Pomimo zaostrzających się trendów rynkowych i regulacyjnych, zaledwie 38% badanych spółek uwzględnia zagadnienia klimatu w swoich procesach zarządczych, wynika z trzeciej edycji Badania Świadomości Klimatycznej Spółek (BŚKS), przygotowanej przez Fundację Standardów Raportowania, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas Polska we współpracy z Go Responsible i Materiality. Średni wynik 153 spółek ocenianych w BŚKS wyniósł 1,79 na 10 możliwych do uzyskania punktów i był o 0,08 pkt niższy niż przed rokiem.
„Pozytywnym trendem jest wyraźnie kształtujące się grono liderów – 7 firm, które mogą zainspirować pozostałe spółki swoimi działaniami (vs. 6 spółek uznanych w roku 2020). Podstawą badania były dane pochodzące z raportów rocznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, a jego zakres obejmował dane z lat 2017-2020. Zawartość raportów została przeanalizowana względem 10 kryteriów. Kryteria oceniające raporty za rok 2020 rozbudowano i dopasowano do zmieniającego się otoczenia, tj. dodano kryterium 'zarządzanie zagadnieniami klimatu w strukturze organizacji’, zintegrowano kryterium dotyczące metod raportowania emisji GHG w zakresie 2, wprowadzono również bardziej szczegółową ocenę ww. metod” – czytamy w komunikacie.
Siedem spółek: CCA, LUG, LPP, Powszechny Zakład Ubezpieczeń, Wielton, Asbis Enterprises, BNP Paribas Bank Polska uzyskało wynik przekraczający 70% możliwych do uzyskania punktów, tym samym otrzymując tytuł Spółki Świadomej Klimatycznie w roku 2021.
W wielu spółkach nadal brakuje skwantyfikowanych celów dla obniżenia poziomu emisji GHG. Zdecydowana większość firm wciąż prezentuje swoje działania związanie z zarządzaniem zagadnieniami zmiany klimatu w sposób opisowy, bez długoterminowej strategii i wyraźnego celu do osiągnięcia, podkreślono.
Ekspert raportowania ESG w Materiality Artur Gazda wskazał, że elementami szczególnie docenionymi w raportach spółek, które otrzymały tytuł Spółki Świadomej Klimatycznie, są:
- analiza ryzyk i szans związanych ze zmianą klimatu,
- obliczenia swojego śladu węglowego w ekwiwalencie CO2 oraz
- opracowanie długoterminowej strategii ESG, z jasnym horyzontem działań, przypisaniem odpowiedzialności oraz skwantyfikowanymi miernikami takimi jak konkretne cele redukcyjne GHG.
Badanie Świadomości Klimatycznej Spółek (Corporate Climate Crisis Awareness Study) jest projektem Fundacji Standardów Raportowania, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych i Bureau Veritas. W 2020 roku partnerami wspierającymi badanie zostały firmy doradcze Go Responsible i MATERIALITY. Celem projektu jest regularne badanie, które przedsiębiorstwa są świadome swojego wpływu na zmiany klimatu.
Źródło: ISBnews