Wartość sprzedaży zrealizowanej przez polską branżę meblarską wyniosła 59,9 mld zł w 2021 r., co oznacza wzrost o 18% w skali roku, wynika z danych Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM). Prognozy Izby wskazują na dalszy wzrost – do 64,7 mld zł w tym roku (+8% r/r).
„Według raportu 'Polskie Meble Outlook 2022′, polska branża meblarska zakończyła ubiegły rok z rekordowym wynikiem sprzedaży, który wzrósł z 50,6 mld zł w 2020 r. do 59,9 mld zł w 2021 roku, co oznacza skok o 18% Wartość wyprodukowanych w 2021 roku mebli szacuje się na 46,9 mld zł co oznacza wzrost o 12% w porównaniu do 2020 roku. W 2022 roku prognozuje się wzrost wartości produkcji sprzedanej do poziomu 64,7 mld zł i wzrost wartości wyprodukowanych mebli do wartości 50,6 mld zł (+8%)” – czytamy w komunikacie.
Dobre wyniki sprzedaży nie oznaczają jednak, że polscy meblarze nie odczuwają negatywnych zjawisk w otoczeniu rynkowym. Znaczny wzrost kosztów surowców, materiałów, energii i wynagrodzeń odbija się na rentowności produkcji, która spadła z 6,7% w 2020 do poziomu 5% w 2021 r., dodano.
„Jestem przekonany, że rok 2022 będzie wymagającym rokiem dla polskich mebli. Jednak odpowiedź czy zdołamy podbić wyśrubowany wynik wartości sprzedaży zależeć będzie w równej mierze od determinacji jak i przygotowania do nadchodzących wyzwań” – powiedział właściciel B+R Studio, wykonawcy raportu, Tomasz Wiktorski.
Polska może się pochwalić największą liczbą pracowników w branży meblarskiej w Unii Europejskiej, a liczba pracujących tu osób przekracza 200 tys., co świadczy o tym, jak ważne miejsce zajmuje sektor meblarski w polskiej gospodarce, przypomina Izba.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli została powołana w 1996 r. w celu reprezentowania i obrony interesów zrzeszonych w niej podmiotów gospodarczych oraz kształtowania w obrocie gospodarczym zasad dobrego obyczaju i uczciwej konkurencji.
Źródło: ISBnews