Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 20-24 stycznia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Branża winiarska: Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) złożył wniosek do ministra rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich umożliwiający branży produkcję wyrobów bezalkoholowych, bo polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich nie mają możliwości oferowania takiej opcji, podał Związek. Według nich, przepisy dotyczące wyrobów gronowych w wersjach bezalkoholowej i niskoalkoholowej zostały uregulowane, a teraz czas na inne kategorie.
Ceny skupu: Podstawowych produktów rolnych wzrosły o 9,6% r/r oraz wzrosły o 4,7% m/m w grudniu ub.r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Eksport do Japonii: Unijna Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (DG AGRI) ogłosiła nabór na misję biznesową dla przedstawicieli sektora rolnictwa i żywności do Japonii. Komisarz Christophe Hansen odwiedzi Japonię 8-13 czerwca 2025 r. w towarzystwie delegacji biznesowej złożonej z wysokich rangą przedstawicieli sektora rolno-spożywczego UE. Komisja Europejska zaprasza w szczególności przedstawicieli następujących sektorów do składania wniosków: mięso (wołowina, wieprzowina i drób), przetworzone produkty rolne, nabiał (ze szczególnym uwzględnieniem serów), wino, piwo i napoje spirytusowe, oliwa z oliwek, owoce i warzywa.
Produkty z mleka koziego i owczego: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych skontrolowała produkty z mleka koziego i owczego. Kontrola przeprowadzona została na etapie sprzedaży detalicznej w III kw. 2024 roku w całej Polsce.Jakość produktów kozich i owczych skontrolowano w 43 podmiotach, stwierdzając nieprawidłowości w 15 (34,9% skontrolowanych). Podczas kontroli sprawdzono czy informacje na etykietach o rodzaju używanego mleka są wiarygodne. Zweryfikowano również pozostałe elementy oznakowania oraz pobrano próbki do badań laboratoryjnych. Dodatkowo ocenie poddano cechy organoleptyczne wybranych produktów. Produktami priorytetowymi były: przetwory mleczne kozie, owcze oraz mieszane (kozie/owcze bez dodatku mleka krowiego), w tym: mleko, sery i serki oraz mleczne napoje fermentowane.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Suplementy diety i produkty bez recepty: Wartość rynku produktów bez recepty, takich jak leki OTC (ang. over-the-counter) i suplementy diety, przekroczyła 21 mld zł w 2024 r., wynika z raportu firmy PMR Market Experts.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 10,2% w grudniu ub.r. z 9,4% przed rokiem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Sprzedaż detaliczna: (w cenach stałych) wzrosła o 1,9% r/r w grudniu 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 9,9%.
Zarządzanie kosztami w firmach handlowych: Skoncentrowanie się na zarządzaniu personelem jako główną strategię obniżenia kosztów operacyjnych planuje 44% polskich przedsiębiorstw związanych z sektorem handlu detalicznego w 2025 r., wynika z badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind. Jednocześnie ok. 1/5 firm zamierza w znacznym stopniu wdrożyć automatyzację, aby usprawnić pracę i poprawić doświadczenia pracowników, podczas gdy prawie połowa planuje stosować te rozwiązania w umiarkowanym stopniu.
Powierzchnia handlowa: Deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej w 2024 r., co jest najlepszym wynikiem od 2015 r., kiedy nowa podaż wyniosła ok. 700 tys. m2. Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 roku zwiększyła się o 481 tys. m2, ponieważ 49 tys. m2 zniknęło z rynku. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już ok. 16,8 mln m2, wynika z danych Cushman & Wakefield.
E-commerce: Wzrost sprzedaży online można tłumaczyć wpływem kilku kluczowych czynników makroekonomicznych i technologicznych. Do najważniejszych należy rozwój technologii płatniczych BNPL, oraz wzrost cen towarów, który skłania konsumentów do przenoszenia zakupów do Internetu w poszukiwaniu lepszych okazji cenowych, niedostępnych w sklepach stacjonarnych. Istotnym elementem pozostaje także postępująca cyfryzacja handlu detalicznego, ocenia business development manager w Ambiscale Tadeusz Rolski. „W nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się stopniowego wzrostu sprzedaży internetowej w sprzedaży ogółem, wspieranego przez integrację nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i automatyzacja, w strategię obsługi klienta oraz w logistyce. Kluczowym wyzwaniem pozostanie jednak utrzymanie wysokiej jakości obsługi w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów i zaostrzającej się konkurencji w e-commerce” – wskazał dyrektor.
