Zysk netto ubezpieczycieli spadł o 33% r/r do 771 mln zł w I kw. 2022 r., podała Polska Izba Ubezpieczeń (PIU). Składka przypisana brutto ogółem wzrosła w tym czasie o 2,9% r/r do 18,1 mld zł.
„Polscy ubezpieczyciele wypracowali w I kw. 2022 r. 771 mln zł zysku netto, czyli o 33% mniej niż przed rokiem. Do budżetu państwa ubezpieczyciele odprowadzili 262 mln zł podatku dochodowego” – czytamy w komunikacie.
W I kwartale 2022 r. Polacy otrzymali ponad 11,5 mld zł odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych, co oznacza wzrost o 12,6% r/r. W dużym stopniu wzrosły wypłaty związane ze szkodami majątkowymi, przede wszystkim dotyczącymi ognia i innych żywiołów, podała Izba.
Składka w grupie 1 (ubezpieczenia na życie) spadła o 5,5% r/r do 5,25 mld zł.
„Spadek składki dotyczy przede wszystkim polis inwestycyjnych, co ma związek z interwencją produktową, obowiązującą od początku tego roku. Rośnie natomiast rynek ubezpieczeń ochronnych i wypadkowych” – powiedział prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński, cytowany w komunikacie.
Świadczenia z ubezpieczeń na życie wzrosły o 10,8% r/r do 5,29 mld zł. Największy wzrost wypłat dotyczył ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym i oszczędnościowym i wyniósł ponad 23%.
Składka w grupie 2 (ubezpieczenia osobowe i majątkowe) wzrosła 6,8% r/r do 12,9 mld zł.
Średnia składka za obowiązkowe ubezpieczenie OC ppm wyniosła w I kw. 2022 r. 488 zł, tj. o 1,2% mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie wzrosła średnia szkoda. Jej koszt wyniósł 8 255 zł, tj. o 2,7% więcej niż przed rokiem, podano w materiale.
„Polityka cenowa jest indywidualną decyzją każdego zakładu ubezpieczeń. W OC komunikacyjnym od dłuższego czasu widać jednak wyraźnie spadek średniej ceny i wzrost kosztów napraw pojazdów. Z analizy przeprowadzonej dla PIU przez firmę Deloitte wynika, że jeśli ceny OC ppm pozostaną na dotychczasowym poziomie, w ciągu dwóch lat strata dla całego rynku wyniesie 3,4 mld zł. Dodatkowo pamiętajmy, że wkrótce poznamy nowe rekomendacje KNF, dotyczące likwidacji szkód komunikacyjnych. Nie znamy ich ostatecznej treści, ale istnieje prawdopodobieństwo, że koszty napraw po wprowadzeniu rekomendacji jeszcze wzrosną, a ubezpieczyciele będą wyłącznie płatnikami ze znacznie mniejszą kontrolą nad likwidacją szkód” – skomentował Prądzyński.
Odszkodowania i świadczenia z obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów wyniosły 2,4 mld zł i były o 2,8% większe niż przed rokiem. Odszkodowania z autocasco wyniosły 1,6 mld zł, tj. o 8% więcej niż przed rokiem.
Źródło: ISBnews