PARTNER PORTALU
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Biznes

Tygodniowy przegląd informacji z sektora FMCG

Dodane przez Bartłomiej Supernak
17 października 2025
w dziale Biznes
0
sklep
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 13-17 października.

PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW 

ROP: Koalicja 37 organizacji sektora-rolno spożywczego reprezentująca mikro, małe, średnich oraz duże firmy ze wszystkich kluczowych branż wyraziła stanowczy sprzeciw wobec rządowego projektu zmian w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (UC100), poinformowała Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców (PFPŻ). Zdaniem tych organizacji, rząd zamiast efektywnego środowiskowo i racjonalnego ekonomicznie systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów (ROP) wprowadza biurokratyczny monopol państwowy finansowany z nowego podatku opakowaniowego, a podatek podniesie przede wszystkim ceny żywności, podano.

Branża piwowarska: Kompania Piwowarska (KP) z dużym niepokojem patrzy na 2026 r. i spodziewa się spadków sprzedaży pod względem wolumenów. Biorąc pod uwagę dyskusje i zmiany w regulacjach m.in. dotyczących akcyzy i opłaty cukrowej, branży grozi długofalowa zapaść, powiedziała ISBnews dyrektorka ds. korporacyjnych/CA Director Iwona Jacaszek-Pruś. Strategia KP, w tym polityka cenowa, będą adekwatne do zmian w regulacjach, a wprowadzenie systemu kaucyjnego w październiku także oznacza wzrost cen. 

Akcyza na alkohol i opłata cukrowa: Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedłożone przez Ministra Finansów i Gospodarki, podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną stawki akcyzy o 15% wobec 2025 r. i w 2027 r. o 10%. Wzrośnie też opłata cukrowa m.in. z 0,50 zł do 0,70 zł/litr napoju z cukrem do 5 g w litrze i z 0,10 zł do 1 zł za dodatek kofeiny lub tauryny, podano. Wyższe stawki akcyzy na alkohol obejmą wszystkie napoje alkoholowe: piwo, wino, wódkę, napoje fermentowane i wyroby pośrednie, podano.

Wsparcie dla rolników: Hodowcy drobiu, którzy od 9 sierpnia 2021 r. do 3 sierpnia 2023 r. ponieśli straty w wyniku wystąpienia w ich gospodarstwach wysoce zjadliwej grypy ptaków, mogą składać wnioski o rekompensatę do 31 października 2025 r. Do rozdysponowania jest 120 mln zł. Rekompensata przysługuje, jeśli na skutek zastosowania przepisów weterynaryjnych nie podjęło się produkcji lub było się zmuszonym do wydłużenia okresu tuczu czy odchowu zwierząt. Wsparcie obejmuje 24 kategorie strat rynkowych i będzie udzielane producentom żywca drobiowego i jaj, których gospodarstwa znajdowały się strefach ochronnych, utworzonych w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków w okresie sierpień 2021-sierpień 2023.

Branża winiarska: Krzysztof Apostolidis został nowym przewodniczącym Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Przez ostatnie dwa lata funkcję Przewodniczącej ZP PRW pełniła Anna Kalinowska, członek zarządu, dyrektor ds. produkcji i Inwestycji w firmie Henkell Freixenet Polska. Jej kadencja wygasła pod koniec września br. „Branża winiarska jest w najtrudniejszym momencie w historii. Pojawiają się propozycje regulacji, które nie tylko ograniczają sprzedaż, ale również możliwość degustacji wina i handlu przez internet. Gdyby weszły w życie, Polska stałaby się jedynym krajem w Unii Europejskiej z tak restrykcyjnymi przepisami. Takie rozwiązania w praktyce zniszczyłyby polskie winiarstwo, które po dekadach stagnacji w okresie rządów komunistycznych zaczęło się wreszcie dynamicznie i pięknie rozwijać. Dlatego apelujemy o rozsądek i świadomość, że wino jest częścią kultury, nie problemem społecznym, lecz elementem tożsamości i tradycji, który warto chronić i rozwijać” – powiedział Krzysztof Apostolidis, prezes firmy Partner Center i nowy przewodniczący Rady Głównej ZP PRW. Rada Główna to organ powołany do sprawowania nadzoru nad  działalnością związku ZP PRW, największej tego typu organizacji w kraju, wśród członków której są czołowi producenci, importerzy oraz dystrybutorzy win, miodów pitnych oraz napojów winiarskich.  

