Wdrożenie GenAI w okresie 10 lat oraz rozwój skoncentrowany na pracownikach może wygenerować 570 mld zł do 2038 r., czyli dodatkowy 1 pkt proc. do średniej rocznej stopy wzrostu PKB w tym okresie, wynika z raportu Accenture. Jak wynika z badania, 40% respondentów nie przeprowadza żadnej analizy efektywności swoich inwestycji w GenAI.
„Menedżerowie często nie doszacowują możliwości gen AI. Ich zdaniem wzrost produktywności pracowników możliwy dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji wyniesie od 11 do 20%, podczas gdy badania naukowe wskazują, że w wysoko wykwalifikowanych zawodach może on wynieść nawet 40%. Dużo bardziej optymistyczni w swoich przewidywaniach są liderzy, którzy sami korzystają z gen AI” – powiedział dyrektor zarządzający Accenture w Polsce, lider praktyki sektora finansowego Karol Mazurek, cytowany w komunikacie
Raport Accenture „Czas na gen AI: czy branża finansowa wykorzysta tę szansę?” wyróżnia trzy główne scenariusze wdrożenia technologii gen AI: agresywny, ostrożny i skupiony na ludziach. Pierwszy polega na szybkim wdrożeniu technologii w ciągu pięciu lat i jest charakterystyczny dla organizacji, które stawiają głównie na obniżenie kosztów, jednak skutkiem ubocznym takiego podejścia może być też wzrost liczby osób poszukujących nowych możliwości zawodowych. Drugi scenariusz zakłada, że pełne wdrożenie technologii zajmie 15 lat. W Polsce, póki co, jest to dominujące podejście. Tymczasem najwięcej mogą zyskać przedsiębiorstwa, które postawią nie tylko na innowacje, ale i ludzi. Trzeci ze scenariuszy zakłada wdrożenie gen AI w okresie 10 lat oraz rozwój skoncentrowany na pracownikach, co przyniesie też największe korzyści całej gospodarce. Szacuje się, że dzięki takiemu podejściu w Polsce można by wygenerować 570 mld zł do 2038 r., czyli dodatkowy 1 pkt proc. do średniej rocznej stopy wzrostu PKB w tym okresie.
Badanie pokazuje, że w polskiej branży finansowej technologia gen AI może mieć ogromny wpływ na efektywność pracy. Osoby zatrudnione w sektorze finansowym spędzają aż 71%. swojego czasu na zadaniach, które mogą zostać zautomatyzowane lub wspierane przez gen AI. Obowiązki, którym poświęcają jedną trzecią (33%) czasu można w pełni zautomatyzować a te, które pochłaniają kolejne 38% – znacznie usprawnić dzięki sztucznej inteligencji.
„W ponad połowie firm sektora finansowego dominuje ostrożne i sceptyczne podejście do wdrażania gen AI. Jedynie 13% kadry zarządzającej deklaruje, że podchodzi do tematu w sposób proaktywny, wyprzedzając branżę. Natomiast 87% badanych nadal postrzega gen AI głównie jako narzędzie do redukcji kosztów, a nie do zwiększenia przychodów – co stanowi przeciwieństwo globalnych trendów, gdzie wartość ta wynosi jedynie 22%” – czytamy dalej.
Jak wynika z badania, 40% respondentów nie przeprowadza żadnej analizy efektywności swoich inwestycji w gen AI. 37% oblicza ROI, a 47% ocenia efektywność na podstawie poziomu redukcji kosztów. W opinii autorów badania, oznacza to, że wciąż wiele organizacji traktuje te inwestycje jako narzędzie do optymalizacji kosztów, a niekoniecznie jako sposób na zwiększenie przychodów czy poprawę innych wskaźników biznesowych.
„Kadra zarządcza wskazuje, że istotnymi barierami dla wdrożeń gen AI są brak dojrzałej infrastruktury technologicznej, w tym istotnego wykorzystania chmury oraz niedopracowane strategie dotyczące zarządzania danymi. Tymczasem te fundamenty technologiczne są kluczowe, aby szybko i efektywnie wdrażać nowe rozwiązania w obszarze gen AI. Większość firm zatrzymała się na etapie testowania rozwiązań i pilotaży, napotykając trudności z ich skalowaniem i wprowadzaniem do operacyjnego użytku” – powiedział dyrektor zarządzający Accenture w Polsce, lider praktyki Data & AI Dawid Osiecki.
Sektor finansowy wskazuje też na brak odpowiednich wytycznych, które jasno określałyby zasady odpowiedzialnego wdrożenia gen AI. Wpływ niejasnych interpretacji regulacji na niską gotowość organizacji do inwestowania w sztuczną inteligencję podkreśla 67% menedżerów, zaś, 83% respondentów uważa, że obecne przepisy nie sprzyjają efektywnej implementacji AI w branży finansowej.
W raporcie wskazano również, że prawie 30% pracowników deklaruje, że obecnie używa i planuje dalej używać narzędzi opartych na gen AI w swojej pracy. Kolejne 38% chce zacząć to robić.
Ankieta pracownicza została przeprowadzona w sierpniu 2024 roku na próbie 600 pracowników reprezentujących branżę bankową, ubezpieczeniową i rynki kapitałowe w Polsce. Została zachowana reprezentatywność próby w zakresie branż, wielkości i typu firmy oraz zajmowanych stanowisk. Ankieta wśród kadry menedżerskiej została przeprowadzona we wrześniu 2024 roku na próbie 30 reprezentantów najwyższej kadry menedżerskiej w branży bankowej, ubezpieczeniowej i rynków kapitałowych w Polsce
Źródło: ISBnews