programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dotyczącego usuwania folii rolniczych oraz rozszerzenie zakresu programu NFOŚiGW dotyczącego usuwania wyrobów zawierających azbest o wsparcie na wymianę pokryć dachowych z azbestu, podał resort rolnictwa.
ASM Group: Uruchomił projekt, dzięki któremu odwiedzający sklepy konsumenci będą mogli zbierać dane dotyczące ekspozycji produktów i przekazywać je w odpowiedniej formie, biorąc udział w specjalnych konkursach. Projekt wystartuje z początkiem 2025 r. Końcowymi odbiorcami i beneficjentami jakościowych danych będą firmy z sektora FMCG, które wykorzystają je do lepszego zrozumienia, jak ich produkty są postrzegane i eksponowane na półkach. Start projektu połączony jest z premierą aplikacji mobilnej Koszyk Zakupowy ASM, pozwalającej użytkownikom na porównywanie cen produktów z asortymentu sieci handlowych. Docelowo aplikacja umożliwi też użytkownikom udział w konkursach służących gromadzeniu danych o ekspozycji towaru w sklepach stacjonarnych.
Arctic Paper: Arctic Paper Grycksbo AB oraz Arctic Paper Munkedal AB – spółki zależne Arctic Paper – wypowiedziały umowy zawarte z firmą S.E.R. Sverige AB, dotyczące instalacji i przyłączenia do sieci elektroenergetycznej bateryjnych magazynów energii elektrycznej, podał Arctic Paper. Spółka planuje kontynuację prac nad projektem z innym partnerem.
Źródło: ISBnews