Udziały półkowe czterech największych producentów energetyków (Maspex, Coca Cola, Red Bull i Food Care) wzrosły o 8,9 pkt proc. kw/kw do 68,7% półki w I kwartale br., zaś największy wzrost zanotował Maspex – właściciel marki Tiger – do 19,2% z 13,2% udziału, wynika z raportu firmy eLeader.
Według raportu „Napoje energetyzujące w Polsce I kw. 2024”, marka Tiger w I kwartale br. zajęła więcej przestrzeni na półkach sklepowych niż pod koniec ub.r. wyprzedzając dotychczasowego lidera kategorii, czyli Red Bull i miała 19,2% udziału w ekspozycji. Z raportu wynika, że obecność zwiększyli producenci, tacy jak Coca Cola (wzrost do 15,6% z 13,8%) i Red Bull (wzrost do 18,4% z 16,3%), natomiast zmniejszyła się ekspozycja produktów FoodCare (spadek do 15,5% z 16,5%). Udziałów półkowych marek własnych sklepów wzrósł o 1,8 pkt proc. do 11,8 proc, a spadek o 10,7 pkt proc. do 19,5 proc. odnotowali mniejsi producenci energetyków.
„Taki wzrost udziałów na półkach największych producentów może także świadczyć o tym, że w obliczu zmian prawnych liderzy położyli większy nacisk na zwiększenie swojej dostępności w sklepach” – czytamy w raporcie.
Autorzy raportu podkreślają też, że mimo odnotowanych spadków sprzedaży w ostatnim kwartale ub.r. i wprowadzonego zakazu sprzedaży energetyków niepełnoletnim, producenci i sieci nie zmieniają cen. Od grudnia 2023 do marca br. za flagowe produkty wiodących producentów napojów energetyzujących zapłacimy tyle samo.
„Rynek energetyków w Polsce znajduje się w trakcie zmian wymuszonych nową ustawą. Przeprowadzone przez nas badanie dot. napojów energetyzujących pokazuje, że w tej sytuacji producenci nie zamierzają odpuścić w walce o konsumentów i modyfikują oferty, aby utrzymać sprzedaż na tym samym poziomie, mimo wprowadzonych ograniczeń. Jeszcze pod koniec zeszłego roku kategoria energetyków odnotowywała spadki sprzedaży, natomiast takie wzmocnienie ekspozycji w bieżącym roku sprawia, że możemy prognozować jej wzrosty w kolejnych kwartałach” – powiedzial chief of recognition AI Department w eLeader Rafał Melanowicz, cytowany w komunikacie.
„Badanie ekspozycji energetyków pozwala na tworzenie prognoz dotyczących przyszłości kategorii oraz prezentuje bieżące reakcje branży na zmiany. Większość firm badając sprzedaż, koncentruje się jedynie na informacjach z paragonów. Natomiast uzupełnieniem danych jest dostępność na półkach, dzięki czemu możliwe jest powiązanie sposobu ekspozycji z efektami sprzedaży. Takie badanie z kolei umożliwiają narzędzia, jak Shelf Recognition AI” – dodał.
Według raportu, w sklepach pojawiło się też ponad 100 nowych produktów w kategorii napojów energetyzujących, a na znaczeniu zyskuje segment napojów witaminowych i izotonicznych, które lokują się na granicy energetyków, a która będzie szczególnie istotna w najbliższym czasie. Kategoria napojów funkcjonalnych, w tym witaminowych i izotonicznych, mogą zyskiwać na znaczeniu z uwagi na dostępność dla grupy wiekowej objętej zakazem sprzedaży napojów energetyzujących. Na początku br. najwięcej w tej kategorii było produktów marki Oshee, która miała 59% udziałów w ekspozycji w tym obszarze. Na kolejnym miejscu był FoodCare, właściciel m.in. Blacka, 4MOVE i Frugo, z udziałem niemal 23%, a trzecim najbardziej widocznym w tej kategorii producentem jest Maspex, z ponad 6% shelf share.
Badanie przeprowadzono w 14 sieciach detalicznych, w tym dyskontów i sieci franczyzowych na terenie całego kraju, uwzględniając 61 producentów, w tym marek własnych.Do zebrania danych zastosowano narzędzie eLeader Shelf Recognition AI, które wykorzystuje mechanizmy głębokiego uczenia sieci neuronowych i sztucznej inteligencji do rozpoznawania produktów na rzeczywistych zdjęciach półek sklepowych, wykonywanych w badanym przedziale czasu.
eLeader to firma specjalizująca się w dostarczaniu narzędzi wspierających realizację strategii sprzedażowej w terenie. Opracowuje mobilne systemy SFA/FFM ze sztuczną inteligencją usprawniającą m.in. pozycjonowanie produktów na półkach oraz zarządzanie zamówieniami, audytami i reklamacjami. eLeader funkcjonuje od 2000 roku.
Źródło: ISBnews