Wittchen podtrzymuje prognozy dwucyfrowej dynamiki przychodów ze sprzedaży w 2023 r.; wstępne dane dotyczące sprzedaży w kwietniu pokazują dynamikę wzrostu rzędu 52% r/r do 33,4 mln zł, poinformowali przedstawiciele spółki. Prezes zapowiedział też, że spółka chciałaby wybudować drugie centrum logistyczne o powierzchni 30-50 tys. m2 za rok.
„Bardzo cieszymy się z tej sprzedaży w kwietniu, bo mamy 52-proc. wzrost sprzedaży, a w maju dynamika jest zadowalająca. […] Podtrzymujemy nasze plany na 2023 r., czyli kontynuację dwucyfrowych dynamik sprzedaży i szybszy wzrost przychodów zagranicznych niż w kraju, a także stabilizację marży brutto na wysokich poziomach oraz stabilizacji marży operacyjnej” – powiedział prezes Jędrzej Wittchen podczas wideokonferencji.
„Chcielibyśmy przekroczyć kolejną magiczną wartość sprzedaży, chcielibyśmy zrealizować te wszystkie otwarcia sklepów zagranicznych i stacjonarnych i chcielibyśmy wybudować drugie centrum logistyczne za rok. Wyczuwacie chyba Państwo optymizm u nas i spodziewamy się dobrego roku, takiego jak te pierwsze miesiące” – dodał prezes, pytany jaki jest najważniejszy cel na 2023 r.
Obecnie spółka posiada własne centrum logistyczne w Palmirach (13,9 tys. m2) i stąd obsługuje większość zamówień we wszystkich krajach, w których jest obecna.
Manager ds. finansów i rozwoju Grzegorz Ochędzan zaznaczył też, że spółka jest dobrze przygotowana na 2023 r.
„Mamy szeroki wybór kolekcji i rozwijamy kolekcję torebek, walizek i akcesoriów do podróży, co jest związane z dużym popytem i powrotem do zainteresowania podróżami” – dodał.
Podtrzymał też wcześniejsze zapowiedzi rozwoju na rynkach zagranicznych.
W tym roku spółka chce otworzyć salony własne w Rumunii i w Niemczech, a ogólnym celem na 2023 r. jest 8 e-sklepów i 45 marketplace’ów.
„Planujemy dalszy rozwój geograficzny również poprzez salony własne np. w Rumunii i Niemczech. Zawsze w pierwszym etapie wykorzystujemy do ekspansji marketplace’y co jest wygodne i nie generuje potrzeb kapitałowych, żeby zaistnieć w danym kraju, a w zależności od dalszego rozwoju, w kolejnym etapie decydujemy się na otwarcie własnego e-sklepu i potem salonów stacjonarnych i uważamy że teraz jest moment, żeby zaistnieć i otworzyć własne salony w Niemczech i Rumunii. Planujmy też otworzyć e-sklepy na Słowacji i w Austrii” – powiedział Ochędzan.
Spółka chce też w tym roku zwiększyć liczbę salonów własnych do 124 ze 115 na koniec 2022 r., a powierzchnię do 10 260 m2 z 9 589 m2 na koniec 2022 r. i 9 794 m2 na koniec I kwartału 2023 r.
Pytany czy w 2023 r. jest możliwa marża operacyjna powyżej 20% prezes odpowiedział: „Jesteśmy bardzo ambitni i chcemy, aby ta marża była na tak wysokim poziomie. Niestety, jesteśmy w takiej sytuacji, w jakiej jesteśmy i taką sytuację trzeba wykorzystać do rozwoju, ale mam nadzieję, że będziemy chcieli osiągać takie poziomy”.
Dodał, że spółka nie przewidujemy zwiększania kosztów marketingowych, ani też znaczących wzrostów wynagrodzeń, a Ochędzan zapowiedział też, że koszty programu motywacyjnego będą w kolejnych miesiącach nisze niż w I kwartale.
Prezes zapewnił też, że Wittchen jest i nadal będzie spółką dywidendową.
Wcześniej spółka podała, że w I kwartale 2023 r. odnotowała 10,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 4,95 mln zł zysku rok wcześniej, zysk operacyjny wyniósł 12,45 mln zł wobec 6,38 mln zł, a skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 96,34 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 64,29 mln zł.
Spółka wskazała, że wysokie dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w I kwartale 2023 r. to efekt korzystnych trendów na wszystkich liniach biznesowych. Podkreśliła też rozwój własnych e-sklepów i marketplace’ów, wysoki wzrost sprzedaży zagranicznej oraz krajowej i poszerzenie asortymentu na marketplace. Wzrost sprzedaży stacjonarnej ze względu na intensyfikację sprzedaży w tym kanale.
Wydatki inwestycyjne wzrosły do 1,9 mln zł w I kwartale 2023 r. i zostały przeznaczone na modernizacje lokali i środki transportu.
Spółka podała, że sprzedaż online wzrosła o 55% do 49,9 mln zł w I kwartale 2023 r. z 32,2 mln zł rok wcześniej, zaś stacjonarna wzrosła o 44% r/r do 35,2 mln zł z 24,5 mln zł.
Powierzchnia (z franczyzą) wzrosła o 4,0% do 9 794 mkw, a liczba salonów łącznie wzrosła do 115 z 114 rok wcześniej, w tym w Polsce 95 salonów własnych (spadek o 2), w Czechach 7 salonów własnych (+ 1), na Węgrzech 3 salony własne (+ 2) oraz 10 salonów franczyzowych na Ukrainie (bez zmian).
Liczba własnych e-sklepów pozostała na poziomie 6 (w Polsce, Czechach, Niemczech, Ukrainie na Węgrzech oraz Rumunii, a zawieszone działanie sklepu w Rosji), a liczba marketplace’ów wzrosła o 9 do 40 w I kwartale 2023 r. w ujęciu r/r. Kluczowi partnerzy lokalni to: Allegro i Empik oraz międzynarodowi: Zalando, Amazon.
Marża brutto na sprzedaży wzrosła o 0,7 punktu proc. do 63,0% na co miały wpływ korzystne ceny zakupu, ograniczenie głębokich przecen r/r.
Wittchen jest sprzedawcą dodatków i akcesoriów skórzanych. Prowadzi także sprzedaż obuwia i odzieży skórzanej oraz akcesoriów podróżnych. Spółka jest notowana na GPW od 2015 r., wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 406 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews