Dynamika wzrostu rejestracji nowych samochodów w Polsce powinna się utrzymać w II półroczu br. na poziomie porównywalnym do I półrocza i wynieść powyżej 5%, poinformował ISBnews prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.
„Z jednej strony na razie obserwujemy wzrosty i rynek ładnie się rozwija, z drugiej strony słychać sygnały z sieci dealerskiej, że liczba klientów odwiedzających salony spada. Pytanie, czy to się przełoży na sprzedaż, czy może jest to efekt większej aktywności klientów online w procesie przygotowania do zakupu. Generalnie jednak spodziewam się, że wyniki rejestracji na koniec 2023 r. będą porównywalne do tych po I półroczu, gdy wzrost wyniósł niecałe 6%” – powiedział Drzewiecki w rozmowie z ISBnews.
Zastrzegł, że wciąż problemem jest wysoka inflacja, choć ceny nowych samochodów rosną ostatnio wolniej od wskaźnika inflacji.
„W czerwcu średnia cena nowego samochodu wzrosła o 6,91% r/r, w tym samochody z silnikiem diesla podrożały o 8%, z silnikiem benzynowym o 6,7%, a z silnikiem elektrycznym o 1,6%” – podkreślił szef IBRM Samar.
W jego ocenie, jeżeli nie zdarzy się nic nieprzewidywalnego, w kolejnych latach rynek również powinien rosnąć stabilnie, średnio o ok. 5% rocznie, bo wciąż mamy stosunkowo niewielkie nasycenie w porównaniu do Europy Zachodniej.
„Jest jednak wiele potencjalnych czynników, które mogą zakłócić ten spodziewany, naturalny rozwój, dlatego dziś jest bardzo trudno prognozować rozwój rynku. Nie wiadomo choćby co z normą Euro 7. Producenci samochodów wciąż walczą, żeby nie wprowadzać kosztownej nowej normy emisji spalin przed 2035 rokiem, bo jej wprowadzenie znacząco podwyższy ceny samochodów, co może przełożyć się na spadki sprzedaży. Nie wiadomo też, jak będzie rozwijał się rynek samochodów używanych. Na Zachodzie też są grupy konsumentów, którzy coraz mniej chętnie będą się pozbywać pojazdów spalinowych. Wreszcie, na rynek wchodzą konsumenci, dla których bardziej liczy się możliwość korzystania z auta niż jego posiadanie, stąd rosnąca popularność systemów carsharingowych, które do tej pory stanowiły raczej margines rynku” – podsumował Drzewiecki.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar działa na rynku od 20 lat. Jego działalność obejmuje gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Źródło: ISBnews