Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 2-6 czerwca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Miód: Tegoroczny sezon miodowy rozpoczął się w cieniu niepokojących przymrozków, które nawiedziły Polskę w połowie maja. Choć prognozy meteorologiczne i rosnąca popularność upraw roślin miododajnych dają podstawy do optymizmu, pszczelarze z dużą ostrożnością obserwują sytuację w pasiekach. Trwająca wiosna okazała się szczególnie trudna dla polskich pszczelarzy. Po obiecującym początku kwietnia, połowa maja przyniosła gwałtowne ochłodzenie i lokalne przymrozki, które spowolniły rozwój pszczelich rodzin. W wielu pasiekach temperatura spadła poniżej zera, co ograniczyło aktywność pszczół i zahamowało zbieranie pyłku oraz nektaru. W konsekwencji opóźniło to rozwój pszczół i przygotowania do pełni sezonu. Maj jest kluczowym momentem dla budowy silnych rodzin pszczelich, które zadecydują o wielkości tegorocznych letnich zbiorów. Każdy stracony tydzień może oznaczać mniejsze zbiory z rzepaku, akacji, a nawet lipy, wskazuje Polska Izba Miodu.
Handel z Ukrainą: 6 czerwca 2025 r. tj. po wygaśnięciu unijnych środków jednostronnej liberalizacji ceł w imporcie produktów ukraińskich (ATM), nastąpił powrót do zasad importu z Ukrainy przewidzianych w Układzie o stowarzyszeniu UE-Ukraina, które obowiązywały w latach 2014-2022. Oznacza to przywrócenie bezcłowych kontyngentów taryfowych na wrażliwe towary rolne przywożone z Ukrainy, a w przypadku niektórych owoców i warzyw, przywrócony będzie system cen wejścia chroniący przed importem po zbyt niskich cenach. Wielkości kontyngentów taryfowych obowiązujące od 6 czerwca br. do końca 2025 r. będą ustalone na poziomie 7/12 rocznych wielkości zapisanych w Układzie. Będą więc zmniejszone proporcjonalnie do części roku, w której będą obowiązywać. Komisja traktuje to rozwiązanie jako przejściowe. Docelowo ma ono zostać zastąpione przez negocjowane obecnie przez KE porozumienie ze stroną ukraińską w sprawie przeglądu warunków handlu i możliwości pogłębienia ich liberalizacji na podstawie art. 29 Układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina. Na stole negocjacyjnym są różne rozwiązania, wśród nich również propozycja zwiększenia wielkości kontyngentów.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo w Polsce wzrosła o 5,5% r/r w kwietniu 2025 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 7,5%.
Zachowania klientów: Spośród 10 różnych kategorii zakupowych Polacy najczęściej ograniczają swoje wydatki na elektronikę – 37,2%, meble domowe – 36,6%, odzież – 35%, a także materiały budowlane, wykończeniowe i narzędzia – 34,2%, wynika z raportu UCE Research i Shopfully. „TOP5” zamykają kosmetyki – 28,6%, a na szóstym miejscu w rankingu są produkty drogeryjne – 23,1%.
HoReCa: Sektor HoReCa liczy na gorące lato i wzrost przychodów – 18% hotelarzy i restauratorów prognozuje wzrost zamówień i liczby gości w okresie od kwietnia do czerwca, czyli o 5 pkt proc. więcej niż w I kw. br., wynika z subindeksu Barometru EFL. Większe inwestycje planuje również 18% przedsiębiorców (13% w I kw. 2025).
ROZWÓJ BIZNESU
Frigo Logistics: Zanotował wzrost wolumenów produktów mrożonych o 18% r/r w okresie marzec-kwiecień 2024 r., a dane pokrywają się z utrzymującym się wśród konsumentów popytem na produkty mrożone, podała spółka. Najwyższe wzrosty wolumenów Frigo Logistics odnotowało w segmencie pieczywa i lodów.
