środa, 21 maja 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

Dodane przez Bartłomiej Supernak
18 kwietnia 2025
w dziale Biznes
0
praca
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 14 – 18 kwietnia.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

Globalne zbiory zbóż: W sezonie 2024/2025 mogą wynieść 2 303 mln ton, wynika z raportu Międzynarodowej Rady Zbożowej (IGC). W marcu IGC szacowało te zbiory na poziomie 2 306 mln ton. Projekcja IGC na sezon 2025/2026 mówi o zbiorach rzędu 2 373 mln ton. Prognozowane zapasy na koniec sezonu 2024/2025 są szacowane na poziomie 580 mln ton (wobec 577 mln ton w marcowych prognozach), a konsumpcja na poziomie 2 328 mln ton (2 336  mln ton w marcu), podano.

Piwa bezalkoholowe: Rynek piw bezalkoholowych w Polsce wzrósł o 16% r/r wolumenowo w I kw. br., podczas gdy w całym 2024 r. wzrósł o 17%. Cały rynek piwa spadł w I kwartale o 3%, poinformowała ISBnews dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec Magdalena Brzezińska. Oceniła, że w 2025 r. piwa bezalkoholowe mogą zanotować wzrost podobny do ubiegłorocznych 17% r/r.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Wydatki wielkanocne: Ponad połowa Polaków – 57% – nie zamierza wydać na organizację świąt więcej niż rok temu, wynika z badania PayPo. Największa grupa respondentów (27%) planuje przeznaczyć na organizację Wielkanocy od 251 do 500 zł, 24% badanych zamierza zmieścić się w budżecie do 250 zł, a blisko co piąta osoba (18%) szacuje wydatki w przedziale 501-750 zł.

Rynek apteczny: Wartość sprzedaży na aptecznym rynku farmaceutycznym wzrosła o 12,8% r/r i wyniosła 5,27 mld zł w marcu, wynika z danych PEX.

Wydatki wielkanocne: Ograniczenie wydatków na wielkanocne artykuły spożywcze – w ujęciu rok do roku – planuje w br. 41,9% ankietowanych wobec 47,5% rok wcześniej, zaś 36,2% konsumentów nie przewiduje takich cięć (rok temu 31%), wynika z badania Grupy BLIX. Natomiast 17,6% Polaków jeszcze nie wie, czy w tym roku zmniejszy wydatki na świąteczne zakupy spożywcze, podczas gdy rok temu było to 17,2%, zaś kwestia ta nie ma znaczenia dla 4,3% rodaków, czyli tak jak w ub.r.

Zaległości firm handlowych: Całkowite przeterminowane zadłużenie firm zajmujących się handlem detalicznym wzrosło o blisko 182 mln zł  (5,8% r/r) w ciągu 12 miesięcy i na koniec lutego br. wyniosło ponad 3,3 mld zł, wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK. Najgorzej negatywna dynamika zmian w zadłużeniu wygląda wśród wyspecjalizowanych sklepów spożywczych, w szczególności mięsnych oraz warzywniaków. Według danych z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowej, w tym czasie średnia wartość zaległego zadłużenia przypadająca na jedno przedsiębiorstwo wynosiła 92,5 tys. zł, a liczba firm z zaległościami zwiększyła się o 961 podmiotów – do 36 127. 

Promocje wielkanocne: Zaostrzonej walki cenowej pomiędzy dyskontami tuż przed świętami oczekuje 53,5% Polaków (wobec 55,5% rok temu), żeby w tym roku kupić taniej produkty na Wielkanoc, wynika z raportu UCE Research i Shopfully (dawniej Grupa Offerista). Przeciwnego zdania jest 21,2% rodaków, 15,3% konsumentów nie potrafi określić się w tym temacie, zaś 10% w ogóle nie jest nim zainteresowanych. 

Wydatki wielkanocne: Średnia cena koszyka 30 najpopularniejszych produktów wielkanocnych wyniosła 200,57 zł w tym roku, przy czym najniższa była w sklepach typu cash & carry (188,02 zł), a najwyższa – w supermarketach (206,76 zł), wynika z danych zebranych przez ASM SFA.

