Na problem zatorów płatniczych wskazuje ponad 88% w I kw. br., co oznacza rekordowy wynik, wynika z badania Skaner MŚP realizowanego cyklicznie dla BIG InfoMonitor prowadzącego Rejestr Dłużników. We wcześniejszych pomiarach na niesolidność płatniczą zleceniodawców skarżyło się od 73% do 83% sektora MŚP. Płatności opóźnione o ponad miesiąc ma już 62% przedsiębiorstw, czyli o połowę więcej niż w październiku ub.r.
Z badania wynika, że niemal co druga mikro, mała i średnia firma nie może też doczekać się na pieniądze po upływie dwóch miesięcy. Rozliczenia B2B najbardziej pogorszyły się w branży handlowej i transportowej. Poprawa sytuacji widoczna jest jedynie w budownictwie
„Przedłużające się oczekiwanie na płatność może skutecznie zachwiać płynnością finansową przedsiębiorcy-wierzyciela. Brak środków na koncie najczęściej prowadzi do problemów z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników, instytucji finansowych i podatkowych, a w ekstremalnych sytuacjach może doprowadzić nawet do bankructwa. Jeśli zdarzy się współpracować z kontrahentami, którzy nie płacą w terminie, nie można biernie czekać aż problem sam się rozwiąże. Zwłaszcza dziś, gdy czasy są pełne wyzwań, troska o płynność finansową własnego biznesu powinna być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy niezależnie od wielkości firmy i branży” – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
Pierwszy kw. pokazuje, że niemal połowa badanych firm (47%) nie mogła doczekać się płatności i to o dwa miesiące po terminie. To wzrost w porównaniu z IV kw. 2022 r. o 12 pkt proc. Dwumiesięczne opóźnienia zgłaszają zwłaszcza małe (10-49) i średnie przedsiębiorstwa (50-249) oraz przedstawiciele branży handlowej – 63%, podano.
Problem zatorów dotyczy również faktur opóźnianych o ponad 30 dni, na które skarży się już powyżej 62% przedsiębiorców z sektora MŚP (wzrost w porównaniu z IV kw. 2022 roku o 19,3 pkt.%). Istotnie częściej ryzyko takich opóźnień jest w firmach mających na etacie 10 osób lub więcej (68%) i również są to głównie przedstawiciele handlu (78%).
„W I kw. br. wzrósł odsetek firm skarżących się na problemy z uzyskaniem płatności od kontrahentów o ponad 60 dni w czterech analizowanych cyklicznie sektorach. Szczególnie w handlu – o 28 pkt proc. do 63% oraz transporcie – o 18 pkt proc. do 44% Spory skok widoczny jest też w usługach (o 10 pkt.%), gdzie już 38% firm mówi o dwumiesięcznym oczekiwaniu na płatności od kontrahentów” – czytamy w komunikacie.
Nieznacznie przybyło też opóźnień w płatnościach firmom z branży przemysłowej (o 3 pkt. proc.) do 46%. Wyjątek stanowi w tym pomiarze jedynie budownictwo, które to odnotowało spadek problemów z zatorami o 11 pkt proc. i obecnie prawie co czwarty (28%) przedstawiciel tego sektora mówi o tym zjawisku. Jeden pomiar temu to właśnie w budownictwie notowany był najwyższy przyrost opóźnień o ponad 60 dni.
„To pokazuje. jak zmienna jest sytuacja. W przypadku firm handlowych występuje duża konkurencja. Firmy te działają zazwyczaj na niskich marżach. Jednym ze sposobów zwiększenia konkurencyjności swojej oferty jest udzielanie odroczonych terminów płatności. Niestety w obecnych czasach część kontrahentów firm handlowych z uwagi na pogorszenie nastrojów konsumenckich ma trudności z upłynnieniem swoich towarów. Opóźniają więc płatność dla firmy handlowej szczególnie handlu hurtowego. W przypadku firm transportowych z uwagi na wzrost ceny ich usług, część usługobiorców nie ma możliwości terminowego regulowania swoich zobowiązań wobec firm transportowych. Zjawisko to dotyczy również przewozów pasażerskich” – skomentował główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK) Waldemar Rogowski, cytowany w komunikacie.
Według danych zgromadzonych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie informacji kredytowych BIK, zaległe zobowiązania przedsiębiorstw względem banków i kontrahentów wyniosły na koniec stycznia br. już prawie 40,2 mld zł. W ciągu roku wzrosły o ponad 2,5 mld zł. Ponad 313 tys. firm ma problemy z terminowym regulowaniem płatności.
Badanie „Skaner MSP” realizowane wśród mikro, małych i średnich firm, przeprowadzone przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych (luty 2023 r.).
Źródło: ISBnews