Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 27-31 stycznia.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Pogłowie świń: Spadło o 7,1% r/r i liczyło 9 078,3 tys. sztuk w grudniu 2024 r., natomiast pogłowie bydła – spadło o 1,2% r/r do 6 190,9 tys. sztuk, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Branża winiarska:Dla branży winiarskiej rok 2024 był kolejnym, w którym odnotowała spadki wolumenowe – sprzedaż wina ilościowo zmniejszyła się r/r o 1,2%, poinformowała ISBnews prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa (ZP PRW) Magdalena Zielińska, powołując się na dane NielsenIQ. Rosło znaczenie wariantów bezalkoholowych, które odpowiadały za 2,5% wartości sprzedaży w rynku wina, a w tym roku prezes przewiduje dalszy wzrost zainteresowania winami bezalkoholowymi i lekkimi napojami winiarskimi o niższej zawartości alkoholu.
Produkcja piwa: Spadła o 1,8% do 34,56 mln hl w 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Produkcja wódki czystej: (w przeliczeniu na 100%) spadła o 0,4% r/r do 0,87 mln hl w 2024 r., wynika z danych GUS.
Produkcja win owocowych: Wzrosła o 3,5% r/r do 612,89 tys. hl w ub.r., podał też GUS.
Pszenica: Po wzrostach odnotowanych na sam koniec ubiegłego roku, pierwsze tygodnie 2025 przyniosły powrót spadków, podał Bank Pekao. Na europejskiej giełdzie Euronext na koniec sesji 27 stycznia notowania kontraktu na marzec 2025, tj. o najbliższej dacie realizacji, obniżyły się do poziomu niższego o 3% niż przed miesiącem oraz o 6% w porównaniu do lokalnego szczytu z przełomu roku. W nieco mniejszym stopniu osłabiła się (odpowiednio: -2% oraz -5%) wycena kontraktu na czerwiec 2025. Średniookresowy trend pozostaje spadkowy, ceny obecnie kształtują się na wyraźnie niższym poziomie niż przed ubiegłorocznymi żniwami. W ujęciu kontynuacyjnym pozostają jednak nieco wyższe w relacji rocznej (+6%).
Rzepak: Po kilku miesiącach wzrostów od połowy listopada notowania rzepaku na głównej europejskiej giełdzie pozostają w trendzie bocznym, podał Bank Pekao. Ulegają wahaniom, pozostając jednak w przedziale około 500-550 euro/t. Pod koniec 2024 roku obniżyły się, aby w pierwszych dniach stycznia odrobić straty. Obecnie obserwujemy ich osłabienie. Na koniec sesji 27 stycznia ceny najbliższego kontraktu zapadającego w lutym 2025 były niższe o 2% niż miesiąc wcześniej. Poziom notowań kontraktu drugiego w kolejności (maj 2025) był z kolei nieco wyższy m/m, o 1%. W ujęciu kontynuacyjnym rzepak pozostaje wyraźnie droższy niż rok wcześniej (+22% r/r).
Ubój: Produkcja produktów uboju bydła i cieląt spadła o 7,3% r/r do 179 tys. ton w okresie styczeń-grudzień 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS).
Mięso: Produkcja mięsa wołowego i cielęcego spadła o 1,8% r/r do 600 tys. ton w okresie styczeń-grudzień 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja mięsa wieprzowego zwiększyła się o 7% r/r do 1,71 mln ton, a drobiowego – wzrosła o 6,3% r/r do 3,48 mln ton.
Nabiał: Produkcja mleka i śmietany w postaci stałej spadła o 12,8% r/r do 185 tys. ton w okresie styczeń-grudzień 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja masła zmniejszyła się o 2,7% r/r do 259 tys. ton; serów świeżych – wzrosła o 6,5% r/r do 554 tys. ton, zaś serów podpuszczkowych dojrzewających – o 3,6% do 404 tys. ton.
