Zarząd Morskiego Portu Police – spółka zależna Zakładów Chemicznych Police z Grupy Azoty – zawarła z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska umowę na dofinansowanie projektu pn. „Budowa węzła kolejowego dla Portu Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police”, podały ZCh Police. Całkowita wartość projektu wynosi 48,3 mln euro, a kwota dofinansowania 33,4 mln euro.
Przedmiotem projektu jest wykonanie węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w celu poprawy dostępności i zdolności przeładunkowej Morskiego Portu Police poprzez zapewnienie dostępu do sieci kolejowej. Celem jest zwiększenie dostępności Portu Police zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także zwiększenie wydajności przeładunkowej, wskazano w materiale.
Inwestycja w polickim porcie realizowana jest wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, przy czym każda ze stron odpowiada za finansowanie swojej części projektu. W przypadku ZMPP – środki na inwestycję pochodzić będą z funduszy unijnych oraz wkładu własnego. Część inwestycji, leżąca po stronie PKP PLK, sfinansowana zostanie ze środków budżetu państwa. Wspólnie ogłoszony już został przetarg na wykonanie robót budowlanych.
„Kwota dofinansowania przyznana dla spółki Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o. w ramach umowy grantowej wyniesie 33,4 mln euro, tj. 81,4% wydatków kwalifikowanych projektu w okresie realizacji projektu, którego planowany termin zakończenia przypada na I kwartał 2028 roku” – czytamy w komunikacie.
„Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach. Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski” – powiedział wiceprezes Grupy Azoty, prezes Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski, cytowany w komunikacie.
Budowa węzła kolejowego i infrastruktury technicznej obejmuje m.in. budowę około 6 km torów i 2,82 km dróg wewnętrznych, wraz z budynkiem nastawni oraz systemem sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja przewiduje wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, częściowo zelektryfikowanych oraz dróg równoległych do torów. W ramach projektu realizowane będą także prace nad modernizacją przepompowni wód deszczowych i sieci przeciwpożarowej dla zabezpieczenia torów przed zalaniem i ochrony przeciwpożarowej, wymieniono.
ZCh Police, wchodzące w skład Grupy Azoty, są producentem wieloskładnikowych nawozów mineralnych oraz bieli tytanowej. Od 2006 r. spółka jest notowana na GPW. Jej skonsolidowane przychody wyniosły 2,97 mld zł w 2023 r.
Grupa Azoty zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, a takie produkty jak melamina, kaprolaktam, poliamid, alkohole OXO, czy biel tytanowa mają również silną pozycję w sektorze chemicznym, znajdując zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 13,55 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews