Stosunkowo niskie zdolności produkcyjne branży kosmetycznej na Węgrzech oraz ogólnoeuropejski wzrost kosztów wytwarzania, który może dotknąć bardziej kraje, w której branża jest słabiej rozwinięta stanowią szansę dla polskich firm kosmetycznych, ocenia w rozmowie z ISBnews Marcin Karaskiewicz, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Budapeszcie.
Obecnie eksport polskich kosmetyków na Węgry odnotowuje stabilny wzrost na poziomie do 10% r/r.
„Ze względu na stosunkowo niskie zdolności produkcyjne krajowej branży kosmetycznej, Węgry co roku odnotowują większy deficyt w handlu zagranicznym w kategorii produktów pielęgnacyjnych. Zapotrzebowanie na kosmetyki starają się od kilku lat zaspokajać koncerny z Niemiec, Francji oraz polscy producenci” – powiedział ISBnews Karaskiewicz.
„Z kolei eksport polskich kosmetyków na Węgry odnotowuje stabilny, wysoki wzrost na poziomie nawet 10% r/r. Biorąc pod uwagę zakłócenia łańcuchów dostaw niektórych surowców, wzrost cen energii i opakowań, koszty produkcji przemysłu kosmetycznego w UE mogą wzrosnąć nawet o 30%. Szczególnie podatne na wahania cen i braki surowców mogą okazać się kraje, których branża kosmetyczna jest słabo rozwinięta i uzależniona od zagranicznych dostawców” – dodał.
Wskazał, że na tym polu polskie firmy z praktycznie nieograniczonymi możliwościami produkcyjnymi (od opracowania formuły, poprzez produkcję, kończąc na opakowaniu) mogą stać się jeszcze atrakcyjniejszym partnerem dla węgierskich dystrybutorów.
„Pomimo ogromnej konkurencji na rynku kosmetycznym, węgierscy klienci chętnie zerkają w stronę polskich kosmetyków. Podobnie jak inne produkty 'made in Poland’, cieszą się one dobrą opinią w tym kraju. Ma to również przełożenie na zainteresowanie dystrybutorów, którzy niejednokrotnie na własną rękę poszukują dostawców z Polski” – podsumował kierownik.
Węgierskie biuro PAIH organizuje 12 września bezpłatne webinarium dla przedsiębiorców z branży kosmetycznej.
PAIH jest instytucją doradczą wchodzącą w skład Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Misją PAIH jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw oraz realizacja polskich inwestycji w kraju. Wzmacnia rozpoznawalność polskich marek na międzynarodowych rynkach, promuje rodzime produkty i usługi oraz rozwiązania technologiczne made in Poland.
Źródło: ISBnews