Wielkanocne wydatki na alkohol: W tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach, wynika z raportu „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, autorstwa UCE Research i Shopfully (dawniej Grupa Offerista). „W zeszłorocznym badaniu mniej osób twierdziło, że nic nie wyda na świąteczny alkohol. Różnica r/r. to blisko 9 pkt proc. Natomiast z naszego tegorocznego raportu wynika, że podczas zakupów wielkanocnych konsumenci zamierzają oszczędzać głównie na alkoholu. Na taką postawę wpływa kilka czynników. Po pierwsze, napoje procentowe są coraz droższe i nie zaspokajają pierwszej potrzeby konsumentów. Po drugie, wszędzie mówi się o tym, że alkohol, nawet w małych ilościach, jest niebezpieczny dla zdrowia. I trend mniejszego spożycia cały czas się utrwala” – skomentował współautor raportu z Shopfully Robert Biegaj. Osoby, które planują jego zakup na świąteczny stół, najczęściej chcą zapłacić w sumie 50-100 zł lub poniżej 50 zł – odpowiednio 18,8% i 17%. Przedział 100-150 zł wskazywany jest przez 10,6% Polaków. Niezdecydowani pod tym względem rodacy stanowią 9,8%. Z kolei 150-200 zł deklaruje 7,4% konsumentów, 200-300 zł – 6%, 300-400 zł – 3,2%, powyżej 500 zł – 1,8%, a 400-500 zł – 1,4%.

E-commerce: 72% konsumentów szuka korzystnych ofert i tańszych zamienników podczas zakupów, a ponad połowa (56%) przyznaje, że wydawanie dużych sum jest dla nich stresujące, wynika z badania prezentowanego przez platformę e-commerce ERLI. Na platformach zakupowych szczególną popularnością cieszą się kategorie związane z oszczędnościami i promocjami, a 35% osób przyznaje, że większe kwoty wydają na zakupy online, ponieważ obawiają się problemów związanych z jakością produktów lub ich dostarczeniem, co powoduje, że czują się bardziej ostrożni w kwestii zakupów internetowych.

System kaucyjny: Ponad 60% Polaków deklaruje chęć korzystania z aplikacji mobilnych i innych technologii wspierających system kaucyjny, wynika z badania przeprowadzonego przez Biostat na zlecenie agencji doradczej 2PR. Dane wskazują, że akceptacja dla cyfrowych rozwiązań rośnie wraz z poziomem wykształcenia i jest najwyższa wśród osób w wieku 30-49 lat. Jednocześnie 28,2% respondentów nie ma jednoznacznej opinii, co może sugerować brak wystarczającej wiedzy na temat nowych technologii lub obawy związane z ich użytkowaniem.

Produkty czekoladowe: Impulsywność przy wyborze czekoladowych produktów jest charakterystyczna dla konsumentów do 31 roku życia, a spontaniczne zakupy w tej grupie wiekowej pojawiają się niezależnie od kategorii słodyczy. Wśród najmłodszych konsumentów największą popularnością cieszą się batony i wafle, ale wraz z wiekiem spada odsetek sięgających po te produkty, zwłaszcza w przypadku częstotliwości spożycia (min. raz w tygodniu). Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku chałwy, której spożycie rośnie wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych konsumentów (grupa wiekowa 16 – 31) 28% przyznaje, że po nią sięga, a w grupie powyżej 65 lat odsetek wzrasta do 44%. Z kolei osoby w wieku 45-65 lat najczęściej deklarują spożywanie ciastek i wafelków, wynika z badania zrealizowanego przez IQS na zlecenie firmy Wedel. Badanie wskazało też, że 30% konsumentów to tzw. smart shopperzy, którzy stawiają na oszczędności – wybierają tańsze produkty (także te marek własnych), śledzą promocje i korzystają z aplikacji zakupowych. Z kolei 22% badanych, ceniących sobie markę i stojącą za nią jakość, jest gotowych zapłacić więcej za produkty zdrowe, naturalne, często od lokalnych dostawców. Jedna czwarta Polek i Polaków poszukuje nowości, chętnie eksperymentując z nowymi smakami, formami i będąc skłonnymi zapłacić więcej za produkty w bardziej zrównoważonych środowiskowo opakowaniach. Z drugiej strony, 23%  konsumentów oczekuje stabilności – preferują sprawdzone sklepy oraz produkty, które dobrze znają i wybierają od lat. „Wyniki naszego badania dają jasny sygnał – klasyczny produkt czekoladowy, jakim jest czekolada w tabliczkach, cieszy się największym uznaniem wśród dojrzałych konsumentów. Aż trzy czwarte osób w wieku powyżej 45 lat przyznało, że spożywają ten rodzaj słodkiej przekąski. Czy młodsi nie jedzą czekolady w tabliczkach? Jedzą, ale zdecydowanie preferują czekoladę mleczną” – skomentowała kierowniczka marketingu w firmie Wedel Katarzyna Kowalczyk, cytowana w komunikacie. 

ROZWÓJ BIZNESU

Eurocash: Zarekomendował zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu przeznaczenie zysku netto za rok obrotowy 2024 w wysokości 79,2 mln zł w całości na kapitał zapasowy, podała spółka.

InPost: Grupa planuje rebranding przejętej właśnie brytyjskiej firmy kurierskiej Yodel, choć jest jeszcze za wcześnie, by mówić o dokładnych terminach, poinformowała chief marketing & ESG officer Grupy InPost Izabela Karolczyk-Szafrańska. Oferta Paczkomatu będzie mogła się pojawić u kilkuset współpracujących z Yodelem sprzedawców „właściwie natychmiast”.

InPost: Spodziewa się, że ogłaszane przez USA cła wpłyną pozytywnie na wolumeny przesyłek obsługiwanych przez Grupę, poinformował założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska.

InPost: Po przejęciu firmy kurierskiej Yodel, Grupa InPost jest zainteresowana kolejnymi przejęciami w Wielkiej Brytanii, natomiast na razie nie ma planów dotyczących rynku niemieckiego, poinformował założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska.

InPost: Grupa spodziewa się, że przejęta brytyjska firma kurierska Yodel odnotuje stratę na poziomie skorygowanego wyniku EBITDA w II kw. br., ale od III kw. będzie na tym poziomie zyskowna, poinformowała deputy CFO InPostu Inga Jędrzejewska. InPost zakłada dalsze niewielkie dofinansowanie działalności brytyjskiej firmy w tym roku, ale spodziewa się, że Yodel będzie się samodzielnie finansować od 2026 r., dodała.

InPost: Oczekuje dodatniego wpływu przejęcia jednej z największych brytyjskich firm kurierskich w Wielkiej Brytanii Yodel Delivery Network na EBITDA Grupy w ciągu 12 miesięcy, poinformował założyciel i CEO Grupy InPost Rafał Brzoska.

InPost: Nabył 95,5% kapitału zakładowego Judge Logistics Ltd (JLL) – macierzystej spółki jednej z największych firm kurierskich w Wielkiej Brytanii: Yodel Delivery Network, podał InPost.

Dino Polska: Odnotowało 1 504,98 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 1 405,33 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 1 908,33 mln zł wobec 1 875,86 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 2 317,51 mln zł wobec 2 232,68 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 29 273,79 mln zł wobec 25 666,26 mln zł rok wcześniej.

Drogerie dm: Chcą mieć prawie 80 sklepów w Polsce do końca tego roku wobec 53 obecnie oraz podwoić liczbę sklepów w perspektywie najbliższych 3 lat, podała sieć.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

InPost: Grupa otworzyła pierwszy Paczkomat na Ibizie i tym samym rozszerzyła swoją obecność na Balearach, gdzie obecnie działają 193 punkty PUDO i 39 maszyn Paczkomat, podała spółka. W całej Hiszpanii, na koniec 2024 roku, działało ponad 2 tysiące urządzeń Paczkomat i blisko 10 tysięcy punktów PUDO.

Biedronka: Na system logistyczny firmy składa się 17 centrów dystrybucyjnych o łącznej powierzchni przekraczającej 490 tysięcy metrów kwadratowych, w których pracuje ponad 8300 osób. Rocznie flota Biedronki – licząca 1930 naczep i 240 specjalistycznych samochodów-chłodni – pokonuje 184,3 mln km, dostarczając ponad 2 miliony palet towaru. W 2024 roku zrealizowano ponad 70 tysięcy kursów, co przekłada się na średnio 15,3 mln km miesięcznie. 

Drogerie dm: Drogeria dm zadebiutowała w Świdnicy 17 kwietnia Placówka przy ul. Kliczkowskiej 29 to 13. drogeria dm na Dolnym Śląsku.

Kram Investment: Wybrał generalnego wykonawcę budowy Parku Handlowego Bratian – firmę Konstrpol, która wybuduje Park do końca I kwartału 2026 r. Kram Investment zabezpieczył grunt pod tą inwestycję, a na przełomie maja i czerwca rozpoczną się prace budowlane. Obiekt jest skomercjalizowany w 60%. Równolegle trwa pre-kampania crowdfundingu inwestycyjnego na platformie Emiteo, której celem jest weryfikacja zainteresowania inwestorów przed emisją akcji o wartości do 5 mln euro.

