Grupa VRG ocenia, że poziom przychodów w 2023 r. powinien być wyższy od 2022 r., zarówno w segmencie odzieżowym jak i jubilerskim, a w obu segmentach planowana jest też dalsza praca nad poprawą marży procentowej brutto w stosunku do 2022 r. Grupa liczy osiągnięcie wyższych rok do roku wyników operacyjnych i netto, podała spółka.
„Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne Grupy VRG w kwocie 42 mln zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych lokalizacji, modernizację istniejących salonów oraz wdrożenie sprawdzonych na rynku technologii informatycznych wpierających procesy alokacji i replenishmentu towarów. Zarząd VRG oczekuje, iż w przypadku dobrego odbioru przez klientów nowych kolekcji marek Grupy oraz wystąpienia korzystnych trendów makroekonomicznych realizacja powyższych działań pozwoli na osiągnięcie wyższych rok do roku wyników operacyjnych i netto. Zarząd VRG na bieżąco monitoruje wyniki sprzedażowe i marżowe wszystkich marek Grupy i będzie elastycznie dostosowywał działania do sytuacji rynkowej” – czytamy w raporcie kwartalnym spółki.
W 2022 r. spółka miała 92,96 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 66,31 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 273,95 mln zł w porównaniu z 1 069,93 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 250,35 mln zł wobec 201,62 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej. Przychody segmentu odzieżowego w 2022 r. wzrosły o 13,8% r/r do 648,2 mln zł, zaś w segmencie jubilerskim zwiększyły się o 25% r/r do 625,7 mln zł.
Spółka podkreśliła, że perspektywy rozwojowe Grupy VRG w 2023 roku w znaczącym stopniu determinowane będą przez czynniki zewnętrzne związane negatywnymi danymi makroekonomicznymi rzutującymi na nastroje konsumenckie poprzez m.in. wysoki poziom inflacji oraz związany z nią wzrost kosztów utrzymania gospodarstw domowych.
„Niestabilna sytuacja w polityce światowej i zagrożenia związane z toczącym się konfliktem zbrojnym za wschodnią granicą Polski mogą również niekorzystnie wpływać na zachowania konsumentów i ich skłonność do dokonywania zakupów w kolejnych kwartałach. Biorąc pod uwagę te czynniki uważamy, że dzięki dywersyfikacji biznesu Grupy na segment jubilerski i odzieżowy oraz szerokiej ofercie dla różnych grup konsumenckich przez działające w obu segmentach marki, poziom przychodów w roku 2023 powinien być wyższy od zrealizowanych w roku 2022, zarówno w segmencie odzieżowym jak i jubilerskim. W obu segmentach planowana jest również dalsza praca nad poprawą marży procentowej brutto w stosunku do 2022 roku” – podano.
VRG wskazała, że podstawą realizacji powyższych celów biznesowych jest posiadanie przez Grupę VRG portfolio marek o wysokiej rozpoznawalności i dobrym wizerunku, adresowanych do różnych grup konsumenckich.
„Zachowując pełną świadomość głębokich przemian na rynku, Grupa VRG w segmencie odzieżowym nadal koncentruje się na zachowaniu pozycji lidera w segmencie eleganckiej mody męskiej. Jednocześnie w ofercie marek odzieżowych Grupy VRG coraz większy udział stanowi odzież typu casual i smart casual. Jest to odpowiedź na panujące trendy i oczekiwania klientów utrwalone w czasie pandemii Covid-19, upowszechnienie pracy zdalnej i styl życia, w którym dominującymi atrybutami ubioru stały się wygoda, prostota i komfort użytkowania odzieży. Podążanie za rynkiem oraz lepsze dopasowanie do poszczególnych grup konsumentów skłoniły nas do wyraźniejszego zróżnicowania marek Vistula, Bytom i Wólczanka pod względem estetycznym, stylistycznym, cenowym oraz w obszarze komunikacji marketingowej, przy zachowaniu wspólnego modelu dystrybucji” – czytamy dalej w raporcie.
W zakresie planów otwarć Grupa VRG planuje wzrost powierzchni w obu segmentach (o 4% r/r).
„W segmencie odzieżowym nastąpi dalsza optymalizacja sieci pod kątem liczby sklepów, przy równoczesnym otwarciu sklepów o większej powierzchni sprzedażowej (zwiększenie powierzchni o 4%). Jednocześnie planowany jest dalszy stabilny wzrost wielkości sieci w segmencie jubilerskim dzięki otwarciu nowych salonów własnych i franczyzowych (zwiększenie powierzchni o 7% r/r). W roku bieżącym planujemy uruchomienie pierwszego salonu w nowym formacie marki Vistula o powierzchni około 300 m kw., którego koncepcja podporządkowana będzie atrakcyjnej dla klienta prezentacji kolekcji męskiej i rozwijającej się kolekcji damskiej tej marki” – podano.
„Pomimo, iż Grupa VRG znajduje się aktualnie w stabilnej sytuacji finansowej, to w dalszym ciągu prowadzone będą działania zmierzające do optymalizacji wykorzystania kapitału obrotowego, a także stosowana będzie przemyślana polityka inwestycyjna oraz dyscyplina kosztowa” – wskazała spółka.
VRG podała też, że szereg inicjatyw, działań i procesów podjętych i zainicjowanych w spółkach Grupy VRG w roku ubiegłym w obszarze działalności operacyjnej będzie kontynuowanych i rozwijanych w roku bieżącym.
„Działania rozwojowe grupy kapitałowej w 2023 roku skupione będą na:
– dążeniu do utrzymania wzrostu przychodów w obu segmentach poprzez doskonalenie produktów marek Grupy VRG ze szczególną dbałością o jak najlepsze dopasowanie oferty do preferencji i potrzeb klienta i rozwój nowych asortymentów (zwiększenie szerokości kolekcji damskiej marki Vistula, nowe kategorie luksusowej biżuterii i zegarków w ofercie salonów W.Kruk);
– optymalizacji marży brutto w warunkach utrzymującej się inflacji; − nacisk na rozwój sprzedaży w kanale on-line dzięki pogłębionej integracji własnych kanałów off-line i on-line w ramach strategii omnichannelu, wprowadzaniu nowych funkcjonalności w sklepach internetowych, segmentacji informacji o kliencie w celu lepszego dostosowania produktów do jego potrzeb, rozwoju aplikacji sprzedażowych, wzmacnianiu obecności marek Grupy VRG w ofercie najbardziej znanych marketplace’ów i platform internetowych;
– zwiększeniu nakładów na marketing wizerunkowy w internecie i kanałach tradycyjnych;
– stałej poprawie jakości obsługi klienta w kanale stacjonarnym i internetowym” – czytamy w raporcie.
VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji „operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2022 r. wyniosły 1,27 mld zł. Spółka wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: ISBnews