Eksport wołowiny: Dzięki zakończonym uzgodnieniom między władzami weterynaryjnymi Polski i Malediwów możliwy staje się eksport mięsa wołowego i jego przetworów z Polski na ten rynek. Polska notuje dodatnie saldo w handlu artykułami rolno-spożywczymi z Malediwami. W 2024 r. wartość eksportu na ten rynek wyniosła 4,5 mln euro. Najczęściej wysyłanymi towarami są wody mineralne i gazowane (2,9 mln euro) oraz czekolada i inne przetwory zawierające kakao (0,8 mln euro).

Nieuczciwe praktyki rynkowe: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej wobec rolników spółkom Bunge Polska i Procam Polska. Dotyczą one m.in. postanowień umownych, w których przedsiębiorcy przerzucali na dostawców ryzyko związane z działaniem siły wyższej, takiej jak susza, przymrozki czy gradobicia. UOKiK zgromadził materiał dowodowy wskazujący, że spółki Bunge Polska oraz Procam Polska stosowały w umowach niekorzystne dla rolników postanowienia dotyczące niewykonania zobowiązania z powodu okoliczności, za które dostawcy nie ponoszą odpowiedzialności, w szczególności siły wyższej. Dodatkowo, spółka Procam Polska stosowała zbyt krótki termin na powiadomienie jej o tym, że siła wyższa dotknęła upraw rolnika. W związku z tym Prezes UOKiK postawił obu spółkom zarzuty nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej w relacjach z dostawcami. W ocenie Prezesa UOKiK, obie firmy, poprzez nierównomierne rozłożenie ryzyka wykonania umowy między stronami, mogą naruszać dobre obyczaje i interesy swoich dostawców. Zdaniem Prezesa UOKiK, ryzyko wystąpienia suszy czy gradu nie może obciążać tylko jednej i na dodatek słabszej strony umowy. Jeśli tak się dzieje, to mamy do czynienia z rażącym przykładem wykorzystania przewagi kontraktowej.

Wsparcie dla rolników: Minister rolnictwa i rozwoju wsi, Stefan Krajewski, podpisał rozporządzenia określające wysokość stawek płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego (PWK) na 2025 rok. W przypadku płatności dla małych gospodarstw, zgodnie z ustawą o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, określono stałą kwotę wsparcia w wysokości 225 euro/ha. Po przeliczeniu według wskazanego kursu, kwota ta wynosi 960,70 zł/ha.

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Centra handlowe: Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,2% r/r w sierpniu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 m2 powierzchni najmu, była w sierpniu niższa o 1,4% r/r. 

Sprzedaż piwa: Zakończony sezon piwny był rozczarowujący i prawdopodobnie pogłębił skalę spadków z I półrocza br., w którym branża odnotowała zmniejszenie wolumenu przekraczające 6%, powiedział ISBnews dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie Bartłomiej Morzycki. Po 9 miesiącach br. spadek spożycia mógł wynieść 8% r/r i taki też może być wynik rynku w ujęciu całego 2025 roku. Jedyną kategorią, która rośnie – i to w tempie dwucyfrowym – są piwa bezalkoholowe, które stanowią już ok. 8% rynku piwa.

e-commerce: Ponad połowa (61%) firm e-commerce z Polski realizuje część swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych, wynika z badania zleconego przez DHL eCommerce. Ponadto zdecydowana większość z nich nie ogranicza się do prowadzenia działalności na jednej platformie sprzedażowej, a a 29% działa nawet na czterech i więcej marketplace’ach.

