czwartek, 22 maja 2025
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Inwestycje.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona Główna Gaming

Gaming – w oczekiwaniu na wiosnę

Dodane przez Redakcja
15 kwietnia 2024
w dziale Gaming
0
0
SHARES
Share on FacebookShare on Twitter

Pierwsza debata na tegorocznym Dniu Inwestora Indywidualnego organizowanym podczas Invest Cuffs 2024 za nami. Spotkanie dotyczyło zagadnień związanych z aktualną sytuacją w branży gamingowej. Zaproszeni goście zastanawiali się nad tematem bessy w gamedevie. Czy gaming będzie miał jeszcze swoje 5 minut?

„Bessa w branży gamingowej: przyczyny, skutki i perspektywy” to temat pierwszej debaty eksperckiej, która zainaugurowała Dzień Inwestora Indywidualnego odbywający się podczas konferencji Invest Cuffs 2024. Wydarzenie zgromadziło łącznie ponad 20 spółek, których przedstawiciele brali udział w 7 debatach.

Panel otwierający wydarzenie dotyczył czynników wpływających na spadki w branży gamingowej, a także wyzwań stojących przed firmami produkującymi gry w kontekście trudniejszego czasu giełdowego. O szczegółach rozmawiali Piotr Gamracy z Vivid Games, Paweł Sugalski – specjalista związany z inwestowaniem w spółki gamingowe, a także Piotr Babieno z Bloober Team oraz Marcin Jaśkiewicz z Simteract. Prowadzącym spotkanie był Kamil Klinowski.

Gaming – co poszło nie tak i gdzie brakuje kompetencji?

– Kogo byśmy nie wymienili, to każdy ma jakieś fuckupy – tak podsumował ostatni czas bessy sektorowej Paweł Sugalski. Jedyną spółką, która w ostatnim roku osiągnęła wyniki wyższe od oczekiwań, jest CD Projekt. Obecna sytuacja wynika m.in. ze zmian w branży, w której coraz trudniej jest się przebić, ale także cykliczności samego biznesu.

– Po etapie covidowym miała miejsce gorączka złota w branży gamedevowej i napływ taniego kapitału. Każdy trochę spekulacyjnie próbował szybko zarobić, co prowadziło do abstrakcyjnych inwestycji w podmioty, które niekoniecznie miały kompetencje do produkcji gier. Rynek się bardzo nasycił wysypem gier, więc ciężko było się przebijać – mówił Piotr Gamracy z Vivid Games.

Choć gorączka złota w gamingu minęła, to jest nadzieja, że niebawem zawita tu wiosna. W czasie pandemii spółki były wyceniane ponad miarę. Dziś rynek nasycił się, na polskiej giełdzie jest za dużo spółek gamingowych, więc możemy też mówić o czasie na oczyszczenie i swoiste uzdrowienie.

– Umiemy robić gry, ale musimy nauczyć się je sprzedawać – podsumował kwestię kompetencji polskich spółek Marcin Jaśkiewicz z Simteract. Główne bolączki rynku to m.in. marketing, analityka, brak strategii długoterminowych oraz transferu wiedzy.

Zwiększanie szans produktu

– Przez ostatnie dwa lata nie było na polskim rynku oceniania budżetu względem potencjału sprzedaży – zauważa Piotr Gamracy z Vivid Games. Według niego to jedna z głównych przyczyn „upadku” rodzimego gamedevu. Co można zatem robić, aby zwiększać potencjał produkowanych gier?

Przede wszystkim warto pamiętać, że gra to produkt taki sam, jak każdy inny. Potrzebuje więc badań rynku, sprawdzenia, czy jest „marketable”, czyli chodliwa, a także wnikliwej oceny budżetu. Dobrze jest też nie koncentrować się na jednym projekcie, mieć plan „B”, a także tworzyć gry, w których dana spółka się specjalizuje, mieć unikalne wyróżniki oraz długofalową strategię.

– Jesteśmy w cyklu oczyszczenia. Była górka, teraz jest dołek. Ta górka znowu przyjdzie, więc myślę, że z takich pozytywnych akcentów to jest moment, żeby kupować – mówił Marcin Jaśkiewicz z Simteract.

Mały producent gier – z kim powinien rozmawiać?

Każda gra to osobna historia, więc powinien tu być zawsze określony inny odbiorca, a co za tym idzie także inny model wydawniczy. Obecnie subskrypcja Game Pass może kanibalizować sprzedaż, ponadto pod względem geograficznym Europa jest mało aktywna, Chiny nie inwestują ze względów politycznych, Stany Zjednoczone mają politykę cięcia. Kto może inwestować w nowe projekty?