Pieczywo: Produkcja pieczywa świeżego spadła o 0,4% r/r do 1,07 mln ton w okresie styczeń-grudzień 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja pieczywa pszennego wzrosła o 1,3% r/r do 507 tys. ton, zaś pieczywa z mąki mieszanej pszennej i żytniej spadła o 1,6% r/r i wyniosła 479 tys. ton.
Produkcja cukru i słodyczy: Produkcja cukru wzrosła o 17,3% r/r do 2,65 mln ton w okresie styczeń-grudzień 2024 r., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Produkcja czekolady i wyrobów czekoladowych spadła o 2,2% r/r i wyniosła 490 tys. ton.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Rynek handlowy: W 2025 roku czekają kolejne napięcia związane z zasadniczą nierównością stron umów najmu, wskazał Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU). Wielu najemców w centrach handlowych intensywnie pracuje nad zwiększaniem udziału e-handlu w ogólnym wolumenie sprzedaży, aby zminimalizować ryzyka związane z wykorzystywaniem pozycji przez wynajmujących, podał Związek.
Sklepy małoformatowe: Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była w grudniu ub.r. o 2% wyższa niż przed rokiem, zaś liczba transakcji spadła o niemal 5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel. W całym 2024 r. łączna sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła o 4%, natomiast liczba transakcji zmniejszyła się o 2,6%.
E-commerce: Bieżące opinie w sieci są ważne (38,56%) lub bardzo ważne (34,55%) dla Polaków w trakcie e-zakupów, jednak co siódmy badany je bagatelizuje, wynika z najnowszych badania Trustmate. Mniejszą wagę do takich opinii przywiązują osoby w wieku 18-24 i powyżej 65 roku.
Promocje w sieciach handlowych: Sieci handlowe przeprowadziły o 12,5% więcej promocji w 2024 r. niż w 2023 r., wynika z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix.
Alkotubki: Od 300 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej opakowań niektórych napojów spirytusowych (Dz. U. z 2025 r, poz. 118), co w praktyce oznacza całkowity zakaz wprowadzenia do obrotu napojów spirytusowych w opakowaniach typu pouch czyli tzw. alkotubek. Nowe przepisy określają także minimalną pojemność i rodzaj opakowań napojów spirytusowych sprzedawanych w Polsce. Zgodnie z nowymi regulacjami napoje spirytusowe o pojemności do 200 ml mogą być sprzedawane w opakowaniach tylko w postaci butelki albo puszki.
Firmy handlowe w Europie: 77% firm handlowych w Europie (75% na całym świecie) planuje zwiększyć inwestycje w rozwiązania technologiczne w 2025 roku, a 87% sprzedawców detalicznych w Europie niepokoi brak dostępu do technologii, które wykrywają zagrożenia bezpieczeństwa lub działalność przestępczą, wynika z badania Zebra Technologies Corporation.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa InPost: Rozbudowała swoją sieć w Hiszpanii i Portugalii do ponad 12 tys. pkt umacniając swoją pozycję największej sieci punktów Out of Home (OOH) na Półwyspie Iberyjskim, a we Francji liczba urządzeń Paczkomat przekroczyła 7 tys., zaś PUDO 10 tys., podała spółka.
Tarczyński: Rada nadzorcza spółki Tarczyński powołała ze skutkiem na 1 lutego 2025 r. Marcina Dymitruka w skład zarządu spółki na funkcję wiceprezesa zarządu, podał Tarczyński. Marcin Dymitruk do grudnia 2024 r. obejmował stanowiska dyrektora generalnego Grupy Citronex, Prim Serv i Praxis.
Feerum: Oferta konsorcjum Samcrete Egypt – Engineers _ Contractors – S.A.E. (lider) i Feerum została uznana za najkorzystniejszą cenowo w przetargu na realizację projektu obejmującego zaprojektowanie, skonstruowanie, wyprodukowanie, instalację oraz uruchomienie zbożowych obiektów magazynowo-suszarniczych o pojemności 300 tys. ton w miejscowości Toshka w guberni Aswan w Egipcie, a także przeprowadzenie szkoleń i dostawę części zamiennych, podało Feerum. Procedura przetargowa jest w toku i nie została zakończona.
