Wedel odda do użytku nową inwestycję na warszawskiej Pradze, w tym m.in. interaktywne muzeum „Fabryka Czekolady”, 4 września br., zapowiedział dyrektor zarządzający Maciej Herman. Wielkość inwestycji w samo muzeum wraz z infrastrukturą i częścią produkcyjną sięgnęła ok. 200 mln zł, zaś całość inwestycji (o wartości ok. 300 mln zł) ma zapewnić spółce moce produkcyjne do 2027-2028 roku, a następnie w 2028-2029 zacząć produkcję także w nowej lokalizacji.
Inwestycje firmy Wedel na Pradze to nie tylko muzeum, ale też nowe linie produkcyjne oraz laboratorium R&D (Badań i Rozwoju). Część nowego budynku (około połowy) to nowa przestrzeń produkcyjna, czyli linie produkcyjne, które zostaną przeniesione ze starszej części fabryki, zaś w tej starszej części fabryki będą zainstalowane nowe linie produkcyjne. Łączne wydatki na tę inwestycję – oprócz muzeum – miały sięgać według wcześniejszych zapowiedzi ok. 300 mln zł.
„Otwarcie Muzeum Fabryka Czekolady nastąpi 4 września, czyli w Międzynarodowym Dniu Czekolady. Projekt ten rozpoczęliśmy w 2019 r. i chcemy pokazać, że historia czekolady i firmy E.Wedel w dużym stopniu jest też historią naszego kraju na przestrzeni 170 lat, od momentu kiedy Polski jeszcze nie było na mapie świata. Muzeum nie tylko opowiada historię czekolady, bo turyści będą mogli obejrzeć na żywo np. proces powstawania czekolady, wystawa będzie interaktywna i będzie angażowała wszystkie zmysły w tym węch, słuch i smak. Projekt rewitalizacji i powiększenia budynku, w którym jest muzeum, konstrukcja, wyposażenie muzeum plus produkcji to inwestycje prawie 200 mln zł” – powiedział Maciej Herman podczas konferencji prasowej zapowiadającej otwarcie muzeum.
„Muzeum to połowa tego budynku, a druga połowa to część produkcyjna, gdzie na trzech piętrach będą nowe linie produkcyjne dla produktów Baryłki, Sezamki i Czekotubki” – wyjaśnił dyrektor zarządzający.
Pytany do kiedy starczy firmie mocy produkcyjnych dzięki tej inwestycji, Herman powiedział: „Planujemy też postawić jedną dużą linię produkcyjną, która zacznie działać od 2026 roku i to będzie koniec naszych możliwości produkcyjnych”.
„Pod względem produkcyjnym przestrzeni nam wystarczy do 2027-2028, ale musimy się już zacząć rozglądać za nową lokalizacją do produkcji, tak aby w 2028-2029 roku zacząć produkować w nowym miejscu” – dodał dyrektor zarządzający. Wcześniej mówił o ewentualnej budowie nowej fabryki od podstaw lub akwizycjach.
Herman wskazał też, że dzięki muzeum „Fabryka Czekolady” Wedel chce m.in. zwiększyć świadomość marki wśród turystów zagranicznych, co może pomóc w zwiększaniu eksportu.
„Ważnym elementem naszej strategii jest eksport – obecnie do 60 krajów – który stanowi ok. 10% naszej sprzedaży, a poprzez muzeum będziemy budować markę E.Wedel wśród turystów zagranicznych, żeby to była marka o jeszcze większym zasięgu na skalę europejską i światową” – powiedział dyrektor zarządzający.
Dyrektor muzeum Robert Zydel przekazał zaś, że za projekt architektoniczny budynku muzeum odpowiada pracownia BIM Architekci.
Herman podtrzymał też plany rozwoju Pijalni Czekolady E.Wedel, których spółka otwiera po kilka rocznie i obecnie jest to ok. 40 lokali, stąd w środku starszej części będzie też znajdowała się Manufaktura Rarytasów, które tworzone są ręcznie i sprzedawane w pijalniach, czyli będzie to mała fabryczka wewnątrz dużej fabryki.
Wedel, należący do japońskiej Grupy Lotte, to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45% polskiego rynku słodyczy czekoladowych.
Źródło: ISBnews