Grupa Żywiec: Zaprezentowała nowe produkty na sezon 2025 r. Wprowadza linię bezalkoholowych piw „Kwiaty Polskie”: Żywiec Lipa&Pigwa 0,0% oraz Żywiec Jabłko&Bez 0,0%. N na sklepowych półkach debiutuje też Warka Radler 0.0% Owoce Leśne, a dodatkowo powraca smak Warka Radler 0.0% Wiśnia z Cytryną. Marka Desperados ma trzy nowości zainspirowane kulturą latynoską – na sklepowe półki trafiły piwa  Desperados Nocturno (wyróżniający się smak z dodatkiem ciemnego rumu i limonki), dedykowane sklepom Żabka – Desperados El Diablo (połączenie limetki, czarnej porzeczki i imbiru) i Desperados El Santo (owocowy wariant z nutami limetki, guawy i jabłka). Grupa wprowadziła też m.in. najnowszą innowację dla gastronomii, czyli Żywiec Białe 0,0% w kegach, otwierając nowy etap w rozwoju piw zerówek w Polsce.

Danone: Grupa spółek Danone w Polsce zmniejszyła emisję gazów cieplarnianych w ub.r. o 42,8% w stosunku do roku bazowego 2020, zaś do roku 2023 – o 7,3%. Na to składa się spójna strategia i plan działania, czyli Danone Climate Transition Plan, a także kolejne ambitne cele, a wśród nich to, aby do 2030 r. 100% opakowań produktów nadawało się do recyklingu.

Browar Pinta: Uwarzył w 15. rocznicę odrodzenia piwa Grodziskiego jego potrójną wersję w limitowanej liczbie 1666 butelek. Nie będzie ich ani w sklepach, ani w pubach. Cały dochód ze sprzedaży na zasadzie indywidualnych zamówień zostanie przekazany na pomoc bezdomnym zwierzętom z Żywca i Grodziska Wielkopolskiego. Potrójne Grodziskie zostało rozlane 15 kwietnia, a wysyłka rozpocznie się 10 czerwca.

Nestlé Waters Polska: Wraz z Fundacją Hydroni podjęły strategiczną współpracę na rzecz działań związanych z regeneracją zasobów wodnych w regionie Nałęczowa i jego okolic.  Będą to zarówno inwestycje, jak i działania promujące odpowiedzialne gospodarowanie wodą w przemyśle i gospodarstwach domowych. W ramach wspólnych aktywności realizowany będzie m.in. pilotażowy projekt Miejskiego Ogrodu Deszczowego, działania edukacyjne na temat technik odzyskiwania i regeneracji wód opadowych oraz optymalizacja śladu wodnego w rozlewni Nałęczowianki. 

Źródło: ISBnews

Poprzedni post

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora gamingowego

Następny post

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora TMT

praca

Vercom chce udostępnić platformę RCS Flow Studio w bieżącym roku, liczy na wzrost liczby klientów

wiatrak

Stan zaawansowania budowy morskiej farmy Baltic Power przekroczył 50%

podpis

Sygnity ma aneks do umowy z NBP zwiększający wynagrodzenie o 30 mln zł brutto

dokumenty

PKO BP, Poczta Polska i KIR mają list intencyjny ws. dostępu do e-Doręczeń przez iPKO

morze

Grupa Orlen uruchomiła w Łebie bazę serwisową dla farmy offshore Baltic Power

Miraculum

Miraculum liczy na wzrost eksportu o 40% r/r i odbudowę trwałej sprzedaży do sieci

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Grupa Azoty

Grupa Azoty miała szac. 325 mln zł straty netto, 8 mln zł straty EBITDA w I kw. 2025

ITIT

Comp miał 12,99 mln zł zysku netto, 32,28 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

Lokum Deweloper

Lokum Deweloper miał 33,16 mln zł zysku netto, 44,67 mln zł zysku EBIT w I kw. 2025

zakupy

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,33% m/m do 319,02 zł w kwietniu

stal

Stalprodukt miał 17,45 mln zł straty netto, 21,51 mln zł straty EBIT w I kw. 2025

strona answear

Answear.com miał 3,66 mln zł zysku netto, 3,96 mln zł zysku EBIT w I kw. 2025

biznes

Best miał 4,38 mln zł zysku netto, 61,47 mln zł gotówkowej EBITDA w I kw. 2025

energia

Krajowe zużycie energii elektrycznej spadło o 4,05% r/r w kwietniu

żarówka, energia elektryczna

Produkcja energii elektrycznej spadła o 1,3% do 13,18 TWh w IV 2025, z OZE – 31,4% całości

praca

Vercom chce udostępnić platformę RCS Flow Studio w bieżącym roku, liczy na wzrost liczby klientów

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.