Agora podtrzymuje, że w całym 2022 r. przychody grupy mogą być wyższe niż w 2021 r., kiedy wyniosły 965,9 mln zł, podała spółka. Jednocześnie grupa nadal oczekuje – jak sygnalizowała w marcu – że może odnotować w tym roku wyniki porównywalne do tych z 2021 r.
„Zarząd Agory szacuje, że w całym 2022 r. przychody Grupy Agora mogą być wyższe niż w 2021 r. Rok 2022 rozpoczął się od jednak od niesprzyjających dla rozwoju przedsiębiorstw okoliczności” – czytamy w raporcie kwartalnym.
Większość biznesów nadal odczuwa negatywne skutki pandemii i walczy o odpracowanie strat wywołanych jej wybuchem, a dodatkowo przychodzi im się mierzyć z najwyższą od lat inflacją w Polsce, wysokimi podwyżkami cen materiałów, energii oraz usług, a także rosnącymi kosztami finansowania. Do tego dochodzi jeszcze wysoka presja płacowa odczuwalna na wszystkich stanowiskach pracy, wymieniła spółka.
„Czynniki te wpłyną na wzrost kosztów operacyjnych Grupy, w szczególności na koszty usług obcych oraz wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. Z tego powodu zarząd Agory szacuje, że w 2022 r. Grupa Agora może odnotować wyniki porównywalne do tych z 2021 r. Ryzykiem dla tego założenia jest pogarszająca się sytuacja gospodarcza, która wyraża się w rosnących cenach towarów i usług, rekordowo wysokiej inflacji, rosnących stopach procentowych oraz kosztach energii i paliw” – czytamy dalej.
„Pogarszający się stan polskiej gospodarki ma swoje odzwierciedlenie w osłabiającej się wartości polskiej waluty, co jest istotne dla grupy w szczególności w odniesieniu do kursu PLN/EUR. „Napaść Rosji na Ukrainę może wpłynąć na pogłębienie tych negatywnych zjawisk i znaczne spowolnienie wzrostu gospodarczego oraz wzrost inflacji i kosztów paliw. Dodatkowo, warto zauważyć, że rynek reklamowy, jest skorelowany z tempem wzrostu gospodarczego, a powyższe czynniki studzą oczekiwania co do dynamiki rynku reklamowego w 2022 r.” – napisano także.
Agora podtrzymała także zapowiedź podwojenia w br. nakładów inwestycyjnych wobec 43,7 mln zł wydatkowanych w ub.r.
„Po ograniczeniu w 2020 r. i 2021 r. inwestycji wyłącznie do tych koniecznych, w 2022 r. zarząd Agory planuje dwukrotne zwiększenie wydatków inwestycyjnych w stosunku do tych poniesionych w 2021 r. Jednak w przypadku pogorszenia się sytuacji rynkowej niosącej ze sobą ryzyko braku realizacji zakładanych wyników finansowych, wydatki te będą odpowiednio limitowane. Dodatkowo, zarząd spółki w przypadku dalszego wzrostu stóp procentowych może być zmuszony do rezygnacji z niektórych inwestycji, które ze względu na wyższy koszt kapitału nie zapewnią Grupie wymaganej stopy zwrotu w określonym czasie” – czytamy w raporcie.
Spółka planuje wykorzystać wzrost na rynku reklamy do dalszej poprawy wyników Agory w szczególności w obszarze działalności internetowej.
„Dlatego też wydatki inwestycyjne będą koncentrować się na podniesieniu jakości powierzchni reklamowej i efektywności cyfrowych ofert reklamowych. Będzie to widać zarówno w wynikach portalu Gazeta.pl, jak i spółki Yieldbird, która koncentruje obecnie swoją działalność na poprawie struktury portfela klientów i marży, a nie wzroście obrotów. Dzięki inicjatywom podjętym do tej pory udział wpływów cyfrowych w całkowitych wpływach ze sprzedaży reklam w grupie wyniósł 46,5% w pierwszym kwartale 2022 r. Dzięki kolejnym inicjatywom poprawiającym efektywność wprowadzonych rozwiązań oraz rynkowemu wzrostowi wydatków na reklamę internetową udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach Grupy Agora ze sprzedaży reklam przyspieszy w kolejnych kwartałach 2022 r.” – napisano też w materiale.
Agora jest m.in. większościowym właścicielem sieci kin Helios, spółki Next Film, zajmującej się produkcją i dystrybucją filmową oraz AMS działającej na rynku reklamy zewnętrznej, a także wydawcą „Gazety Wyborczej” i czasopism oraz portali i serwisów internetowych. Grupa jest ponadto właścicielem trzech lokalnych radiostacji muzycznych i większościowym współwłaścicielem ponadregionalnego radia Tok FM. Działa na rynku książek, wydawnictw muzycznych i filmowych oraz gastronomicznym.
Źródło: ISBnews