Wieloletni trend wzrostowy na rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio kilka miesięcy temu został przerwany, a tendencja spadkowa wciąż się utrzymuje. Obecnie wartość tego sektora wynosi 224 mln zł, co oznacza osłabienie o 9% r/r, wynika z analiz firmy badawczej Consumer Panel Services GfK. Jednocześnie – w ujęciu całościowym – rynek kosmetyków rośnie i przekroczył poziom 9,2 mld zł (+8% r/r). Za ponad 40% tej kwoty odpowiada sieć Rossmann.
W okresie od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. wartość rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spadła o 9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Z kolei w ujęciu wolumenowym analitycy Consumer Panel Services GfK odnotowali spadek o 12%, podano.
„Główną przyczyną tych spadków jest fakt, że konsumenci rzadziej robią zakupy, a podczas jednej wizyty w sklepie kupują mniej wolumenowo. Jest to dość zaskakujący trend, który umacnia się od kilku miesięcy. Wcześniej, zwłaszcza w okresie pandemii, kategoria kosmetyków ekologicznych odnotowywała regularne wzrosty i wszystko wskazywało na to, że w kolejnych latach będzie coraz silniejsza. Tymczasem sytuacja gospodarcza skłania Polaków do oszczędności i do wyboru opcji korzystniejszych nie tyle dla środowiska, co dla portfela” – powiedziała konsultant w Consumer Panel Services GfK Magdalena Pac-Pomarnacka, cytowana w komunikacie.
Jednocześnie wartość całego rynku kosmetyków stale rośnie. W analizowanym okresie przekroczyła ona 9,2 mld zł, co oznacza wzrost o 8% r/r. Według danych firmy Consumer Panel Services GfK, przede wszystkim rosną kategorie kosmetyków marek własnych (+ 22%) oraz tych kupionych na promocji (+14%), podkreślono.
„To kolejny przykład tego, że konsumenci szukają oszczędności podczas codziennych zakupów. Obecnie triumf wiodą promocje, a także produkty marek własnych, które wyróżniają się dobrą relacją ceny do jakości i tym budują coraz większe zaufanie wśród nabywców. W przypadku marek własnych Polacy wydają najwięcej pieniędzy na kosmetyki do twarzy – dla tej kategorii odnotowaliśmy wzrost o 30% r/r. Wydatki na produkty do higieny osobistej zwiększyły się o 23%. Z kolei kosmetyki do makijażu odnotowały minimalny spadek o 1%” – dodała Pac-Pomarnacka.
W ujęciu wartościowym najsilniejszym kanałem zakupów z tego sektora są drogerie, z których pochodzi ponad 5 mld zł z ogólnej wartości rynków kosmetyków. Niekwestionowanym liderem wśród drogerii jest sieć Rossmann, która odpowiada za blisko 76% wartości z tego kanału. Na kolejnej pozycji plasuje się Hebe.
Drugim najważniejszym kanałem są dyskonty (1,87 mld zł), które w ostatnich latach dynamicznie zyskują na znaczeniu. Największe udziały, utrzymujące się na poziomie 80%, ma Biedronka. Podium zamykają supermarkety – tutaj liderem jest Dino, jedyna sieć w tym kanale, która tak intensywnie rośnie, zakończono.
Źródło: ISBnews