W przemyśle motoryzacyjnym w I kw. tego roku zamiast oczekiwanego wzrostu m.in. produkcji sprzedanej i eksportu odnotowano spadki; także wyniki za I półrocze 2022 roku będą gorsze od tych za analogiczny okres zeszłego roku, prognozuje AutomotiveSuppliers.
Od kilkudziesięciu miesięcy zakłady produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego mierzą się z ciągle zmieniającą się rzeczywistością. W I kwartale br. do wyzwań związanych z funkcjonowaniem w warunkach COVID-19, niedoboru półprzewodników i wysokich cen surowców, doszły skutki rosyjskiej agresji na Ukrainę.
„Nasz wschodni sąsiad jest istotnym producentem wiązek elektrycznych do aut wytwarzanych w krajach UE. […] Przerwanie łańcuchów dostaw spowodowało, że pod koniec lutego i w marcu w bardzo wielu przypadkach ograniczano a nawet zawieszano produkcję pojazdów, co negatywnie wpłynęło także na dostawców komponentów. Zamiast oczekiwanego wzrostu m.in. produkcji sprzedanej i eksportu, w I kwartale 2022 roku miały miejsce ich spadki” – powiedział partner w AutomotiveSuppliers Rafał Orłowski, cytowany w komunikacie.
W I kwartale 2022 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła poziom 45 mld zł. To o 2% mniej niż przed rokiem.
„Wynik w minionym kwartale byłby lepszy niż przed rokiem ale w marcu przemysł motoryzacyjny w Europie, w tym w Polsce, bardzo silnie odczuł skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę. […] Przerwane zostały łańcuchy dostaw, co doprowadziło do ograniczenia produkcji samochodów i pojazdów ciężarowych” – skomentował Orłowski.
W I kwartale 2022 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 8,29 mld euro, co oznacza spadek o 5,7% r/r. W minionym kwartale na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła 3,45 mld euro (wzrost o 5,8% r/r), podano także w materiale.
„Sytuacja w II kwartale jest również trudna i skomplikowana. Po początkowych bardzo dużych problemach wynikających z braku dostaw wiązek elektrycznych, dzięki wznowieniu ich produkcji z fabrykach zlokalizowanych w zachodniej części Ukrainy i 'zdublowaniu’ jej produkcji w innych krajach, możliwe było ustabilizowane tego fragmentu łańcucha dostaw. Jednak straty w europejskiej produkcji motoryzacyjnej, szczególnie w kwietniu, były duże. Dodatkowo branża nadal boryka się z kryzysem chipów, co jest znów silnie widoczne pod koniec czerwca tego roku. AutomotiveSuppliers prognozuje, że także wyniki za I półrocze 2022 roku będą gorsze od tych za analogiczny okres zeszłego roku” – czytamy w komunikacie.
Jak podawało wcześniej AutomotiveSuppliers, w I półroczu 2021 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła wartość 87,81 mld zł, co oznacza wzrost o 42,4% r/r. . Eksport w tym okresie osiągnął rekordowy poziom 17,08 mld euro (wzrost o 42,7% r/r).
AutomotiveSuppliers to firma, która od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Źródło: ISBnews