Blisko trzy czwarte producentów części samochodowych zanotowało wzrost sprzedaży r/r w II kwartale 2023 r., w tym wzrosty powyżej 10% dotyczyły prawie jednej czwartej ankietowanych, wynika z badania przeprowadzonego przez MotoFocus.pl, we współpracy z Santander Bank Polska i Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH). Większość ankietowanych firm spodziewa się dalszych wzrostów sprzedaży.
„Pomimo różnych utrudnień w działalności, w tym znacznego wzrostu kosztów, spowolnienia gospodarczego i niskiej siły nabywczej wynagrodzeń konsumentów, zdecydowana większość ankietowanych przewiduje wzrost wolumenów sprzedaży. Jedynie co dziesiąty ankietowany oczekuje spadków. Wynika to zapewne z niskich poziomów uzyskanych rok wcześniej przy jednoczesnym założeniu utrzymania trwającej od początku roku wysokiej, w relacji do dwóch poprzednich lat, produkcji samochodów w Europie. Należy podkreślić, że jednym z głównych ryzyk dla tej prognozy są wciąż niskie poziomy bieżących zamówień na samochody” – powiedział analityk sektorowy w Santander Bank Polska Radosław Pelc, cytowany w komunikacie.
Kluczowym obecnie problemem, z którym mierzą się firmy w Polsce jest wzrost kosztów działalności. Nie inaczej jest w motoryzacji. Wzrosty kosztów odczuło ponad 95% ankietowanych firm produkujących części. Na domiar złego wzrosty powyżej 10% dotyczyły ponad połowy firm. To kolejny kwartał wzrostu kosztów produkcji, a w najbliższej przyszłości nie widać perspektyw na zmianę sytuacji. Przy bardzo niskiej rentowności firm produkujących części motoryzacyjne takie wzrosty należy uznać za niepokojące, wynika z materiału.
Ponad jedna trzecia firm w I połowie 2023 roku zanotowała wzrost rentowności. Jest to zgodne z przewidywaniami dotyczącymi całego 2023 roku. Po wybuchu pandemii COVID-19 rentowność producentów części motoryzacyjnych znacząco spadła i utrzymuje się na niebezpiecznie niskich poziomach. Według CLEPA Pulse Check za I kw. 2023 roku 67% respondentów spośród zbadanych europejskich producentów części wskazuje, że ich poziom rentowności operacyjnej znajduje się poniżej 5%, podkreślono również.
W przypadku dystrybutorów części samochodowych, blisko dwie trzecie ankietowanych osiągnęło wzrost sprzedaży powyżej 10% r/r w II kwartale br. Spadki zanotowało mniej niż 10% i były to spadki jednocyfrowe. Należy zauważyć, że zanotowane wzrosty były znacząco wyższe od prognoz z poprzedniego kwartału. Ponad 85% firm zwiększyła sprzedaż, podczas gdy wtedy 66% ankietowanych spodziewało się wzrostów.
Jeśli chodzi o warsztaty samochodowe, ponad połowa widzi rosnącą liczbę zleceń i klientów, natomiast 25% doświadczyło spadku. Także ponad połowa ankietowanych warsztatów zanotowała wzrost przychodów rok do roku. Widoczne jest, że liczba warsztatów deklarujących większe przychody i wzrost klientów jest podobna. Trudno jednak wywnioskować, w jakim stopniu na przychody wpływa liczba klientów, a na ile wynika to ze wzrostu cen usług. Zdecydowana większość warsztatów planuje więc w najbliższym czasie podnieść ceny usług, a ponad 70% zamierza je podnieść o ponad 5%, podsumowano.
Źródło: ISBnews