E-commerce: Polacy często rezygnują z rozpoczętych zakupów internetowych – Ponad 20% uczestników badania Santander Consumer Banku przyznaje, że robi to bardzo często lub często, 43% sporadycznie, co czwarty rzadko, a 9% – nigdy. Najczęstszym powodem jest znalezienie tańszego produktu gdzie indziej (40%) oraz zbyt wysokie koszty dostawy (36%).
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa Muszkieterów: Osiągnęła łączny obrót w wysokości 10,93 mld zł w ramach sieci Intermarche i Bricomarche w 2024 roku, co oznacza wzrost o 6,3% r/r, podała spółka. Sieć Bricomarche planuje uruchomienie 25 nowych placówek w 2025 roku, a w ciągu 4 lat łącznie 100 sklepów w Polsce. Z kolei Intermarche w 2025 roku planuje ok. 15 nowych otwarć.
Orlen: Miał w Polsce 1 900 stacji z ofertą gastronomiczną na 1 941 stacji ogółem na koniec 2024 roku, poinformował ISBnews dyrektor wykonawczy ds. operacyjnych i sprzedaży detalicznej w Orlenie Jan Tar. Z tego ponad 1 340 stacji działało w nowoczesnym formacie Stop.Cafe 2.0.
Lagardère Travel Retail: Planuje otwarcie w Polsce 6 nowych kawiarni Costa Coffee oraz modernizację 24 istniejących lokalizacji w 2025 r., podała spółka. Pierwszy w tym roku lokal powstał w galerii handlowej Wola Park w Warszawie. Spółka stawia na rozwój w centrach handlowych oraz dalsze umacnianie segmentu travel.
E-shopping Group: Prezes zarządu Maciej Nowak złożył rezygnację z zasiadania w składzie zarządu ze skutkiem natychmiastowym, jako przyczynę rezygnacji wskazując względy osobiste, podała spółka. Rada nadzorcza spółki podjęła uchwałę w sprawie powołania Jarosława Kaim na stanowisko prezesa zarządu, podano także. Maciej Nowak został powołany na prezesa zarządu E-shopping Group 8 stycznia 2024 r.
E-shopping Group: Zakończył przegląd opcji strategicznych i zdecydował o rozszerzeniu działalności o rynek ochrony zdrowia, w szczególności w obszarze zaawansowanej diagnostyki z wykorzystaniem technologii AI, podała spółka.
Top Farms Wielkopolska: Planuje inwestycje o wartości ponad 121 mln zł, które zostaną przeznaczone na rozwój działalności w województwie wielkopolskim, podała spółka. Inwestycje obejmą szereg działań dotyczących modernizacji i rozbudowy infrastruktury, wprowadzenia nowoczesnych technologii rolniczych oraz zwiększenia efektywności produkcji.
Kernel: Przerobił 973 tys. ton nasion oleistych w II kw. roku obrotowego 2024/2025 (październik 2024 – grudzień 2024), co oznacza wzrost o 20% r/r, podała spółka. W I poł. r.obr. 2024/2025 przerób nasion oleistych wyniósł 1 657 tys. ton, co oznacza wzrost o 17% r/r.
HiProMine: Pracuje nad skokowym wzrostem kontraktacji i w efekcie przychodów, licząc na break even point w 2025 roku, poinformował ISBnews założyciel i członek zarządu HiProMine Damian Józefiak.
Pfeifer & Langen Polska: Podpisał umowę na wdrożenie rozwiązania Comarch EDI KSeF która pomoże usprawnić proces wymiany dokumentów oraz zapewnić pełną zgodność z nowymi przepisami. Korzystając z Comarch EDI KSeF, producent cukru może liczyć też na zwiększoną transparentność przepływu faktur oraz optymalizację procesów AP/AR.
Drogerie dm: Otworzyły 23 stycznia pierwszy sklep w Nowym Targu i jednocześnie 51. sklep dm w Polsce. Powierzchnia sklepu w Nowym Targu wynosi 492 m2.
Mex Polska: Ogłosił otwarcie dwóch nowych lokali – Pizzanova w Krakowie oraz Chicas&Gorillas w Warszawie. Ponadto kilka dni temu spóła wynajęła kolejny lokal w doskonałym punkcie w centrum Krakowa i za kilka miesięcy uruchomi tu trzecią restaurację pod marką Prosty Temat. Toczą się także rozmowy o nowych lokalizacjach we Wrocławiu i Sopocie dla restauracji Pankejk. Obecnie spółka zarządza 54 lokalami, zlokalizowanymi w największych miastach w Polsce.
Terg: Dwa nowo wybudowane i oddane do użytku w listopadzie parki handlowe w Garwolinie i Rudzie Śląskiej zmieniły właściciela. Dołączyły one do sieci Aura Park, której właścicielem jest Terg.