Grupa Maspex: Uruchomiła zautomatyzowane centrum dystrybucyjno-logistyczne w Tymbarku – w sąsiedztwie swojego zakładu produkcyjnego. Wartość inwestycji wyniosła 165 mln zł, podała spółka.
ZPC Otmuchów: Odnotowały 6,24 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 7,16 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Tarczyński: Odnotował 29,30 mln zł zysku netto w I kw. 2025 wobec 44,28 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Sfinks Polska: Odnotował 2,02 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 0,23 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Feerum: Odnotowało 1,3 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I kw. 2025 r. wobec 98 tys. zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Żabka Polska: Adam Manikowski objął funkcję chief executive officer (CEO) jednostki biznesowej Żabka Polska od 1 czerwca 2025 r., podała spółka. Zmiany te nie wpływają na skład zarządu Żabka Polska sp. z o.o., na którego czele stoi Tomasz Suchański jako prezes zarządu.
InPost: Grupa rozbudowała swoją sieć maszyn Paczkomat do ponad 10 tys. urządzeń w Wlk. Brytanii i 8 tys. we Francji, podała spółka. Łącznie z punktami PUDO, w Wlk. Brytanii sieć InPost liczy 16 tys. lokalizacji, a we Francji ponad 17 tys.
Lidl: Chce mieć docelowo w Polsce co najmniej 1,5 tys. sklepów wobec ponad 930 obecnie, poinformował członek zarządu ds. inwestycji i organizacji Marcin Stopa. Firma rozwija centra dystrybucyjne, w tym nowe centrum w Skawinie pod Krakowem o powierzchni 74,7 tys. m2, które ma być oddane do użytku na wiosnę 2027 r.
Poczta Polska: Zawarła partnerstwo strategiczne z Temu, co umożliwi płynną integrację logistyczną, a w konsekwencji zapewni szybsze dostawy klientom, podała Poczta Polska.
Śnieżka: Zwyczajne walne zgromadzenie Fabryki Farb i Lakierów Śnieżka podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy z zysku za 2024 rok w wysokości 3 zł na jedną akcję, tj. w łącznej wysokości: 37,85 mln zł, podała spółka. Dniem dywidendy jest 11 czerwca 2025 roku, wypłata dywidendy odbędzie się w dniu 17 czerwca.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Kaufland Polska: Dołącza do grona firm partnerskich wspierających rozwój młodych talentów. W ramach współpracy z Politechniką Wrocławską, sieć handlowa weźmie udział w programie Challenge Based Learning (CBL), który łączy świat biznesu z edukacją, stawiając studentów przed realnymi wyzwaniami operacyjnymi.
Popeyes: 12 czerwca sieć otworzy pierwszą restaurację w Białymstoku, w centrum handlowym Alfa. Będzie to pierwsza restauracja w województwie podlaskim i 17 w Polsce. Marka zapowiedziała kolejne lokalizacje jeszcze w tym roku – do końca roku można spodziewać się otwarcia 23 nowych restauracji, zarówno w miastach, gdzie Popeyes jest obecny, jak i w nowych lokalizacjach.
Carrefour Polska: Zakończyła modernizację trzech sklepów w Warszawie, Szczecinie i Ostrowcu Świętokrzyskim zgodnie z konceptem 2.0. Nowe placówki wyróżniają się nowoczesną, pomniejszoną o 1/3 salą sprzedaży, poprawioną widocznością promocji i działań cenowych, a także zwiększonym komfortem zakupów.
Smart Park Poland/RG Leasing: 30 maja 2025 roku odbyło się otwarcie parku handlowego Smart Park Kętrzyn. Inwestycja, zrealizowana przez Smart Park Poland we współpracy z firmą RG Leasing, oferuje blisko 6000 m2 powierzchni handlowej. Wśród najemców nowo otwartego parku znaleźli się: Biedronka, Sinsay, Świat Prasy, RTV Euro AGD, TEDi, Haul Moda, Rossmann oraz Empik.
Źródło: ISBnews