Łączne zaangażowanie Banku Pekao w finansowanie komunikacji miejskiej w Polsce jest na poziomie 3,5 mld zł, podał bank. W piątek nastąpiło oficjalne otwarcie nowej linii tramwajowej w Toruniu, łączącej północną część miasta z centrum – projekt ten był współfinansowany przez Pekao.
„Bank Pekao jest liderem w finansowaniu projektów sektora publicznego, w tym także zrównoważonych projektów komunikacji miejskiej, jakim jest publiczny transport szynowy. Toruń jest jednym z ośmiu polskich miast, w których rozwój ekologicznego transportu tramwajowego jest finansowany przez Bank Pekao, co daje nam ponad 50% udziału w rynku. Łączne zaangażowanie banku w finansowanie komunikacji miejskiej w Polsce jest na poziomie 3,5 mld zł. W obszarze transportu szynowego, poza tramwajowym, jesteśmy także wiodącym bankiem w finansowaniu rozwoju komunalnego transportu kolejowego: Pekao udzielił dotychczas finansowania trzem samorządowym spółkom kolejowym w łącznej kwocie ok. 1 mld zł” – powiedziała dyrektor Departamentu Sektora Publicznego w Banku Pekao Agnieszka Pietkun, cytowana w komunikacie.
25 sierpnia nastąpiło oficjalne otwarcie nowej linii tramwajowej w Toruniu łączącej północną część miasta z centrum (w ciągu ulic Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory, Watzenrodego, Strobanda do pętli przy ul. Heweliusza).
„Dzięki inwestycji w Toruniu przybędzie m.in. blisko 13 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w tym 5,2 tys. metrów pojedynczego toru zielonych torowisk, 27 platform przystankowych, w tym 14 zielonych przystanków. Tym samym łączna długość, liczącej przeszło 130 lat, toruńskiej sieci tramwajowej sięgnie około 66,5 tys. metrów pojedynczego toru” – dodała Pietkun.
Budowa nowej linii tramwajowej jest elementem większego programu inwestycyjnego o łącznej wartości blisko 470 mln zł obejmującego szereg zadań inwestycyjnych, których celem było m.in. zmodernizowanie infrastruktury tramwajowej na terenie Torunia oraz odnowienie taboru tramwajowego i autobusowego (poprzez zakup autobusów elektrycznych i hybrydowych). Inwestycje były współfinansowane przez Bank Pekao w konsorcjum z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK), w ramach programu emisji obligacji z października 2017 roku na łączną kwotę programu blisko 307 mln zł, w którym Pekao pełni funkcję m.in. agenta programu oraz administratora zabezpieczeń, podano także.
„Jest to finansowanie, które świetnie wpisuje się w naszą strategię zaangażowania w przyjazne środowisku projekty, a takim niewątpliwie jest szynowy transport publiczny. W czerwcu 2021 bank ogłosił strategię ESG w perspektywie do roku 2024, zgodnie z którą w latach 2021-2024 zorganizowane zostaną finansowania dla nowych projektów zrównoważonych na kwotę co najmniej 30 mld zł” – skomentowała dyrektor.
Bank Pekao jest częścią grupy PZU – największej grupy finansowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 1998 roku bank obecny jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Aktywa razem banku wyniosły 281,14 mld zł na koniec 2022 r.
Źródło: ISBnews