RODUKTY, WYDARZENIA, ESG
„Teraz Polska”: Trwa nabór do 35. edycji konkursu „Teraz Polska”. Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego przyjmuje zgłoszenia do 31 stycznia br. Agencja ISBnews jest partnerem „Teraz Polska”.
Grupa Żabka: Udostępni reklamodawcom nowe narzędzie Żabka Ads – Shopper-Driven Media, pozwalające na docieranie do odbiorców, codziennie dokonujących zakupów w sklepach Żabka, podała spółka. Dzięki infrastrukturze cyfrowych nośników, których jest już ponad 1500, klienci na ekranach będą mogli zobaczyć już nie tylko oferty produktowe, ale i usługi, informacje o wydarzeniach, czy np. akcjach społecznych. Kampanie będą mogły być prowadzone ogólnopolsko i lokalnie.
Lidl Polska: Udostępnił 250 stacji ładowania pojazdów elektrycznych w całej Polsce, podała spółka.
McDonald’s Polska: Wesprze wolontariuszy 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. W restauracjach McDonald’s w całej Polsce, z wyłączeniem restauracji znajdujących się na terenie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, każdy wolontariusz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w dniu 33. Finału będzie mógł odebrać mały, gorący napój: herbatę, albo kawę czarną, albo kawę z mlekiem oraz średnie frytki.
Wedel: Zrezygnował z jaj z chowu klatkowego na rzecz jaj pochodzących wyłącznie od kur z chowu ściółkowego. Od początku 2025 roku takie produkty Wedla, jak Ptasie Mleczko, Torcik Wedlowski, WW oraz inne słodycze, będą powstawały z wykorzystaniem jaj pochodzących od kur hodowanych w warunkach zapewniających wyższe standardy ich dobrostanu. Proces przejścia na jaja od kur z chowu ściółkowego był złożony i wymagał dostosowania, a w niektórych sytuacjach wręcz stworzenia odpowiedniej infrastruktury hodowlanej po stronie dostawców firmy Wedel. „Przygotowanie do tej zmiany wymagało zaangażowania ze strony naszego zespołu oraz partnerów zewnętrznych. Był to czasochłonny proces, w trakcie którego wykonywaliśmy wiele prób produkcyjnych oraz badań laboratoryjnych, chcąc zapewnić najwyższą jakość jednego z naszych kluczowych surowców” – powiedział kierowniczka komunikacji korporacyjnej i ESG w firmie Wedel Aleksandra Kusz vel Sobczuk, cytowana w komunikacie.
Lidl Polska: Do 2030 r. zwiększy udział sprzedawanych artykułów pochodzenia roślinnego, takich jak roślinne źródła białka, produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, o 20% w porównaniu z 2023 r. Lidl wypracował przejrzystą ofertę dla wszystkich kategorii żywności w ramach swojego asortymentu w 31 krajach, w których działa sieć. Aby to osiągnąć, Lidl bazuje na metodologii WWF. Począwszy od 2025 r., Lidl będzie corocznie raportować swoje postępy, udostępniając dane publicznie. Lidl przyjmuje cele do 2030 r: zwiększenie udziału źródeł białka pochodzenia roślinnego w stosunku do źródeł zwierzęcych do 15%; zwiększenie udziału pełnych ziaren w produktach zbożowych do 15%; zobowiązanie do dalszego zapewniania klientom szerokiego wyboru świeżych produktów każdego dnia.
InPost: Grupa przedłużyła umowę sponsorską z Natalią Bukowiecką – multimedalistką olimpijską i gwiazdą światowej lekkiej atletyki. Natalia jest rekordzistką Polski w biegu na 400 m, mistrzynią Europy w biegu na 400 m (Rzym 2024), a także brązową medalistką olimpijską w biegu na 400 m (Paryż 2024).
Lavazza: Włoska firma kawowa – partner Finału WOŚP po raz piąty – realizuje szereg działań związanych ze zbliżającym się 33. Finałem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która tym razem gra dla onkologii i hematologii dziecięcej. Działania pod hasłem „Razem rozgrzewamy serca” obejmują m. in. obecność marki w studio i strefie partnerów na błoniach PGE Narodowego, wsparcie dla wolontariuszy oraz konkurs dla konsumentów z atrakcyjnymi nagrodami z uniwersum Lavazza. Lavazza, wystartowała z aukcjami na rzecz celu 33.Finału, a wśród aukcji m.in. filiżanki zaprojektowane przez Jurka Owsiaka czy voucher do restauracji uhonorowanej gwiazdką Michelin.
Źródło: ISBnews