Wzrost wynagrodzeń w centrach usług biznesowych w Polsce nie przekracza obecnie 5%, podczas gdy wcześniej wynosił zwykle dwucyfrowe wartości rok do roku, wynika z danych firmy doradztwa personalnego i rekrutacji specjalistów oraz średniej i wyższej kadry zarządzającej – Michael Page.
„Obecnie można zauważyć stagnację w dynamice wzrostu wynagrodzeń w centrach usług biznesowych w Polsce. Ogólny wzrost w sektorze nie przekracza 5%, podczas gdy wcześniej wynosił zwykle dwucyfrowe wartości rok do roku. W niektórych obszarach, takich jak IT, dynamika jest minimalna, a w przypadku Software Development nawet poniżej poziomu inflacji, co stanowi nietypowe zjawisko dla tej branży” – czytamy w komunikacie.
Jednocześnie specjaliści FP&A (Financial Planning & Analysis) czy wdrożeniowcy systemów ERP odnotowują dwucyfrowe wzrosty wynagrodzeń dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na ich kompetencje w procesach centralizacji usług, wskazano także.
„Eksperci ERP w Polsce wyróżniają się wysokimi kompetencjami i dostępnością, co przyciąga zagranicznych inwestorów i sprzyja tworzeniu nowych centrów usług wspólnych. Natomiast globalne trendy, zwłaszcza na rynkach wysoko rozwiniętych, ograniczają popyt na deweloperów oprogramowania, co hamuje wzrost ich wynagrodzeń. Obecna sytuacja okazuje się korzystna dla biznesu i inwestorów, choć mniej sprzyjająca dla pracowników sektora” – skomentował senior director w Michael Page Business Services & Technology Kacper Grabowski, cytowany w komunikacie.
FP&A Manager może obecnie zarobić nawet do 35 tys. zł brutto miesięcznie (maksymalna stawka w ubiegłym roku wyniosła 28 tys. zł brutto), co daje wzrost aż o 25% r/r.
Profil polskich centrów usług biznesowych ewoluuje w stronę bardziej zaawansowanych funkcji, takich jak analiza biznesowa i zarządzanie danymi, co zwiększa zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników, podano też w informacji.
„Automatyzacja procesów finansowych i księgowych oraz wdrażanie systemów ERP stają się standardem, zmniejszając jednocześnie liczbę potrzebnych specjalistów do wykonywania tych samych zadań. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii kluczowe znaczenie zyskują umiejętności adaptacyjne i elastyczność, które pozwalają na szybkie przyswajanie nowych rozwiązań technologicznych i metod pracy” – czytamy dalej.
Zgodnie z raportem „Talent Trends 2024”, 59% pracowników centrów usług biznesowych w Polsce aktywnie poszukuje nowych możliwości zawodowych. Najczęściej wskazywanymi motywacjami są wyższe wynagrodzenie (74%), jasna ścieżka kariery (52%) oraz poczucie celu na stanowisku (43%). W odpowiedzi na te wyzwania BSC coraz częściej podejmują działania prowadzące do rozszerzenia zakresu obsługiwanych klientów. W rezultacie można spodziewać się większego współdzielenia zasobów w modelu joint venture, wskazała firma.
„Centra usług biznesowych zmierzają w kierunku obsługi bardziej złożonych procesów dla swoich spółek-sióstr, rozszerzając rolę centrali, która kiedyś świadczyła usługi np. marketingowe czy prawne dla wszystkich spółek grupy kapitałowej. Obecnie funkcje te przenoszone są do Polski, gdzie realizowane są bardziej zaawansowane i krytyczne procesy. Proste, odtwórcze zadania, które były kiedyś realizowane w centrali lub później w pierwszych SSC, są teraz zastępowane przez automatyzację lub przenoszone do najtańszych ośrodków w Azji” – podsumował ekspert Michael Page.
Źródło: ISBnews