Urząd Dozoru Technicznego (UDT) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podpisały list intencyjny, którego celem jest pogłębienie współpracy i uzyskanie efektu synergii w zakresie rozwoju i utrzymania sieci infrastruktury ładowania samochodów eklektycznych, podało PSPA.
„Współpraca między PSPA a UDT od kilku ma lat charakter partnerski. Naszym wspólnym celem jest kreowanie rozwoju elektromobilności w Polsce w sposób harmonijny i zrównoważony. Wiele wyzwań przed nami. Rośnie popyt na samochody elektryczne, tym samym wprost proporcjonalnie rozwija się infrastruktura ładowania EV. Polski dozór techniczny powinien wspierać rozwój elektromobilności w naszym kraju, tak aby nie wpływać na ten proces w sposób spowalniający, ale zapewnić jego bezpieczny i odpowiedzialny przebieg” – powiedział prezes UDT Andrzej Ziółkowski, cytowany w komunilkacie.
Strony wzajemnie zobowiązały się do realizacji zadań związanych z bezpiecznym funkcjonowaniem stacji ładowania oraz punktów ładowania, które stanowią element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Współpraca UDT i PSPA obejmie również działania w zakresie wzajemnego przekazywania informacji o zagrożeniach związanych z eksploatacją ładowarek i o przebiegu procedur odbiorowych stacji ładowania, analizowania przyczyn i skutków uszkodzeń infrastruktury ładowania, czy też rozpowszechniania nowych rozwiązań technicznych w segmencie elektromobilności, podkreślono.
Podpisany list intencyjny zakłada również pogłębianie dialogu pomiędzy UDT a przedstawicielami branży reprezentowanymi przez PSPA, jak również optymalizację funkcjonowania Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (EIPA).
„W najbliższych latach przewidywany jest znaczący wzrost sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych. Ogólnodostępna infrastruktura ładowania musi być współmierna do tempa wzrostu rejestracji EV. Będzie się to wiązało z koniecznością szybkiej rozbudowy stacji ładowania, których w efekcie musi powstać od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy. Dodatkowo, stacje będą coraz częściej zastępowane ładowarkami o wyższych mocach, aby odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynkowe i rozwijaną w samochodach elektrycznych technologię. Akumulatory trakcyjne są coraz bardziej pojemne i przystosowywane do coraz większych mocy ładowania i korzystania ze stacji ultraszybkich. Powyższe oznaczać będzie skokowy wzrost inwestycji, dla których kwestie związane z badaniami i odbiorami technicznymi, są kluczowe. Cieszymy się, że Urząd Dozoru Technicznego, jako kompetentna instytucja w obszarze bezpieczeństwa publicznego, w sposób otwarty i innowacyjny przygotowuje się do tego wyzwania. Dialog branżowy, który prowadzimy od dłuższego czasu, wejdzie na jeszcze wyższy poziom, z korzyścią dla polskiego rynku elektromobilności” – dodał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews