Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na spółkę Brewe Leasing ponad 150 tys. zł kar za wprowadzanie konsumentów w błąd co do bezpieczeństwa ich pieniędzy i obiecywanych zysków i nakazał jej natychmiast zaniechać kwestionowanych praktyk, podał Urząd.
Spółka Brewe Leasing z Warszawy oferuje weksle pod nazwą „Kwit dochodowy”. Konsument wpłaca pieniądze i otrzymuje obietnicę zysku w wysokości 7,5-9,5% oraz weksel jako gwarancję spłaty. Pozyskanymi w ten sposób środkami firma finansuje swoją działalność leasingową np. zakup samochodów i faktoringową – nabywanie wierzytelności, podano.
„Zakwestionowaliśmy mechanizm pozyskiwania przez spółkę Brewe Leasing kapitału na jej działalność. Weksel to sposób zabezpieczenia długu, natomiast do celów inwestycyjnych prawo przewiduje instrumenty finansowe, np. obligacje korporacyjne. Pozwalają one na równorzędne zabezpieczenie interesów obu stron, zapewniają konsumentowi dostęp do informacji niezbędnych do oceny inwestycji, a także są objęte nadzorem organów państwa. Użycie przez Brewe Leasing weksla do pozyskiwania kapitału to naruszenie dobrego obyczaju i przeniesienie na konsumentów ryzyka działalność leasingowej i faktoringowej” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Urząd zakwestionował też praktyki Brewe Leasing polegające na wprowadzaniu konsumentów w błąd:
- co do bezpieczeństwa przekazanych pieniędzy;
- co do wysokości przyszłych zysków.
„Spółka Brewe Leasing poprzez swój nieprawdziwy przekaz o bezpieczeństwie przedsięwzięcia i wysokiej rentowności nakłaniała konsumentów do powierzenia jej pieniędzy. Gdyby zdawali sobie sprawę z ryzyka i braku gwarancji zysku, mogliby ulokować środki w bezpieczniejszy sposób” – dodał prezes UOKiK.
Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów prezes Urzędu nałożył na Brewe Leasing kary w łącznej wysokości 154 117 zł. Nakazał też spółce – pod rygorem natychmiastowej wykonalności – zaniechać kwestionowanych praktyk. Ponadto po uprawomocnieniu się decyzji prezesa UOKiK firma będzie musiała poinformować o niej konsumentów listownie, na swojej stronie internetowej i na Facebooku.
Źródło: ISBnews