Zużycie olejów smarowych na polskim rynku zmniejszyło się o 1,96% r/r do 237,22 tys. ton w 2022 roku, wynika z raportu rocznego Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).
Z tego w segmencie olejów dla motoryzacji spadek sprzedaży wyniósł 1,69% do 140,12 tys. ton, a w segmencie przemysłowym 2,36%, do 97,1 tys. ton.
W efekcie struktura rynku zmieniła się tylko nieznacznie, udział segmentu motoryzacji zwiększył się do 59,1%, w porównaniu do 58,9% rok wcześniej, przy spadku udziału przemysłu do 40,9% wobec 41,1% w 2021 roku.
„Ten spadek wynika zarówno z przyczyn leżących po stronie odbiorców, bo trudne warunki gospodarcze dla dużych konsumentów olejów przemysłowych sprawiły, że część z nich była zmuszona wstrzymywać lub ograniczać produkcję, a branża transportowa miała problemy z zerwanymi łańcuchami dostaw i wysokimi cenami paliw, jak i po stronie dostawców, którzy mierzyli się ze wzrostem cen olejów bazowych, a także intensyfikacją problemu odzysku olejów odpadowych i recyklingu” – powiedział ekspert POPiHN ds. rynku olejów smarowych Jan Strumiński podczas prezentacji raportu.
POPiHN to działająca od 1995 roku organizacja branżowa zrzeszająca działające w Polsce firmy paliwowe i logistyczne.
Źródło: ISBnews