Nice To Fit You (NTFY): Fit_Delicious, w której MCI.PrivateVentures Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (działający na rzecz subfunduszu MCI.EuroVentures 1.0.) posiada 100% udziałów – nabyła (w wyniku zawarcia umowy przyrzeczonej) od dotychczasowych wspólników NTFY – dostawcy cateringów dietetycznych „Nice to Fit You” – ok. 72,14% udziałów NTFY, podało MCI Capital ASI. Zawarta została również umowa wspólników regulująca zasady współpracy wspólników w okresie po nabyciu udziałów w kapitale zakładowym NTFY.
Nice To Fit You (NTFY): MCI Capital oczekuje, że NTFY będzie rósł nawet dwa razy szybciej od rynku cateringu dietetycznego w kolejnych latach, a w tym roku wypracuje ok. 350 mln zł przychodów, poinformował partner zarządzający MCI Capital Paweł Borys. Spółka będzie realizować program inwestycyjny na 100 mln zł. MCI Capital nie wyklucza, że ewentualny exit – za min. 5 lat – mógłby odbyć się przez giełdę.
Shoper: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wyraził zgodę na przejęcie przez cyber_Folks 49,9% akcji Shoper za 547,5 mln zł, podała spółka. Przypomniała, że stanowi to kluczowy element strategii, której celem jest zdobycie pozycji lidera technologii e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Domknięcie transakcji „to kwestia kilku dni”.
Grupa Pepco: Willem Eelman został powołany na stanowisko dyrektora finansowego Grupy Pepco, podała spółka. Andy Bond zrezygnował ze stanowiska przewodniczącego Rady ze skutkiem po zakończeniu walnego zgromadzenia akcjonariuszy w od marca br. i będzie pełnił funkcję dyrektora niewykonawczego. Frederick Arnold zastąpi Andy’ego Bonda.
Grupa Empik: Zamknęła IV kw. 2024 r. wzrostami we wszystkich kanałach sprzedaży, a liczba zamówień na Empik.com wzrosła o niemal 20%, zaś w samym grudniu o blisko 30% r/r, podała spółka. Na mapie Polski pojawiło się 7 nowych sklepów. Wzrost sprzedaży w ramach Empik Marketplace wyniósł 80% r/r w grudniu 2024 r.
E-Shopping Group: Zawarła z Bonetech Medisys umowę dystrybucyjną, podała spółka. Kontrakt dotyczy wyłącznej dystrybucji w Polsce produktów medycznych indyjskiego dostawcy, w tym implantów ortopedycznych i materiałów chirurgicznych. Umowa będzie obowiązywać przez 3 lata od 1 lutego 2025 r.
Ovostar Union: Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) poinformowała Ovostar Union, że zakończenie postępowania administracyjnego w związku z toczącym się postępowaniem administracyjnym wszczętym wnioskiem spółki do KNF o zezwolenie na wycofanie akcji Ovostar Union z obrotu na GPW zostało przesunięte na luty 2025 r, podała spółka.
Action: Sieć dyskontów niespożywczych Zanotowała wzrost sprzedaży o 21,7% r/r do 13,8 mld euro w 2024 r. Sprzedaż porównywalna z wyłączeniem nowych sklepów (like-for-like) wzrosła o 10,3%, dzięki rosnącej liczbie klientów odwiedzających istniejące sklepy. Wśród planów marki na 2025 rok jest otwarcie wiosną pierwszych sklepów w Szwajcarii i Rumunii. W ub.r. holenderski dyskont otworzył 352 sklepy kończąc rok z łączną liczbą 2 918 sklepów w 12 krajach europejskich, a w IV kw. 2024 r. sieć Action kontynuowała politykę niskich cen, obniżając ceny ponad 650 produktów, co doprowadziło do znacznego wzrostu liczby klientów. W 2024 r. wzrost sprzedaży Action był napędzany wyłącznie wolumenem, podkreślono.
