Wartość rynku produktów bez recepty, takich jak leki OTC (ang. over-the-counter) i suplementy diety, przekroczyła 21 mld zł w 2024 r., wynika z raportu firmy PMR Market Experts.
Z raportu „Rynek produktów bez recepty w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029” wynika, że dynamiczny rozwój e-commerce wymusza na producentach i dystrybutorach elastyczność. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę, szeroki asortyment i możliwość porównania cen w internecie. Wszystko wskazuje na to, że cyfryzacja będzie jednym z głównych motorów zmian w tym sektorze.
Według badań, 87% Polaków regularnie kupuje leki OTC i suplementy diety. Choć apteki stacjonarne wciąż dominują na rynku, cyfryzacja powoli zmienia preferencje zakupowe. E-apteki i sklepy internetowe zyskują na znaczeniu, a udział sprzedaży online w najbliższych latach ma się jeszcze zwiększyć. Szacuje się, że do 2029 r. sprzedaż stacjonarna straci około 2 pkt proc. na rzecz zakupów internetowych.
„Na polskim rynku dominują trzy sieci apteczne: DOZ (Dbam o Zdrowie), Apteka Słoneczna i Gemini. DOZ zajmuje 20% rynku, wyprzedzając Aptekę Słoneczną (15%) i Gemini (13%). Mimo to aż 32% konsumentów wciąż wybiera lokalne, niezależne apteki. Indywidualne placówki stanowią 51% wszystkich aptek w Polsce, co pokazuje ich wciąż istotną rolę w sprzedaży stacjonarnej” – czytamy w komunikacie.
Starzejące się społeczeństwo wpływa na wzrost popytu na produkty dedykowane seniorom, takie jak preparaty wspierające układ ruchu czy sercowo-naczyniowy. Jednocześnie malejąca liczba urodzeń ogranicza zapotrzebowanie na produkty dla dzieci. Młodsze grupy wiekowe z kolei coraz częściej sięgają po suplementy na odporność, redukcję stresu czy zwiększenie poziomu energii. Wyraźnie rośnie też zainteresowanie produktami premium, które łączą wysoką jakość z wyspecjalizowanym działaniem.
W aptekach stacjonarnych największą popularnością cieszą się leki na przeziębienie, dolegliwości żołądkowe oraz środki przeciwbólowe. W internecie królują odżywki dla sportowców, witaminy, minerały oraz produkty do pielęgnacji włosów, skóry i paznokci, zakończono.
Źródło: ISBnews