Polacy są coraz bardziej otwarci na zmianę lub podwyższenie kwalifikacji (reskilling, upskilling) i obecnie zmianę profesji rozważa 42% wszystkich pracowników. Wśród obawiających się utraty pracy lub planujących ją zmienić odsetek ten wynosi 71%, co stanowi wzrost o 10 punktów proc. r/r, wynika z 17 edycji raportu Gi Group Holding „Barometr rynku pracy 2023”.
„Rozwój technologii prowadzi do ważnych, nieuniknionych zmian na rynku pracy. Rutynowe i powtarzalne prace są systematycznie zastępowane przez maszyny lub rozwiązania technologiczne, firmy coraz częściej poszukują więc przede wszystkim wykwalifikowanej kadry. Automatyzacja czy digitalizacja, które upraszczają i przyspieszają realizację procesów, przyczyniają się do zmian w strukturze zawodów, zanikania niektórych profesji i powstawania nowych stanowisk, wymagających nowych umiejętności. W tym kontekście podnoszenie kompetencji czy przekwalifikowywanie się jest szansą dla pracowników, daje możliwość sprostania przyszłym wymaganiom, a tym samym utrzymania zatrudnienia w przyszłości. Polacy w coraz większym stopniu widzą i rozumieją ten trend” – powiedział dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce Marcos Segador Arrebola, cytowany w komunikacie.
„Wielu pracowników – bez względu na szczebel zatrudnienia – widzi w zmianie kwalifikacji szansę na poprawienie swojej sytuacji zawodowej. Mniej wykwalifikowani chętniej decydują się na zmianę zawodu, gdyż mają świadomość, że ich pozycja na rynku pracy może być zagrożona. Z kolei kadra zajmująca wyższe stanowiska widzi konieczności stałego uczenia się i rozwoju” – dodała dyrektor zarządzająca Gi Group Temp&Perm Anna Wesołowska.
Z badania wynika, że chęć zmiany profesji jest bardziej widoczna w handlu, w najmniejszym stopniu w sektorze publicznym. Taką możliwość rozważa co drugi pracownik fizyczny i produkcyjny (48%), a także co drugi zajmujący stanowisko kierownicze (49,2%). Wśród starszych specjalistów co trzeci rozważa taką perspektywę. Reskilling bierze pod uwagę ponad połowa (56,9%) badanych poniżej 25. roku życia. Młodzi pracownicy widzą w nim szansę na zapewnienie sobie lepszej pozycji na rynku pracy. Skłonność do zmiany zawodu maleje wraz z wiekiem – w najstarszej grupie respondentów tylko 27,4% bierze pod uwagę taką możliwość. I to kobiety częściej niż mężczyźni rozważają możliwość przebranżowienia się – odpowiednio: 45% i 38,5%.
Zmianę lub podwyższenie kwalifikacji rozważa co druga osoba mająca wykształcenie podstawowe (51%), ale wśród absolwentów wyższych uczelni ten wskaźnik też jest wysoki i wynosi 42%. Mniejsze zainteresowanie widoczne jest wśród osób mających wykształcenie średnie, podano.
Z raportu wynika też, że blisko 40% pracowników byłoby skłonnych podjąć decyzję związaną w przebranżowieniem się, jeśli mieliby gwarancję ze strony pracodawcy, że zapewni im stabilne zatrudnienie lub możliwość awansu. To jeden z najważniejszych czynników w opinii pracowników, bez względu na wykształcenie, stanowisko, branżę, płeć czy wiek. Z kolei dla 34% badanych motywacją byłoby zapewnienie przez firmę czasu na zdobywanie nowych kompetencji, np. dodatkowych dni wolnych, elastycznych godzin pracy czy możliwości nauki w czasie pracy. Z kolei finansowanie lub dofinansowanie edukacji czy organizacja szkoleń przez pracodawcę jest zdecydowanie bardziej istotne dla kobiet (33% wskazań) niż mężczyzn (niewiele ponad 22%). Najmniejsze zainteresowanie budzą programy mentoringowe i pomoc doświadczonych pracowników w rozwijaniu umiejętności. 18% respondentów uznało ten czynnik za motywujący do zmiany specjalizacji. Najbardziej zainteresowani tego rodzaju wsparciem są osoby poniżej 25. roku życia.
Ok. 75% firm, które mają trudności ze znalezieniem pracowników, jako główny powód wskazuje brak kandydatów, co stanowi wzrost względem zeszłego roku o 8,6 punktów proc. Jednym ze sposobów poradzenia sobie z niedoborem wykwalifikowanych kadr jest reskilling.
„W obliczu braku kadr o oczekiwanych kompetencjach oraz negatywnych trendów demograficznych reskilling to kluczowy element strategii rozwoju przedsiębiorstw, zapewniający innowacyjność i konkurencyjność rynkową. Ze znalezieniem odpowiednich pracowników boryka się nadal wiele firm, a inwestycja w rozwój już zatrudnionych może być znacznie bardziej efektywna niż rekrutacja nowych pracowników. Buduje także motywację i zaangażowanie” – powiedział dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Gi Group Holding w dniach 3-14 lutego 2023 r. W ramach badania przeprowadzono 511 ankiet z pracodawcami i 550 z pracownikami między 18 a 67 rokiem życia. Ankietowani byli Polacy i Polki powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości i wykształcenia.
Źródło: ISBnews