Generatywna sztuczna inteligencja (gen AI) stanowi główny priorytet inwestycyjny w przypadku 68% prezesów z Polski i 69% prezesów w core countries, wynika z badania „KPMG CEO Outlook”. Czas oczekiwania na uzyskanie znaczącej stopy zwrotu z inwestycji wdrażającej genaAI w Polsce, który uzyskał najwyższy odsetek wskazań (44%) to okres powyżej 5 lat, w core countries najwyższy odsetek wskazań oczekiwanego czasu zwrotu inwestycji to okres między 3-5 lat (52% wskazań, w przypadku Polski – 32%).
„Już teraz większość firm skupia się na możliwościach rozwoju jakie daje genAI. Potwierdzeniem jest fakt, że 68% prezesów z Polski (w Core Countries 69%) stwierdziło, że pomimo trwającej niepewności gospodarczej sztuczna inteligencja jest w ich firmie głównym priorytetem inwestycyjnym. W biznesie inwestycje można sprowadzić do dwóch rodzajów: takich, które pomagają w zmianie modelu biznesowego oraz takich, które zwiększają wydajność i przekształcają modele operacyjne” – czytamy w raporcie.
Jak wynika z badania, największe korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji to personalizacja usług uwzględniająca zaangażowanie klientów oraz nowe produkty i możliwości rozwoju rynku według 24% prezesów w Polsce. Według 92% osób zarządzających największymi firmami w Polsce, genAI zwiększa ryzyko cyberataków.
Według prezesów core countries, zwiększona rentowność jest największą korzyścią płynącą z genAI – 22% wskazań (wobec 20% wskazań w Polsce).
Według polskich prezesów, największym wyzwaniem we wprowadzaniu AI okazały się możliwości techniczne i umiejętności wdrożenia sztucznej inteligencji w ich organizacjach (podkreśliło to aż 80% respondentów), na świecie – wyzwania etyczne (57% wskazań), a także brak przepisów dla danej branży w tym zakresie.
„Innymi dylematami z jakimi przychodzi mierzyć się liderom biznesu w tym temacie są brak regulacji, koszt i czas wdrażania czy adaptacja wśród pracowników. Co więcej, aż 88% respondentów z Polski uważa, że brak aktualnych przepisów i kierunków rozwoju dla generatywnej sztucznej inteligencji w branży, w której działają, będzie barierą dla sukcesu ich organizacji (69% z core countries) oraz że stopień regulacji dotyczących genAI powinien odzwierciedlać ten dotyczący zobowiązań klimatycznych (71% z core countries)” – czytamy dalej.
Kolejnym wyzwaniem wiążącym się z wdrażaniem sztucznej inteligencji w organizacjach jest cyberbezpieczeństwo, podano także .
„Według 92% osób zarządzających największymi firmami w Polsce (83% wskazań z Core Countries), generatywna sztuczna inteligencja jest mieczem obosiecznym, ponieważ może pomóc w wykrywaniu potencjalnych incydentów, ale równocześnie wyposażyć hakerów w nowe strategie i zwiększyć możliwości do cyberataków” – czytamy dalej.
Respondenci z Polski sceptycznie podchodzą do przewidywanego czasu oczekiwania na uzyskanie znaczącej stopy zwrotu z inwestycji we wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji, podano także.
„Największy odsetek ankietowanych twierdzi, że na zysk płynący z zastosowania rozwiązań AI będzie trzeba czekać przynajmniej pięć lat. Przedstawiciele core countries są bardziej optymistyczni pod tym względem i ponad połowa badanych oczekuje zwrotu z inwestycji w genAI już po czasie od trzech do pięciu lat” – podsumowano.
Jest to dziewiąta edycja globalnego i trzecia polskiego raportu „KPMG CEO Outlook”. Badanie, na którym opiera się aktualny raport zostało przeprowadzone w okresie od 15 sierpnia do 15 września 2023 roku i przedstawia perspektywę prezesów największych globalnych organizacji na przedsiębiorstwa i wzrost gospodarczy. W raporcie zostały omówione wyniki polskiej wersji badania przeprowadzonego wśród osób zarządzających największymi firmami w Polsce (25), które zestawiono z odpowiedziami liderów z tzw. core countries (1 325). Core countries stanowi grupa 11 krajów: Australia, Chiny, Francja, Hiszpania, Indie, Japonia, Kanada, Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Włochy.
Źródło: ISBnews