Biedronka: Spółka NH Development z grupy Inside Park zakończyła budowę nowego sklepu sieci Biedronka w Zielonej Wsi w gminie Nowa Karczma. Otwarcie marketu odbyło się 30 stycznia. Obiekt ma powierzchnię 900 m2. Wartość inwestycji wyniosła 4 mln zł.
Bakalland: Zapowiada zwiększenie produkcji i zatrudnienia w fabryce w Janowie Podlaskim. „Fabryka w Janowie Podlaskim jest dla Bakallandu kluczowa. […] Zatrudniamy obecnie blisko 300 osób, z czego około 250 pracuje na liniach produkcyjnych, pozostali to dział R&D, jakości i kadra kierownicza. W tym roku zespół urośnie, bo czekają nas nowe zadania związane z dodatkową produkcją innych niż dotychczasowe marek, a także realizacja celów, będących wprost konsekwencją wzrostu zamówień na ponad 70 międzynarodowych rynkach, na które trafia to, co tu wytwarzamy” – powiedział założyciel firmy Marian Owerko.
Pfeifer & Langen Polska: Mimo rekordowych plonów buraków cukrowych sięgających nawet 100 ton z hektara, produkcja cukru w kampanii 2024/25 jest niższa od planowanej o ok. 13% ze względu na mniejszą zawartość cukru w burakach. Podobna sytuacja występuje w całej Europie, co ograniczy poziom dostępnego cukru na rynku. Kluczowi producenci cukru ograniczają kontraktację na kolejne lata. Cała branża bowiem mierzy się z rosnącymi kosztami energii, paliw i amortyzacji. Poza tym konsumenci wymagają coraz wyższej jakości, dlatego trudno przewidzieć, jaki będzie poziom cen na polskim rynku, a prognozy wskazują na możliwość ich wzrostu. Pfeifer & Langen Polska kończy też budowę trzech nowych elektrociepłowni gazowych w zakładach wielkopolskich: w Gostyniu, Miejskiej Górce i Środzie Wielkopolskiej. Inwestycja, która obejmowała nowe kotłownie oraz rozbudowaną infrastrukturę gazową stanowi element największego w historii firmy programu transformacji energetycznej o wartości ponad 300 mln zł.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
„Teraz Polska”: Termin przyjmowania zgłoszeń do 35. edycji Konkursu „Teraz Polska” został przedłużony do 14 lutego br., podał organizator – Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego. Agencja ISBnews jest partnerem „Teraz Polska”.
Allegro: Uruchomiło program „Smart! Monety”, który pozwala kupującym obniżać wartość zakupów na platformie – jednorazowo o od 1 zł do 100 zł, a miesięcznie łącznie o 3 tys. zł, podała spółka. Nowy program zastąpi dotychczasowy program monetowy Allegro.
Unilever: Poszukuje talentów do nowo powstającego Procurement Hub – centrum zarządzania procesami zakupowymi. Firma rekrutuje ekspertów w Warszawie i Katowicach. Firma jest otwarta na pracowników z różnych sektorów, a na zatrudnienie ma szansę kilkadziesiąt osób. Rekrutacja rozpoczęła się w styczniu i potrwa do kwietnia 2025 r.
Biedronka: Od roku klienci mogą korzystać z nowej odsłony aplikacji mobilnej Biedronka. To efekt strategicznego partnerstwa z firmą doradczo-techniczną Future Mind, które rozpoczęło się w 2022 roku. Eksperci Future Mind stworzyli nową wersję aplikacji i zaprojektowali stronę internetową Biedronki poświęconą zakupom e-grocery – Zakupy.Biedronka.pl. Sieć ma aktualnie ponad 20 mln uczestników programu lojalnościowego Moja Biedronka w tym ponad 10 mln z nich aktywnie korzysta z aplikacji.
Źródło: ISBnews