– Są dwa regiony, które ja identyfikuję, które mają pieniądze, są bardzo stabilne i są świetnymi partnerami. To Korea i Japonia – podpowiada Piotr Babieno z Bloober Team. Niestety dotarcie do tych partnerów i budowanie zaufania trwa latami.

Jakie są inne propozycje dla małych producentów gier? To na pewno kierunek azjatycki, petrodolary, być może środki z Rosji, wschodzący w Polsce kapitał indyjski, ale także Meta, Apple czy Netflix, czyli duzi gracze, którzy stale poszukują contentu.

– Wydawcy w Twoim segmencie, wydawcy, którzy się znają dokładnie na tym, na czym Ty się znasz – moim zdaniem to jest miejsce, w którym powinno szukać się partnerów – dodaje jeszcze Marcin Jaśkiewicz z Simteract.

Ostatni czas, tuż po swoistej gorączce złota w okresie okołopandemicznym, był momentem trudnym dla gamingu. Branża wypatruje jednak pierwszych oznak wiosennego przebudzenia. Choć spółki mają jeszcze dużo do przepracowania, ciężko zaprzeczać, że mamy w Polsce jednych z najlepszych specjalistów w tej dziedzinie. Być może właśnie teraz jest więc dobry moment na to, aby bliżej poznać ten obszar inwestycyjny.

Tagi: Bloober TeamKamil KlinowskiMarcin JaśkiewiczPaweł SugalskiPiotr BabienoPiotr GamracySimteractVivid Games
Poprzedni post

TenderHut miał szac. 12,65 mln zł przychodów w I kw. 2024

Następny post

11bit studios udostępnił wersję beta gry Frostpunk 2 w ramach preordera edycji Deluxe

Render Cube

Render Cube miał 1,48 mln zł zysku netto, 3,5 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

Bloober Team rekomenduje niewypłacanie dywidendy za 2024

Ten Square Games

Ten Square Games miało 27,49 mln zł zysku netto, 30,51 mln zł skoryg. zysku EBITDA w I kw.

Gaming Factory

Gaming Factory liczy na wysokie setki tys. sprzedaży JDM: Japanese Drift Master w rok

Ultimate Games

Ultimate Games miało 1,64 mln zł zysku netto, 2,33 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

gaming, gry, games, gra, pad, konsola

Tygodniowy przegląd informacji ISBtech z sektora gamingowego

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

pieniądze

Kto płaci podatek od dywidendy?

finanse

Dywidenda rzeczowa w spółce z estońskim CIT

praca

Zmiany w prawie pracy od 1 maja oraz plany wdrożenia pilotażu skróconego tygodnia pracy

Tauron

Tauron miał 1 130 mln zł zysku netto, 2 331 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

Plus

Grupa Polsat Plus rekomenduje niewypłacanie dywidendy z zysku za 2024 rok

Polsat

Grupa Polsat Plus miała 82,6 mln zł zysku netto, 809,3 mln zł skoryg. zysku EBITDA w I kw.

WIG

Indeks WIG20 spadł o 1,26% na zamknięciu w środę

Celon Pharma

Celon Pharma miał 25,09 mln zł straty netto, 5,5 mln zł straty EBITDA w I kw. 2025

Enter Air

Zarząd Enter Air został powołany na kolejną kadencję w niezmienionym składzie

praca

PragmaGO rozpoczęła zapisy na 3-letnie obligacje korporacyjne o wartości max. 50 mln zł

Twitter LinkedIn

Inwestycje.pl to portal, w którym znajdziesz aktualne wiadomości z kraju, bieżące informacje ze spółek, komentarze, analizy i opinie.

ADRES:

INWESTYCJE.PL SP. Z O.O.
Ul. Łąkowa 3/5,
90-562 Łódź

NIP: 7252307078
REGON: 388224470
KRS: 0000885306

KONTAKT:

Ogólny: biuro@inwestycje.pl
Redakcja: redakcja@inwestycje.pl
Współpraca: reklama@inwestycje.pl

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Giełda
  • Biznes
  • Gospodarka
  • Nieruchomości
  • Waluty
  • Gaming
  • Wideo
  • Konferencje
  • Więcej
    • PRAWO
    • STARTUPY
    • CROWDFUNDING
    • FINANSE OSOBISTE

©2022 Inwestycje.pl Wszystkie prawa zastrzeżone.