Zużycie danych w sieci mobilnej Play rośnie z roku na rok o 25%, a korzystanie z łącza stacjonarnego w przeciętnym polskim gospodarstwie w ciągu ostatnich trzech lat wzrosło aż trzykrotnie do 319 GB miesięcznie, wynika z raportu „Połączeni. Co dane telekomunikacyjne mówią o mieszkańcach 12. największych polskich metropolii?”.
„Nie jest zaskoczeniem, że obecnie dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest kluczowy dla ludzi i miast. Wiele i wielu z nas korzysta z kilku kart SIM. Coraz więcej urządzeń – nie tylko komputerów czy telefonów – opiera swoje działanie na dostępie do sieci. Jednak tym, co warto podkreślić, jest skala wzrostu w zakresie zużycia danych. W sieci mobilnej Play z roku na rok wynosi on aż 25%. Więcej korzystamy też z łącza stacjonarnego – w przeciętnym polskim gospodarstwie w ciągu ostatnich trzech lat wzrosło ono niemal trzykrotnie – ze 111 GB w 2019 roku do 319 GB miesięcznie obecnie” – czytamy w komunikacie.
„Wcześniej z tak dużym wykorzystaniem danych mierzyliśmy się na początku pandemii. W marcu 2020 r. zanotowaliśmy gwałtowny skok o około 60%. To, co wtedy wydawało nam się rekordem, do dziś zostało podwojone. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi telekomunikacyjne, od wielu lat intensywnie inwestujemy w rozwój infrastruktury. Co roku uruchamiamy około 1000. stacji bazowych oraz rozbudowujemy dostęp do internetu przez stałe łącza światłowodowe. Rozwój sieci nowej generacji 5G pozwala zwiększyć pojemność wszędzie tam, gdzie zaczyna jej już brakować, czyli w centrach miast i na głównych szlakach komunikacyjnych” – skomentował chief technology officer i członek zarządu Play Michał Ziółkowski, cytowany w komunikacie.
Raport Play pokazał m.in., że ruch z sieci Play do aplikacji Microsoft Teams i WhatsApp wzrasta po godzinie 8.30, osiągając szczyt między godziną 11.00 a 12.00 oraz między 14:00 a 16:00; że platforma muzyczna i podcastowa Spotify najczęściej towarzyszy nam w drodze do pracy lub szkoły; seriale oraz filmy na Netflix włączamy po powrocie ze szkoły czy pracy i wieczorem, podano także.
„Codziennie z przedmieść do centrum w 12. największych aglomeracjach do pracy i szkoły dojeżdża od 50 tys. do nawet 300 tys. osób. Tak ogromne wzrosty to również wyzwanie dla infrastruktury telekomunikacyjnej. Dane z sieci Play pokazują też, gdzie pracujemy. Na przykład gdy miasto rozdzielone jest rzeką, to staramy się zostać 'na swoim’ brzegu (jest tak w Warszawie, Szczecinie czy Krakowie). Dzięki analizie wiadomo też, gdzie toczy się życie biznesowe w miastach. W Warszawie wciąż bez zaskoczeń: w czołówce są Służewiec Przemysłowy (okolice tzw. Mordoru na Domaniewskiej) oraz część Woli (Czyste, Mirów). W innych metropoliach trudno jest wskazać całe dzielnice biurowe – są to przede wszystkim ulice, przy których zbudowano kilka budynków z biurami i centrami usług (gdańska Oliwa, wrocławskie ulice Legnicka i Robotnicza, krakowska Bonarka). W innych aglomeracjach to centrum miasta (czasem stare miasto) lub śródmieście wyróżniają się jako miejsca ogniskujące aktywności i pracę. Da się je wyraźnie wskazać w 9. z 12. polskich metropolii, a najistotniejszą rolę pełnią w Lublinie, Bydgoszczy, Poznaniu i Krakowie. Przepływy ludności z 'sypialni’ w kierunku dzielnic i ulic biurowych lub ścisłego centrum są zatem wyraźnie zauważalne” – czytamy dalej.
Dzięki analizom przepływu ludności Play wie, w których częściach kraju rozbudowywać infrastrukturę. Potrafi te potrzeby przewidywać z wyprzedzeniem, podobnie jak wzrost zainteresowania nowoczesnymi usługami cyfrowymi, obserwowany aktualnie w największych aglomeracjach miejskich, podkreślono w informacji.
Operator telekomunikacyjny Play postanowił sprawdzić, w jaki sposób żyjemy w dwunastu największych polskich aglomeracjach. Przeanalizowano: Warszawę, Kraków, Łódź, Katowice, Poznań, Wrocław, Bydgoszcz, Szczecin, Gdańsk, Rzeszów, Białystok i Lublin. Play na podstawie zagregowanych i zanonimizowanych danych pochodzących z kart SIM sprawdził, jak wyglądają codzienne przepływy ludności, dojazdy i przyzwyczajenia. Jak podkreślono, anonimizacja wyklucza zidentyfikowanie pojedynczego użytkownika. Dodatkowo, jako operator konwergentny, Play przeanalizował też dane ze swojej sieci stacjonarnej w kraju, zaznaczono również.
Grupa Play, lider rynku telekomunikacyjnego, dysponujący nowoczesną infrastrukturą mobilną z ponad 10 800 stacji bazowych i stacjonarną z 16 000 km światłowodów oferuje swoje usługi telekomunikacyjne także dla rynku B2B. Dostarcza kompleksowe rozwiązania chmurowe (Cloud2B), usługi mobilne oraz zintegrowanej komunikacji, dostęp do internetu oraz narzędzi cyfrowych, rozwój projektów sieciowych (m.in. budowa i utrzymanie sieci światłowodowych dla klientów biznesowych), a także kompleksowe usługi z zakresu bezpieczeństwa.
Źródło: ISBnews