Piwa bezalkoholowe: W Polsce sprzedaż piw bezalkoholowych wzrosła w ciągu ostatnich siedmiu lat o ponad 250%, a 7 na 10 dorosłych Polaków przyznaje, że sięga po zerówki regularnie, wynika z badania SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie z października 2025 r.  Według badania,  51,3% pełnoletnich Polaków uważa, że piwo bezalkoholowe jest sposobem na ograniczenie spożycia alkoholu, a przeciwnego zdania jest 24,9%. Zdaniem 42,4% respondentów piwo bezalkoholowe zastępuje piwo alkoholowe, a 46,5% zgadza się, że pomaga zmniejszyć konsumpcję innych alkoholi, w tym mocnych. Według prawie połowy Polaków (48,3%) piwo bezalkoholowe przyczynia się do zmniejszenia liczby pijanych kierowców. Większość polskiego społeczeństwa jest przeciwna objęciu piw bezalkoholowych tymi samymi restrykcjami, co produkty alkoholowe (51,5%), a prawie 54% popiera także możliwość jego reklamy. Pytani o to, co wpływa w największym stopniu na nadużywanie alkoholu, Polacy wymieniają na pierwszych miejscach złe wzorce wyniesione z domu (45%) i sprzedaż alkoholu w małych opakowaniach – tzw. „małpki” (32%). Dostępność bezalkoholowych wersji napojów alkoholowych znalazła się na końcu tej listy (4,8% odpowiedzi). 

e-commerce: Santander Consumer Bank wprowadził we współpracy z partnerami technologicznymi – Comfino i Polskimi e-Płatnościami popularne w e-commerce płatności odroczone i zakupy na raty do sklepów stacjonarnych. Rozwiązanie umożliwia prosta aktualizacja systemu terminali, które znajdują się już na wyposażeniu tysięcy sklepów w całej Polsce. Ten zabieg pozwoli urządzeniom generować kody QR lub linki, które posłużą do dokonania płatności odroczonej lub na raty na własnym urządzeniu mobilnym.

Ekspozycja sklepowa napojów do 0,5 l: Z danych eLeader wynika, że między czerwcem a sierpniem br. w hipermarketach największą część półek zajmowały produkty marek Kubuś (8,5%), Monster (8,2%) i Tymbark (7,2%), przy czym bardzo zbliżoną widoczność utrzymywał również Żywiec Zdrój (7,1%). Z kolei w dyskontach na czele są trzy marki: Żywiec Zdrój z 18,7% udziałów w ekspozycji, Kubuś z 12,8% oraz WK DZIK z 8,3% „Jednak w dalszej części rankingu konkurencja jest wyjątkowo zacięta. Muszyna Skarb Życia zajmuje 6,6%, Monster 5,8%, a Lipton, Tiger i Frugo mają niemal identyczne udziały w ekspozycji (około 4 %). Dane te wskazują więc na wysoką konkurencyjność rynku i znaczenie strategicznego zarządzania ekspozycją produktów” – czytamy w komunikacie.

ROZWÓJ BIZNESU 

Browar Namysłów/Grupa Żywiec:Władze Gminy Namysłów są w stałym kontakcie z przedstawicielami Grupy Żywiec w kwestii zakończenia produkcji w Browarze Namysłów i mimo że obecnie nie jest rozważany samodzielny udział Gminy w procesie zakupu aktywów tego browaru, to jej władze są otwarte na współpracę i m.in. wsparcie inwestycyjne potencjalnych inwestorów zainteresowanych kontynuacją działalności browarniczej w Namysłowie, poinformowała ISBnews Naczelnik Biura Burmistrza Magdalena Pawlęga.

Kompania Piwowarska: Dane Kompanii Piwowarskiej za 9 miesięcy br. wskazują na głęboki spadek rynku sprzedaży piwa w ujęciu wolumenowym, o ponad 7% r/r, i choć są segmenty, w których notowane są wzrosty – jak głównie piwa bezalkoholowe, które stanowią już 7% całego portfolio KP, oraz piwne specjalności – to nie rekompensują one niższych wolumenów dla pozostałych rodzajów piwa, powiedziała ISBnews dyrektorka ds. korporacyjnych, CA director Iwona Jacaszek-Pruś. 

Grupa Eurocash: Uruchomiła eurocash360, czyli pierwszą w Polsce aplikację B2B łączącą dwa kanały sprzedaży: dystrybucję i hale cash&carry, podała spółka. 

