Wakacje.pl nie zgadza się z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczącą ponad 1 mln zł kary nałożonej na spółkę i zapowiada, że będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne. Zarząd Wakacje.pl nie zgadza się z przyjętą przez prezesa UOKiK argumentacją, która była podstawą decyzji o ukaraniu, podkreślono.
„Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom” – czytamy w oświadczeniu spółki.
Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl, podkreślono.
„W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności” – powiedział prezes Wakacje.pl Dariusz Górzny, cytowany w oświadczeniu.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także największe biura podróży.
„W EXIM tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert, musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii” – powiedział prezes EXIM tours Marcin Małysz, cytowany w oświadczeniu.
„Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne” – wskazał wiceprezes Grecos Holidays Janusz Śmigielski, także cytowany w materiale.
Zarząd Wakacje.pl podkreśla, że nie zgadza się z decyzją UOKiK. Spółka będzie się od niej odwoływać i podejmować dalsze kroki prawne, zakończono.
UOKiK poinformował dziś, że zakwestionował wprowadzające w błąd informacje o cenach i nałożył ponad 1 mln zł kary na portal wakacje.pl. Jak wyjaśniano, prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. Utrudniało to podjęcie efektywnych decyzji zakupowych przez użytkowników portalu.
UOKiK wskazał też, że w toku jest również postępowanie przeciwko Travelplanet.pl, a także postępowania wyjaśniające dotyczące prezentowania cen przez biura podróży.
Źródło: ISBnews