Niemal 70% Polaków twierdzi, że inwestycje w sieci komórkowe są fundamentem rozwoju Polski. Jako odpowiedzialnych za ten obszar wskazują po równo firmy telekomunikacyjne (71%) oraz władze lokalne i samorządowe (69%), wynika z badania „Oczekiwania Polaków wobec nowych technologii i komunikacji” przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) przez Kantar Polska oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski.
„Polacy są pozytywnie nastawieni do nowych technologii i postrzegają je jako czynnik ułatwiający ich codzienne życie – to główna konkluzja badania przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji przez Kantar Polska oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski. Jednak, chociaż dostrzegamy wiele korzyści płynących z technologii i chętnie ich używamy na co dzień, wciąż są jeszcze osoby, które mają w stosunku do nich obawy” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Z kolei 67% przebadanych Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że „nauka i technologia sprawiają, że nasze życie jest łatwiejsze oraz bardziej komfortowe” (w 2021 r. było to 59%), a 60% uważa, iż „dzięki nauce i technologii świat jest lepszy” (wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z 2021 r.). Postęp technologiczny w opinii przebadanych Polaków w nierozerwalny sposób wiąże się z rozwojem sieci komórkowych. To trend zgodny z danymi rynkowymi udostępnianymi m.in. przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, które od lat potwierdzają konsekwentny wzrost liczby użytkowników Internetu, także mobilnego, podano także.
„W efekcie, jak pokazuje badanie PIIT i KUL, 68% Polaków sądzi, że rozwój sieci komórkowych jest niezbędny do społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Podobny odsetek respondentów wskazuje, że dzięki zasięgowi w telefonie czują się bezpieczniej, a łączność bezprzewodowa poprawia jakość ich życia. Co więcej, ponad połowa respondentów zamierza korzystać z 5G czy 6G. W 2021 roku takie deklaracje składało tylko dwie piąte respondentów. Co przyczyniło się do skoku tej liczby o połowę w ciągu 2 lat? Coraz więcej osób widzi, w jakim stopniu nowe technologie w smartfonach wspierają codzienne życie i jakie trudności powoduje ich brak” – czytamy dalej.
Ponadto, 86% badanych przez PIIT i KUL stwierdziło w badaniu, że w ostatnim czasie nie zetknęło się z informacjami na temat pola elektromagnetycznego.
„PIIT od lat postuluje konieczność szerszego kształcenia i edukacji w zakresie PEM i nowych technologii. To zadanie, które wymaga współpracy nie tylko instytucji rządowych i samorządowych, ale również sfery naukowej, organizacji pozarządowych i biznesu. Edukacja w tych obszarach to nie tylko kwestia podniesienia ogólnej wiedzy społeczeństwa, ale również konieczny krok do przyspieszenia procesu digitalizacji naszego życia” – powiedział prezes PIIT Andrzej Dulka, cytowany w komunikacie.
Połowa respondentów (51%) uważa, że pole elektromagnetyczne może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie.
„Polacy chętnie korzystają z nowych technologii zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Przede wszystkim do utrzymywania kontaktu z rodziną i znajomymi. Chętnie korzystają również z nawigacji GPS, bankowości elektronicznej, robią zakupy online, a także udostępniają treści w mediach społecznościowych czy załatwiają sprawy urzędowe przez sieć. Użyteczność technologii w dużej mierze zależy jednak od dobrego zasięgu. Generalnie Polacy są z niego zadowoleni. Praktycznie cały kraj jest pokryty siecią, która działa w oparciu o technologię 4G, a w wielu miejscach (głównie w miastach) można również skorzystać z najnowszej generacji łączności komórkowej – 5G. 72% badanych nie doświadcza problemów z zasięgiem sieci komórkowej lub są one sporadyczne. Równocześnie połowa respondentów wskazuje, że w przypadku braku zasięgu odczuwa niepokój, niepewność lub zagrożenie” – napisano w komunikacie.
Badani widzą potrzebę dalszej rozbudowy sieci telekomunikacyjnej w celu poprawy jakości połączeń z rodziną i znajomymi czy numerami alarmowymi, a także poprawienia precyzyjności nawigacji. Inne obszary oparte na sieci bezprzewodowej to, których dalszego rozwoju chcą badani, to bankowość elektroniczna, e-administracja oraz zakupy online. W sumie prawie 8 na 10 osób twierdzi, że dalszy rozwój technologii poprawi ich życie, wymieniono również.
Za zapewnienie odpowiedniego zasięgu odpowiadają, według badania, operatorzy telekomunikacyjni oraz jednostki samorządu terytorialnego, które w opinii respondentów są kluczowym partnerem dla telekomów. Badani wymieniają m.in. upraszczanie procedur administracyjnych, podejmowanie konkretnych działań na rzecz budowy infrastruktury komunikacyjnej oraz przeznaczanie większej ilości środków publicznych na rozbudowę sieci na słabiej zaludnionych terenach. Co dziesiąty przebadany Polak nie dostrzega żadnego wsparcia samorządu dla rozwoju technologii telekomunikacyjnych w jego miejscu zamieszkania.
Raport „Oczekiwania Polaków wobec nowych technologii i komunikacji” opublikowany przez Centrum Analiz Ekonomicznych i Społecznych KUL przygotowany został na podstawie bezpośrednich, wspomaganych komputerowo wywiadów przeprowadzanych w reprezentatywnej statystycznie populacji mieszkańców Polski w wieku 15 lat+.
Źródło: ISBnews