Zakupów online dokonuje 87% badanych internautów, co oznacza wzrost o 15 pkt proc. w stosunku do okresu przed pandemią, wynika z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej (IGE).
„Polacy cenią wygodne zakupy. Chcą kupować tam, gdzie mogą to zrobić szybko i bezpiecznie, a także tam, gdzie najkorzystniejsze warunki cenowe. W związku z tym pragną, aby marka była dostępna w wielu kanałach zakupowych. Najnowsze dane pokazują, że jest to już 87% badanych w porównaniu do 33% w 2021 roku. Przyzwyczajeni zakupami online oczekują też, żeby sklepy stacjonarne oferowały rozwiązania, jakich 'zasmakowali’ w e-commerce. […] To wszystko prowadzi do wniosku, że rok 2022 – pierwszy postpandemiczny – może być też pierwszym, w którym faktycznie będziemy mieli do czynienia z dominacją zjawiska omni-commerce, czyli świadomymi zakupami w wielu kanałach” – powiedziała prezes IGE Patrycja Sass-Staniszewska, cytowana w komunikacie.
Znacząco wzrósł efekt ROPO, czyli poszukiwanie w Internecie informacji z myślą o zakupie offline (ang. Research Online, Purchase Offline). Informacje znalezione w sieci zachęcają do odwiedzenia sklepu stacjonarnego 63% konsumentów. To o 22 pkt proc. więcej niż rok temu. Niewątpliwie jest to związane ze zniesieniem obostrzeń w handlu po pandemii, a tym samym ze zwiększoną swobodą zakupową, podkreślono.
„Omni-commerce. Kupuję wygodnie” to 7. edycja raportu przygotowana przez e-Izbę. Zestawienie powstało na podstawie analizy ścieżek zakupowych 2 500 respondentów. Publikacja prezentuje również dane dotyczące urządzeń, na których są dokonywane e- i m-zakupy, preferowane metody płatności w zależności od miejsca i narzędzia zakupów oraz trendy i wyzwania, jakie stoją przed handlem wielokanałowym.
Źródło: ISBnews