Grupa Żywiec/Browar Namysłów: W obliczu spadku rynku piwa oraz rosnących kosztów i podatków Grupa Żywiec zakończy produkcję w Browarze Namysłów z początkiem 2026 r., a warzenie swoich marek będzie kontynuować w pozostałych browarach. Spółka prowadzi już zaawansowane rozmowy z inwestorami na temat sprzedaży aktywów browaru i jest otwarta na rozmowy z Gminą Namysłów, poinformowała ISBnews dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec Magdalena Brzezińska. 

Biedronka: W ramach przygotowań do pełnego startu systemu kaucyjnego zaczęła instalować automaty do zbiórki opakowań dostarczane przez firmę RVM Systems i do końca roku planuje mieć ponad 3 tys. urządzeń, podała sieć. Tempo instalacji – za około dwa tygodnie – wyniesie ponad 200 automatów tygodniowo. Pierwsze urządzenia zainstalowane zostały w sklepach na Śląsku i Mazowszu, a w kolejnych tygodniach recyklomaty będą sukcesywnie montowane w całym kraju, zapowiedziano.

Grupa Otmuchów: Organ podatkowy wydał korzystną interpretację prawa podatkowego dla ZPC Otmuchów w zakresie sprzedaży przez spółkę środków trwałych obejmujących linię produkcyjną wykorzystywaną do wytwarzania mleczek i pianek w czekoladzie, co oznacza, że spełnił się warunek zawieszający zastrzeżony w umowie sprzedaży aktywów. Wobec powyższego strony przystępują do finalizacji transakcji w zakresie sprzedaży tych aktywów, podał ZPC Otmuchów.

PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG

Marnowanie jedzenia: W Polsce 6,6% osób żyje w skrajnym ubóstwie, a codzienny brak dostępu do pełnowartościowych posiłków uwypukla potrzebę inicjatyw ratujących nadwyżki żywności, wynika z raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2024”. W tym roku, we współpracy z organizacjami pozarządowymi, Glovo w Polsce uratowało przed zmarnowaniem 1 mln ton żywności oraz przekazało blisko 3 mln pełnowartościowych posiłków potrzebującym. W Polsce już od ponad trzech lat Glovo współpracuje z Bankiem Żywności SOS w Warszawie, tworząc Centrum Dostaw Społecznych, w ramach którego działa Punkt Pod Parasolem. W 2024 roku dzięki tej współpracy udało się uratować 77,5 tony żywności, przekazując 155 000 pełnowartościowych posiłków potrzebującym.

Aldi: W wyniku przeprowadzonego przetargu zdecydowało o powierzeniu obsługi kampanii gazetkowych agencji IYO Creative. Współpraca rozpoczęła się 1 września br. i obejmuje kompleksowe przygotowanie oraz realizację działań w obszarze gazetek asortymentowych, wspierających strategię marketingową i promocyjną Aldi w Polsce.

Drogeria dm: Otworzyła swój drugi sklep w Poznaniu 16 października przy ul. Strzeszyńskiej 25. To 10. drogeria w woj. wielkopolskim i 67. w Polsce.

Allegro: Wprowadza usługę Allegro OdZyskaj, która umożliwia prostą sprzedaż używanej elektroniki  w modelu C2B, czyli od indywidualnego sprzedającego (osoby prywatnej) do firmy, która odnowi sprzęt i wprowadzi go ponownie do obiegu. W pierwszej kolejności objęte nią będą małe urządzenia: smartfony, tablety czy konsole. Użytkownicy mogą szybko i bezpiecznie sprzedać smartfony, tablety czy konsole, otrzymując gotówkę bezpośrednio na konto. Usługa eliminuje konieczność wystawiania ogłoszeń czy negocjacji, a cały proces – od wyceny po wysyłkę – odbywa się online. Obecnie usługa działa w ramach programu pilotażowego z wyselekcjonowanym partnerem zewnętrznym. W kolejnych etapach Allegro planuje rozszerzenie jej zakresu o dodatkowe kategorie produktów oraz nawiązanie współpracy z większą liczbą partnerów. Ambicją firmy jest stworzenie kompletnego systemu odkupu, odnowy i ponownej sprzedaży elektroniki w ramach platformy.

Biedronka: Wraca z nową edycją gry „Biedronka Simulator 2” na platformie Roblox, tym razem z udziałem Gangu Biedroniaków. Do tej pory gra przekroczyła łącznie 2,3 mln zagrań, a na grupie marki – Biedronka Polska – zrzeszonych jest już ponad 46 tys. graczy. Gracze po raz kolejny mogą poznawać tajniki pracy w Biedronce, a przy okazji zbierać pluszaki w wirtualnym sklepie i wymieniać je w realnym świecie na naklejkę uprawniającą do ich odbioru. Do klientów trafiło już ponad 2,5 mln maskotek.

Jula: Otworzyła 15 października w Dąbrowie Górniczej pierwszy w mieście i zarazem 25. w Polsce multimarket Jula. Sklep otwarty w centrum handlowym S1 Dąbrowa Górnicza, to piąty sklep sieci w woj. śląskim.

POLOmarket: Sieć zakończyła wdrożenie zintegrowanego, zaawansowanego systemu CRM do kompleksowego zarządzania spersonalizowaną komunikacją. Rozwiązanie zastąpiło dotychczasowe narzędzia, umożliwiając tworzenie spójnej i dopasowanej komunikacji z klientami w wielu kanałach. System pozwala na precyzyjne dopasowanie komunikatów i ofert do preferencji użytkownika, rekomendowanie produktów i promocji, które mogą zainteresować klienta w przyszłości, a także spójne prowadzenie komunikacji w kanałach mailingowych, mobile push i przede wszystkim w aplikacji mobilnej POLOmarketu, która niezmiennie pozostaje centralnym miejscem kontaktu z klientem.

RTV Euro AGD: Otworzył 15 października kolejny salon w Dąbrowie Górniczej w centrum handlowym S1 Dąbrowa Górnicza. Salon o powierzchni 600 m2 to kolejna inwestycja RTV Euro AGD w regionie.

Biedronka: Wprowadza opcjonalne e-vouchery dla tych, którzy wolą mieć kupony w aplikacji zamiast na wydruku po zakupach. Po włączeniu usługi w aplikacji vouchery będą widoczne w zakładce „Oferty” i można je zrealizować bezpośrednio z telefonu przy kasie. Po włączeniu tej opcji, kody rabatowe nie będą już drukowane (w sposób spersonalizowany i przypisany na karcie Moja Biedronka) na paragonach.

Źródło: ISBnews

Poprzedni post

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora gamingowego

Następny post

Jak założyć firmę online? Poradnik krok po kroku

Kraków

Oferta ZUE za 80,5 mln zł wybrana na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie

Inter Cars

Sprzedaż spółek dystrybucyjnych Inter Cars wzrosła o 7,6% r/r do 2,08 mld zł w październiku

praca

Formuła monopolu na rynku hazardu online się wyczerpała

PKN Orlen

Orlen ma porozumienie z Naftogazem dot. dostaw 300 mln m3 gazu na Ukrainę w 2026

praca

DataWalk: Nasza platforma big data weszła w miejsce dużego europejskiego projekt

biznes

Caspar AM przedstawił analizy założeń strategii reorganizacji i optymalizacji grupy

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

PZU

PZU i Pekao zainwestowały po 100 mln zł w PZU FIZ Private Debt

newag

Newag miał wstępnie 283,1 mln zł zysku netto w okresie I-III kw. 2025

Kraków

Oferta ZUE za 80,5 mln zł wybrana na utrzymanie sieci tramwajowej w Krakowie

ZUE

ZUE miało wstępnie 5,2 mln zł zysku netto w I-III kw. 2025

Inter Cars

Sprzedaż spółek dystrybucyjnych Inter Cars wzrosła o 7,6% r/r do 2,08 mld zł w październiku

paliwo

Czeka nas kolejny tydzień podwyżek cen paliw, szczególnie diesla

praca

Formuła monopolu na rynku hazardu online się wyczerpała

WIG

Indeks WIG20 spadł o 1,20% na zamknięciu w piątek

PKN Orlen

Orlen ma porozumienie z Naftogazem dot. dostaw 300 mln m3 gazu na Ukrainę w 2026

praca

DataWalk: Nasza platforma big data weszła w miejsce dużego europejskiego projekt

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.